HJÄLP, montera toppen på en husaberg!

paerre89

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2007
Hoj
929a Gul och fin.
Tja! Jag hade tänkt att montera min topp på husan 650. Nu är den stooora frågan...Kolven är ju högst upp vid två lägen. ena gången precis i slutet av avgastakten å andra i slutet av kompressionstakten. Jag ska ju montera toppen och lägga kammen så nockarna pekar rakt uppåt. Men det förutsätter ju att kolven är i Slutet av avgastakten. Å det ända som ja förstår skiljer dessa två lägen åt när toppen är borttagen är väl att tändstiftet bara ger gnista nonstans mellan komp takten å förbränningstakten typ. å inte där vid avgastakten. Hur vet jag när jag har kolven i slutet av komp takten så ja får gnista på rätt ställe :) ?

Är kolven i topp så är den i topp.Det är kamaxelns läge som bestämmer vilken takt den är i.Lägg hellre kammen med nockarna pekande neråt när du skruvar ihop(då hamnar du i kompläge)så slipper du att ventilfjädrarna ligger i spänn när du skruvar dit ventilkåpan.

Tja! Jag hade tänkt att montera min topp på husan 650. Nu är den stooora frågan...Kolven är ju högst upp vid två lägen. ena gången precis i slutet av avgastakten å andra i slutet av kompressionstakten. Jag ska ju montera toppen och lägga kammen så nockarna pekar rakt uppåt. Men det förutsätter ju att kolven är i Slutet av avgastakten. Å det ända som ja förstår skiljer dessa två lägen åt när toppen är borttagen är väl att tändstiftet bara ger gnista nonstans mellan komp takten å förbränningstakten typ. å inte där vid avgastakten. Hur vet jag när jag har kolven i slutet av komp takten så ja får gnista på rätt ställe :) ?

tror jag är med dig. den levererar gnista varje varv om jag inte har helt fel
alltså en till komptakten som fixar förbränningen och en under avgas. som inte är till någon nytta. detta för att konstruktionen blir enklare förmodar jag. så det spelar ingen roll. övre dödpunkt, är övre dödpunkt, ialla fall innan du fått på toppen

tror jag är med dig. den levererar gnista varje varv om jag inte har helt fel
alltså en till komptakten som fixar förbränningen och en under avgas. som inte är till någon nytta. detta för att konstruktionen blir enklare förmodar jag. så det spelar ingen roll. övre dödpunkt, är övre dödpunkt, ialla fall innan du fått på toppen

Nuuuu pratar du väl ändå i nattmössan? Eller har jag missat nåt vitalt?

Wastespark på avgastakten är det väl på alla stånkor. Blir ju som sagts onödigt avancerat annars.

Tändsystemet ger gnista varje varv.

ÅÅÅfasen. ja trodde inte det gjorde det. Men då blir det ju lite lättare :tuttar

Är kolven i topp så är den i topp.Det är kamaxelns läge som bestämmer vilken takt den är i.Lägg hellre kammen med nockarna pekande neråt när du skruvar ihop(då hamnar du i kompläge)så slipper du att ventilfjädrarna ligger i spänn när du skruvar dit ventilkåpan.

bra tips :tungan

Last edited:
Wastespark på avgastakten är det väl på alla stånkor. Blir ju som sagts onödigt avancerat annars.

Så fungerar de flesta fyrtaktsmotorer som serieproduceras. Eftermarknadssprut med integrerad tändning brukar jobba med sekventiell tändning, dvs gnista var 720:e grad. Man tappar något i prestanda hos tändsystemet vid wastefire om man kör med fläskiga gnistor, men detta har liten eller ingen betydelse så länge det inte rör sig om extrema effektuttag.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back