HJÄLP! Hojjen stendöd.

Har du kollat dödaren? :gnissla

jag har skrivit tre gånger att den startar med hjälpbatteri och att inte ens en lampa lyser när ja vrider på nyckeln.
Så nej, jag har int ens kollat den.:tungan

Tog batteriet ur laddning exakt efter 10h, som intrstruktionen sade. Då visade det 11.3v, men detta räckte inte att starta hojjen med. startade hojjen med hjälpbatteri, då den var igång visade batteriet 13.5, så inget fel på laddningen iaf. Efter ett snabbt varv runt kvarteret hade jag 12.1v.
Funderingar?

jag har skrivit tre gånger att den startar med hjälpbatteri och att inte ens en lampa lyser när ja vrider på nyckeln.

Haha, sorry, skummade igenom lite slarvigt.
Dödaren är ju annars en tidlös klassiker.
Lycka till med felsökningen.

Tog batteriet ur laddning exakt efter 10h, som intrstruktionen sade. Då visade det 11.3v, men detta räckte inte att starta hojjen med. startade hojjen med hjälpbatteri, då den var igång visade batteriet 13.5, så inget fel på laddningen iaf. Efter ett snabbt varv runt kvarteret hade jag 12.1v.
Funderingar?

Ett laddat batteri som visar 11,3 V?
Bara att lämna till återvinning!

Och: Som antytts tidigare kan även batterier gå sönder, alltså inte lååååångsamt fada bort. Fundera inte mer över vad som pajat - bara byt!

Men ja förstår inte fortfarande hur de kan vara så, eftersom hojjen har startat flera gånger inom 2 veckor utan problem! Den startade för 3 dagar sen utan problem. Då måste det ju ha funnits över 10v väl iaf. för att den sku starta?

Hur har underhållet på batteriet varit? Har det fyllts på vatten om det är det är ett öppet? Det är ju möjligt att du har en snäll hoj, det är ju en Suzuki:tummenupp, som går igång direkt på den lilla dos ström som ditt med all sannolikhet dåliga batteri kan mata ut. Men att den laddar har du ju konstaterat.
Så bekymra dig inte över så många andra felorsaker utan köp ett nytt batteri ladda och montera!

/U

NEJ! Jag ger inte upp!:D
Tack för alla svar, skall posta ett sista steg ännu.
Nu har jag kört omkring i ca 1 timme, kom hem och mätte. hojjen igång, 14.00v, hojjen avstängd, 12.83v!!
Funderingar? Påståenden?
Den hade sjunkit på 2 timmar från 12.1v till 11.7v., före jag begav mig ut på runda.:confused:
Gör ett söndrigt batteri så?
Tycker det börjar verka som om det är nåt i hojjen som äter ström, ordentligt, när den står...:S

NEJ! Jag ger inte upp!:D
Tack för alla svar, skall posta ett sista steg ännu.
Nu har jag kört omkring i ca 1 timme, kom hem och mätte. hojjen igång, 14.00v, hojjen avstängd, 12.83v!!
Funderingar? Påståenden?
Den hade sjunkit på 2 timmar från 12.1v till 11.7v., före jag begav mig ut på runda.:confused:
Gör ett söndrigt batteri så?
Tycker det börjar verka som om det är nåt i hojjen som äter ström, ordentligt, när den står...:S

Säger som alla andra,byt batteri.

Om du vill utesluta attt hojen drar tjuvström avstängd så plocka en batterikabel efter stopp,mät av batteriet och kolla senare,har det sjunkit markant så ÄR batteriet kass.

Henrik

Om en cell i batteriet har gett upp så kan det visa ok volt värden 11.5-12.5v
Men genst när du belastar det (läs försöker starta) går amperen ner mot noll. och hojen är död.
Men eftersom du verkar ha uteslutit att det är fel på ditt batteri så tycker inte jag att du ska begränsa din felsökning till bara hojen.
kolla även upp feng shui, klyckning, solvinden samt den elektromagnetiska bakgrundsstrålningen.

Lycka till!

Last edited:
Mitt batteri i motarden var stendött efter vintern.

Knappt så neutrallampan lös, klickade inte ens i startreläet när man tryckte på knappen.

Testa att ladda batteriet, kan funka, mitt funkar igen iaf.

trallaalaaa. Nu har jag mätt och testat i lite över 2 veckor. Och
här om dan tror jag att jag hittat felet.:D (gjorde misstaget igen)
Dagen innan problemet uppstod då jag ställde in hojen i garaget och vred om nyckeln, har det i misstag tydligen gått i P-läge.:)
Batteriet fungerar felfritt om har nu på 4 dagar utan start gått ner från 12.46v till 12.38v, alltså det som nyckellamppan typ drar.

Till alla er som sa att köp nytt batteri, så har hojjen gått som en dröm hela sommaren. Inte nåt strömfel aldrig, även om den stått över en vecka.
Kan ju hända att batteriet tog skada av min urladdning, men fungerar gör det iaf.:)

Dagen innan problemet uppstod då jag ställde in hojen i garaget och vred om nyckeln, har det i misstag tydligen gått i P-läge.:)
, alltså det som nyckellamppan typ drar.

Till alla er som sa att köp nytt batteri, så har hojjen gått som en dröm hela sommaren. Inte nåt strömfel aldrig, även om den stått över en vecka.
Kan ju hända att batteriet tog skada av min urladdning, men fungerar gör det iaf.:)

Ja då får jag be om ursäkt.
Jag överskattade din förmåga och förutsatte att du inte gjort SÅ enkla fel.

Ja det var dumt av de hjälpsamma att inte fråga om du brukade parkera med parkeringsbelysningen påslagen.....

Uuh sarkasm. höstfenomen att bli grinig?
Är nog tacksam för hjälpen.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...