Bengan
Ny medlem
Och ganska så mycket mer dragkraftft skrev:Ahem... oljefilter?
Magnetplugg = indikator. Var glada att ni inte har RM-12-motorer, många magnetpluggar är det och kontroll vid varje stopp.![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Och ganska så mycket mer dragkraftft skrev:Ahem... oljefilter?
Magnetplugg = indikator. Var glada att ni inte har RM-12-motorer, många magnetpluggar är det och kontroll vid varje stopp.![]()
Bengan skrev:Och ganska så mycket mer dragkraft![]()
SirCastic skrev:Hum, har aldrig haft några som helst spån/flisor i mina Duccar.
En liten fundering kring gjutskägg, är det inte aluminium vi talar om och i så fall hur i hela friden hittar dessa spån till pluggen![]()
Förstår i och för sig om du har större erfarenhet av Ducati (i och med att du har arbetar med dessa skönheter) så jag tar "spånfrånvaro" på mina maskiner som en bonus![]()
1. Oljeförbrukning har inte med ramlager att göra. Men den knackar gärna om det är slitna glidlager till ram.spökrider skrev:... 1. metallspån, kan komma från ramlager, men då bör hojen dra en hel del olja och kanske till och med knacka. ...
2. ...extra kul är det när oljepumpen drar i sig en flisa och hojen hostar till, ...
Robban_C skrev:Bjorn:
Är det rullagrad vev på Ducce?
På alla eller på vissa?
Trodde rullagrade vevar hade gått ill historien ända till ulf lundin(?) talade om att det finns storstånkor (var det Honda XR?) med rullagrade vevar.
Hur går det ihop sig? Dvs hur får man upp oljan till vevlagren?Bj.O.rn skrev:Vevstakarna har glidlager, det är dom enda glidlagren i hela motorn på en ducati, om man undantar testastrettan och nya tvåventilarn (som fått glidlagrade kammar) resten är olika former av kullager och rullager, just ramlagren är kullager, (vinkelkontaktlager).
/B
Bj.O.rn skrev:Pumpen kan knappast dra i sig metallspån av större sort, det sitter en tämligen ok sugsil på duccarna.. har du kollat den? en horisontellt sittande plugg på höger sida under oljenivåglaset, med sexkantskalle lossar du så har du silen i näven..
Flisorna från ramlagerknas ser för övrigt ut såhär..
En kullagerkula på höger ramlager hade havererat, delarna satt på magneten
![]()
![]()
/B
Robban_C skrev:Hur går det ihop sig? Dvs hur får man upp oljan till vevlagren?
Erik-Ducce skrev:Metallspånorna på pluggen ser inte ut sådär. Utan små smala vassa stickor, mindre än 1 mm i dia. Det kan ju vara som det skrevs tidigare, av killen som jobbat med ducce att det är grader ifrån tillverkaren. Men kan inte alla små metall stickor ställa till jävelskap?
Sugsillen har jag kollat o gjort ren det satt några små små små bitar på den.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |