HJÄLP!!!...rd 350 relaterat!

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
nu fattar jag ingenting!
idag fick jag hem nya luftfilter och satte på dessa.
tänkte att det kan ju vara kul att starta cp hojen lite och höra på den ljuva musiken. trodde jag ja. efter att den fått stå och puttra lite stänger jag av choken och då får fanskapet liv! börjar tokvarva och hoppa och rycka!
innan när choken var ute så lät den helt normalt och gick på lagom varv.
sist jag hade den igång var den helt normal så jag fattar inte.!?
kanske ska lägga till att jag sen den sist var igång har bytt luftfilter, ställt om luftskruvarna lite efter rekomendationer från killen jag köpte luftfiltren av.
i övrigt har jag bara tagit bort tanken, fixat en gammal kontakt och tagit bort det gamla luftfiltret.
och inte nog med att puckot började varva som fan! han pissa på sig också( läs: det kom ånga ur luftaggregatet och kylarvätskan började koka!)
ja fattar inget av detta då jag inte gjort någon speciellt vesentlig ändring...

nån som kan hjälpa elr ska jag lämna aset till mc:meken i stan?

tackar på förhand//Robin

...många känner jag som försökt mickla med insuget på RD/TZR. Dock ingen som lyckats ! Oftast har det slutat med tom plånbok.

Mitt tips: ORGINAL

Zoidberg skrev:
...många känner jag som försökt mickla med insuget på RD/TZR. Dock ingen som lyckats ! Oftast har det slutat med tom plånbok.

Mitt tips: ORGINAL

ok.? men varför börjar han koka och pysa och varva av det?
jag fattar inte riktigt...?

Åt vilket håll har du skruvat lufstkruvarna? Om hojen går för magert kan det bli ungefär som du skriver, att den går bra med choken men börjar varva vilt när man stänger av den. Att kylarvätskan kokar låter ju inte så bra, och det låter nästan som det skulle vara ett separat problem, kanske en kass topplockspackning...? Tyvärr är den av engångstyp, så tar du isär det måste du nog ha en ny packning också. Kostar la typ 400 spänn tror jag.

PacMan skrev:
Åt vilket håll har du skruvat lufstkruvarna? Om hojen går för magert kan det bli ungefär som du skriver, att den går bra med choken men börjar varva vilt när man stänger av den. Att kylarvätskan kokar låter ju inte så bra, och det låter nästan som det skulle vara ett separat problem, kanske en kass topplockspackning...? Tyvärr är den av engångstyp, så tar du isär det måste du nog ha en ny packning också. Kostar la typ 400 spänn tror jag.

killen jag köpte den av sa att jag skall skruva ut den ca:0,45 varv från botten.
ok. kylaren är kanske ett kapitel för sig. men kan den bli kass av att hojen bara står? i höstas när jag körde hem hojen från sthlm så pressade jag den ganska bra (170kmh den går 200kmh) i 7 mil.men sen efter det funkade den fint ända tills det var dags att gå i ide.
funtar iaf på att köra den till mc-meken så motorn får en översyn.

Ställ tillbaka luftskruvarna. Vad den andra killen hade sina saknar betydelse. Han kanske inte ens hade samma bestyckning i övrigt.

motardkungen skrev:
Ställ tillbaka luftskruvarna. Vad den andra killen hade sina saknar betydelse. Han kanske inte ens hade samma bestyckning i övrigt.

ok..det tror jag inte han hade.
ska ta kontakt med nån blixt utanför nyköping och se om han kanske kan hjälpa mig ställa in allt! han har ryckte om sig att vara grym på sånt!
ska höra mig för med mc firmorna i närheten också angående allt annat skit som blev! :gnissla

Hallo allihopa.
Jag är killen som har såld filtren till Robin, och jag rekommenderade ganska riktigt att skruva in luftskruven, har kört mc i 28 år, och jobbat som mc-mekaniker så lite koll har jag, (då får ju motorn en fetare blandning OBS det är en luftskruv dvs man styr luftflödet på låga varv och på tomgång med den, enbart..), sen sa jag även till Robin att han fick bestycka upp förgasaren samt evt höja nålen, då filtren ger mera luft så måste ju motorn få mer bränsle,,ganska simpelt, eller hur.
Jag har tom (skäms ;-) ) kört min RD utan luftfilter bara för att se om det gav nåt extra, självklart med löpande bestyckning, och jag har alldrig haft någre såna problem.
Sen till problemet med motorn kokat?
HUR LÄNGE FICK DEN "TOKVARVA"!!!!!!!!!!!! Man tar sig till huvudet ibland, suck.
Så till den "Expert" som tyckte att Robin inte skulle lyssna på mig och skruva tillbaks luftskruven till originalläge,,kan man ju göra, men då går det även magert på tomgång.
Självklart har killen pillat på nånting, man kan t.ex. få trottlerna felvända i fel förgasare (då får man väl ungefär de problem, alltså halvgas och varvar mycket), eller om han lyckats att få flöttörhusen på fel förgasare, går också,,så mycket kan nog vara fel, men det är ju lätt att skylla på filtren.
Hälsningar Mogens Frost, fd mekaniker Prillas i Lund. b.la.

Hej igen.
Min bestyckning var helt original lågfartsmunnstycke (tror det är 25 ell. 27,5), luftskruv in till ca 0,5 varv ut, nål ett hack högre än original (alltså 3:e hack från topp, orig. 4:e)) samt 280 (240 orig.) samt Jolly-Moto expansionssystem, 2-2. Enda motorändring var reedstopp flyttat till 12 mm, orig 10,5mm samt kolfiberreeds, Hyper Pro.
Mogens.

Jag tror han läcker i packboxen på veven.. då brukar dom tok varva o rycka lite... :)

tjena mogens!
var och snackade med mc meken i stan.
han sa att efter som rd inte har någon kylfläckt så kan den ganska lätt bli för varm om den står still och varvar då den måste kylas av fartvinden när man kör på högre varv. så att den kokade är antagligen det.
han hänvisade till att chefens supersport hoj inte har kylfläckt utan att den också måste kylas av fartvinden. han hade lånat den och stängde av den förtidigt då det plötsligt stod en stråle ca 1-2 meter i luften.
sen som sagt! ja har inte haft av förgasarna elr något annat så att jag satt något fel är otänkbart! men eftersom den orginal har ett luftfilter som kräver att luften går massa omvägar innan den kommer in i förgasarna, så kom vi fram till att den får på tok för mycket luft som det är nu. inte nog med det heller. den är ju trottelstrypt och då får den ju ännu mindre bensin så jag fick tipset då jag inte reg. besiktigat än att sätta tillbaka orginal luftfilter, reg. besiktiga,
sedan byta till de jag köpt av mogens, ta bort trottelstrypet, bestycka om och ev höja nålen ett snäpp.
det bör göra susen! eller vad tror ni som har erfarenhet av det där?

//Robin

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...