HJÄLP! Panik, kopplingen!

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Nu är den kokta spenaten stekt!

Jag har uppkörning i övermorgon och kopplingslamellerna är körda.

Kopplingen e skum, dragläget ändrat. När man gasar på så hör och känner man att den inte kopplar riktigt, den slirar. Detta medför även att växlarna inte är stabila i sina lägen, ettan kan lätt bli till friläge mitt i vändningen på konbanan.

Ok, jag erkänner. Jag borde inte övat så mycket garagevändningar på en gång.

Två alternativ har jag va?

Fixa kopplingslameller imorgon och byta dom. Är det knepigt att byta, det är torrsumpskoppling (ingen olja). Vad behöver jag för verktyg, alltså är det något special?

Annars om jag inte får tag i lameller så får jag väl köra som det är. Kommer dom att helt plötsligt (under uppkörningen) riskera att helt låta bli att koppla?


Jag behöver svar, hur mycket kan lameller kosta? (Ducati Monster 900i.e -00)
Tack snälla ni för hjälpen.
 
hepp... inget svar. jaja, jag får göra så gott jag kan. Lameller och plattor kostade mig 1544:- på Ducati.

wish me luck eller nått.
 
Slitna lameller slirar, d.v.s. koppla kommer hojen alltid att göra!

Byt dom så löser dig sig säkert, hjälper de inte byt fjädrarna o oljan!

/ Hannes
 
Idiotisk fråga av en som inte kan ett smack om ducati men....
har du provat att skruva på inställningarna?

Det kanske inte går vad vet jag... men på gamla hojar med wire-koppling så kan det finnas en skruv som gör att du kan skruva in höljet längre in i kopplingshandtaget.

Jag kan som sagt inte ett smack om ducati men man vill ju iaf försöka hjälpa till.

Hur det än går med kopplingen så. lycka till i morrn :tummenupp
 
sprängskiss

Hej,
Här är en bild i alla fall.. Försök ta reda på momentet till skruvarna som håller lamellplattan..
/Peter



vågen skrev:
hepp... inget svar. jaja, jag får göra så gott jag kan. Lameller och plattor kostade mig 1544:- på Ducati.

wish me luck eller nått.
 

Bifogat

  • M900C_Eu-01_024.gif
    M900C_Eu-01_024.gif
    53 KB · Visningar: 119
Hoho vad med svar man fick :tummenupp

Nu är det klart. Inga problem förutom att jag sköt bort en skruv (fjädern flög inte så långt). Tog 1 timme och en massa svärord men sen hittade jag skruvfan :banana

Momentet i skruvarna skiter jag i, har ju universalmomentet i handen :hihi

Tog en gnutta loctite (tips fr ducati stockholm), bara liiite.

Sprängskissen jag hittade på Ducati.com hjälpte för att se att jag inte tagit bort något galet osv. Ska ut för provkörning och sen får jag väl hoppas det går bra imorgon :)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top