Det jävvla sämsta: Gixxer pajj

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
RC8R -12
Idag brann laddningsrelät som sitter under cutzen upp på min 2005 gsxr600. Behöver hjälp typ nyss! Vadfan ska jag göra, den brann rakt genom undertailen och hela "boxen" med kylflänsar är sönderbrunnen. Hur kan det bli ett sådant överladd? Vart får jag tag på ny?
Hojjen startar ej, går inte ens att vrida nyckeln. Batteriet har klarat sig och inga säkringar verkar ha gått.
Vad heter detta relä med kylflensar på fackspråk? Ngn som besitter en beggad lr?
Tacksam för svar och all hjälp, säsongen hade just börjat förhelvete!
 
Och starta inte hojen och håll på innan du har bytt med risk för att bränna upp resten av elen också. Att den började brinna är inte helt och hållet konstigt, de blir väldigt varma. Inte så att de ska börja brinna såklart, men...
 
Jag glömde montera tillbaks min en gång och körde utan. Gick bra tills hojen dog pga urladdat batteri. Tog ett tag innan jag fattade vad jag missat. Satte tillbaks den och allt funkade.
 
Kolla "allt" innan du monterar/provar en ny regulator!
Inte så skoj att elda upp en till...
 
Kolla så att statorn inte brunnit med innan du monterar en ny laddningsregulator.

Från vänster motorkåpa kommer det upp tre gula kablar och från dom ska du ha ca 7-80 volt AC, kolla så att ingen av dom är kortsluten mot jord med.
 
Kolla så att statorn inte brunnit med innan du monterar en ny laddningsregulator.

Från vänster motorkåpa kommer det upp tre gula kablar och från dom ska du ha ca 7-80 volt AC, kolla så att ingen av dom är kortsluten mot jord med.

Om jag mins rätt så står det minst 55v i servismanualen :) Men som du säger 7-80v för en frisk generator.



Hjälpte en kompis med sin Gixxer för något år sen. Det var något lurt som gjorde att laddningsregulatorn fick smisk och även med den nya laddningsregulatorn så gick den på tok för varm. hittade aldrig det riktiga felet dock :(
 
Tack som fan för alla bra svar! Det är laddregulatorn helt klart, har fixat ny. Ska kolla statorn och volten i kablarna. Tack boyz!
 
Kan tillägga att det gick utmärkt att köra hojjen ända tills jag stängde av den på en parkering p.g.a att det rök så jävligt. Det var sen den inte gick att starta. Varför går inte nyckeln i "ON" läget. Behövs det ström för att den ska klicka över till på eller? Fattar nu hur mkt jag har glömt om hojjar sista åren, när man aldrig haft problem...
 
Kan tillägga att det gick utmärkt att köra hojjen ända tills jag stängde av den på en parkering p.g.a att det rök så jävligt. Det var sen den inte gick att starta. Varför går inte nyckeln i "ON" läget. Behövs det ström för att den ska klicka över till på eller? Fattar nu hur mkt jag har glömt om hojjar sista åren, när man aldrig haft problem...

Tändningslåset ska gå att vrida oberoende om du har ström eller ej.
Tändingslåset har inte brunnit det med så att det är därför det inte går att vrida om nyckeln?
Luktar det brännt från låset?
 
Har du byggt om hojen på något sätt exempelvis med ny bak eller så? kan vara så att det är uträknat med originalprylar hur mycket regulatorn behöver i kylning för att fungera utan problem så om du byggt om har du kanske minskat kylningen och därför blir den för varm och börjar brinna.
 
Kan tillägga att det gick utmärkt att köra hojjen ända tills jag stängde av den på en parkering p.g.a att det rök så jävligt. Det var sen den inte gick att starta. Varför går inte nyckeln i "ON" läget. Behövs det ström för att den ska klicka över till på eller? Fattar nu hur mkt jag har glömt om hojjar sista åren, när man aldrig haft problem...
Som Thomas säger - inte fasen ska nyckeln fastna i läge på grund av att regulatorn brinner. Men utan att vara allt för mycket Krösamaja så finns en risk att Du haft en duktigt stor överspänning på elsystemet kort innan regulatorn gav upp, innebärande att OM tändningslåset smält på grund av överspänning kan det även vara annan ömtålig elektronik som tagit skada i elsystemet.

Som Thomas säger - kolla om tändningslåset packat ihop. Har det gjort det kan Du kanske koppla loss kablarna, med hjälp av elschema spänningssätta hojen med batteri och kolla om Du har felmeddelande, finns inget allvarligt sådant kanske provstarta?

Tommy på Piteå MC & Motor är rätt bra att prata med och har skruvat Suzuki läääänge, lycka till!
 
Har du byggt om hojen på något sätt exempelvis med ny bak eller så? kan vara så att det är uträknat med originalprylar hur mycket regulatorn behöver i kylning för att fungera utan problem så om du byggt om har du kanske minskat kylningen och därför blir den för varm och börjar brinna.

Nej inte ombyggd.
 
Som Thomas säger - inte fasen ska nyckeln fastna i läge på grund av att regulatorn brinner. Men utan att vara allt för mycket Krösamaja så finns en risk att Du haft en duktigt stor överspänning på elsystemet kort innan regulatorn gav upp, innebärande att OM tändningslåset smält på grund av överspänning kan det även vara annan ömtålig elektronik som tagit skada i elsystemet.

Som Thomas säger - kolla om tändningslåset packat ihop. Har det gjort det kan Du kanske koppla loss kablarna, med hjälp av elschema spänningssätta hojen med batteri och kolla om Du har felmeddelande, finns inget allvarligt sådant kanske provstarta?

Tommy på Piteå MC & Motor är rätt bra att prata med och har skruvat Suzuki läääänge, lycka till!

Ok, kanske får kolla med honom, fyfan va less jag är, alltid är det nåt helvete... Tack för svar alla!
 
Nä roffe luktar inte bränt från någon annanstans än laddningsregulatorn. Med lite tur är det bara den, men tur har man ju ofta...
Förklarar ju ändå inte nyckelsatan.
 
Då kan jag meddela att jag beställde en ny regulator från e-bay detta måste vara ett otroligt känt problem för Suzuki eftersom att den ny laddningsregulatorn var dubbelt så tjock (för extra kylning antar jag). Så beställ den uppgraderade om någon har samma problem. Bytte den, laddade batteriet och har kört 50 mil sedan dess. Inte ett enda problem. Tack för alla svar! Peace!
P.s nyckeln fixde lite smörjning :D var nog bara vårtrött och lite småsegt.
 
Men skönt! Bara att köra vidare då :)
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top