HJÄLP! Hojjen stendöd.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
HJÄLP! Hojjen stendöd. Strömproblem.

God morgon, fredagen började bra.
Tänkte jag skulle ta hojjen idag på jobb, bussen hade gått redan (går bara en) och när jag vrider på nyckeln till hojjen så är den stendöd, SHIT!! Har ingen bil heller och 20km till jobb.

Nåjaa, till problemet.
Hade batteriet löst på vintern, inte på laddning.
För 2 veckor sen kopplade jag batteriet och hojjen startade flera gånger utan ens en liten vink att den sku sakna ström.
Har kört ca 6 gånger med den, gått som en dröm.

Och idag var den stendöd när jag vred på nyckeln, inte en relä, inte en lampa tändes.
Kopplade ett bilbatteri,+ till + och - till -, och hojjen startade omedelbart. Genast som jag tog bort kabeln så dog den.
Samma sak, lät den gå ½ minut med kablarna kvar, så gick den kanske 15sec så dog den.

Var ligger felet? Har så svårt att tro att batteriet skulle vara kass, eftersom den startade efter uppehållet så lätt?

Last edited:
God morgon, fredagen började bra.
Tänkte jag skulle ta hojjen idag på jobb, bussen hade gått redan (går bara en) och när jag vrider på nyckeln till hojjen så är den stendöd, SHIT!! Har ingen bil heller och 20km till jobb.

Nåjaa, till problemet.
Hade batteriet löst på vintern, inte på laddning.
För 2 veckor sen kopplade jag batteriet och hojjen startade flera gånger utan ens en liten vink att den sku sakna ström.
Har kört ca 6 gånger med den, gått som en dröm.

Och idag var den stendöd när jag vred på nyckeln, inte en relä, inte en lampa tändes.
Kopplade ett bilbatteri,+ till + och - till -, och hojjen startade omedelbart. Genast som jag tog bort kabeln så dog den.
Samma sak, lät den gå ½ minut med kablarna kvar, så gick den kanske 15sec så dog den.

Var ligger felet? Har så svårt att tro att batteriet skulle vara kass, eftersom den startade efter uppehållet så lätt?

Men det verkar nog som det ÄR kass ändå..
Minns inte riktigt hur jag kopplade, men jag har för mig att jag körde en ford utan batteri igenom att skruva ihop alla +kablarna vid batteriet med varann och kabla igång den. den gick iaf till verkstan. om din hoj skulle gå på detta sätt men ej med batteri i, så är batteriet kass.

Last edited:
Men det verkar nog som det ÄR kass ändå..

okej, hur förklarar du att den fungerade felfritt efter uppehållet och nu över några nätter plötsligt dött ut?
Vad är normal livslängd på dessa batterier!?!?
Vad är det för nytta att ha batteriet på laddning under vintern, förlänger det livslängden eller?

Alltså ifall batteriet är kass, så då går inte hojjen fast man boostar igång den, alltså den orkar inte laddar tillräckligt för att hålla igång den?

Last edited:
okej, hur förklarar du att den fungerade felfritt efter uppehållet och nu över några nätter plötsligt dött ut?
Vad är det för nytta att ha batteriet på laddning under vintern, förlänger det livslängden eller?

Hur gammalt är ditt batteri?

Svar ja, det förlänger livslängden om man underhållsladdar. Om batteriet är friskt dvs. :tummenupp

Mät på batteriet med den lilla multimetern, hur mycket kräm har du i? Ladda batteriet igen och kolla att det tar emot laddning.

Last edited:

Det kan jag inte förklara men saker o ting kan gå sönder utan uppenbar anledning tex glödlampor.

Hur gammalt är ditt batteri?

Svar ja, det förlänger livslängden om man underhållsladdar. Om batteriet är friskt dvs. :tummenupp

Mät på batteriet med den lilla multimetern, hur mycket kräm har du i? Ladda batteriet igen och kolla att det tar emot laddning.

Så det är därför man underhållsladdar batterier? Tack för det svaret.:)
Batteriet är originalt från en -06:a, så gammalt e de ju inte!
Ska prova ladda det under natten och sedan mäta spänningen, så återkommer jag.

Tack för alla svar!:)

Dålig kontakt vid batterianslutning?

nej, den var nog i skick.

Det kan jag inte förklara men saker o ting kan gå sönder utan uppenbar anledning tex glödlampor.

ja vi får väl tro på de som alla säger.:) tack oberoende!

Last edited:
Laddar hojen över huvudtaget batteriet?
När hojen är igång skall du normalt ha 14,5 -15V över batteriet.

Om inte laddningen fungerar så tar det inte många mil att tömma ett batteri.

Ladda upp batteriet, starta hojen och mät med voltmeter över batteriet. Har du inte ca14,5V då så måste du kolla laddkretsen. (stator, likriktare etc).

Lycka till.

Laddar hojen över huvudtaget batteriet?
När hojen är igång skall du normalt ha 14,5 -15V över batteriet.

Om inte laddningen fungerar så tar det inte många mil att tömma ett batteri.

Ladda upp batteriet, starta hojen och mät med voltmeter över batteriet. Har du inte ca14,5V då så måste du kolla laddkretsen. (stator, likriktare etc).

Lycka till.

tack för den, gissade själv genast på något liknande problem. Har kört totalt ca... 10mil.
Läste i en annan tråd att jag kan kolla också vad batteriet ger ut när det är fulladdat, över 12.4v!?

tack för den, gissade själv genast på något liknande problem. Har kört totalt ca... 10mil.
Läste i en annan tråd att jag kan kolla också vad batteriet ger ut när det är fulladdat, över 12.4v!?

Om du vill kolla laddkretsen så måste du mäta batteriet när hojen är igång som Sun King säger. 13,5 -14,8V ska du ha beroende på vilket varv du har på motorn. Har du inte det så är något vajsing i laddkretsen.

Om du vill kolla laddkretsen så måste du mäta batteriet när hojen är igång som Sun King säger. 13,5 -14,8V ska du ha beroende på vilket varv du har på motorn. Har du inte det så är något vajsing i laddkretsen.

jo men kolla att batteriet inte är kasst, borde jag inte börja me det?

Ifall den inte ger laddning (13.5 -14.8V med motorn igång, mät på batteriet) så kolla att alla kablarna sitter fast i kontaktdonen på laddningsregulatorn. Lätt att laga men svårt att upptäcka! Fast de kanske bara e jag som kör året om som råkar ut för sånt...

Ifall den inte ger laddning (13.5 -14.8V med motorn igång, mät på batteriet) så kolla att alla kablarna sitter fast i kontaktdonen på laddningsregulatorn. Lätt att laga men svårt att upptäcka! Fast de kanske bara e jag som kör året om som råkar ut för sånt...

Tack för tippset, ska kolla det ikväll/imorgon!:)

mätte batteriet, 3.04v. startade i förrgår utan problem och gick felfritt den svängen jag var.
sätter på laddning över natten. ska då mäta imorgon volt både urkopplad och kopplad+startad.
vad kräver hojjen för att starta? vad krävs för att hojjen ska hållas igång?

mätte batteriet, 3.04v. startade i förrgår utan problem och gick felfritt den svängen jag var.
sätter på laddning över natten. ska då mäta imorgon volt både urkopplad och kopplad+startad.
vad kräver hojjen för att starta? vad krävs för att hojjen ska hållas igång?

3.04V är ingen idé att ladda överhuvudtaget utan det är bara återvinning som gäller. Du måste köpa ett nytt. Biltemas slutna 'gel'batteri funkar utmärkt till din hoj. När du monterat det så kolla laddkretsen som nämnts tidigare i tråden så att du inte tömmer även det nya. Ladda gärna det nyinköpta batteriet innan du monterar det också.

/U

3.04V är ingen idé att ladda överhuvudtaget utan det är bara återvinning som gäller. Du måste köpa ett nytt. Biltemas slutna 'gel'batteri funkar utmärkt till din hoj. När du monterat det så kolla laddkretsen som nämnts tidigare i tråden så att du inte tömmer även det nya. Ladda gärna det nyinköpta batteriet innan du monterar det också.

/U

Men ja förstår inte fortfarande hur de kan vara så, eftersom hojjen har startat flera gånger inom 2 veckor utan problem! Den startade för 3 dagar sen utan problem. Då måste det ju ha funnits över 10v väl iaf. för att den sku starta?

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026