HJÄLP Flisor på pluggen i Duccen

SirCastic skrev:
Hum, har aldrig haft några som helst spån/flisor i mina Duccar.
En liten fundering kring gjutskägg, är det inte aluminium vi talar om och i så fall hur i hela friden hittar dessa spån till pluggen :confused:

Förstår i och för sig om du har större erfarenhet av Ducati (i och med att du har arbetar med dessa skönheter) så jag tar "spånfrånvaro" på mina maskiner som en bonus :tummenupp

servar du hojen själv, eller lämnar du in den. metallspån, kan komma från ramlager, men då bör hojen dra en hel del olja och kanske till och med knacka. metalspån kan komma ifrån växellådan, men har du inte gjort några bakhjulsväxlingar utan koppling så är det inget att vara orolig för. aluminiumspån har en tendens att hamna i pluggen (ej av magnetens kraft, fungerar föga). extra kul är det när oljepumpen drar i sig en flisa och hojen hostar till, eller att hojen helt plötsligt knackar vid ett rödljuse men vid nästa är den tyst. kör vidare eller sälj, går hojeen bra förövrigt så bry dig inte. byt olja och kör 100 mil, byt igen. är det alu spån eller metallspån?, metallspån SÄLJ

Pumpen kan knappast dra i sig metallspån av större sort, det sitter en tämligen ok sugsil på duccarna.. har du kollat den? en horisontellt sittande plugg på höger sida under oljenivåglaset, med sexkantskalle lossar du så har du silen i näven..

Flisorna från ramlagerknas ser för övrigt ut såhär..
En kullagerkula på höger ramlager hade havererat, delarna satt på magneten

ramlagerknas2.jpg

ramlagerknas1.jpg

/B

Last edited:
spökrider skrev:
... 1. metallspån, kan komma från ramlager, men då bör hojen dra en hel del olja och kanske till och med knacka. ...

2. ...extra kul är det när oljepumpen drar i sig en flisa och hojen hostar till, ...
1. Oljeförbrukning har inte med ramlager att göra. Men den knackar gärna om det är slitna glidlager till ram.

2. Hojen hostar inte till bara för att oljepumpen drar i sig en flisa.

Bjorn:
Är det rullagrad vev på Ducce?
På alla eller på vissa?
Trodde rullagrade vevar hade gått ill historien ända till ulf lundin(?) talade om att det finns storstånkor (var det Honda XR?) med rullagrade vevar.

De inlägg jag gjort hitintills i tråden baseras på glidlagrade vevar.
Rullagrade brukar "sjunga vackert" när lagren ger sig. Dessutom kommer felet mer successivt, inte lika plötsligt som när glidlagren går hem. En rullagrad vev borde man för övrigt kunna köra hem med och lite till när den börjar sjunga.
Har haft en Suz 11 EF med slitna ram- och/eller vevlager. Den hade dessutom vridit sig i veven. Den gick knappt inte alls att köra med. Den vibrerade nämligen (till följd av att den vridit sig i veven) så vansinnigt att man fick två suddiga vägar framför sig. Vilken ska man sikta på? :hihi

Robban_C skrev:
Bjorn:
Är det rullagrad vev på Ducce?
På alla eller på vissa?
Trodde rullagrade vevar hade gått ill historien ända till ulf lundin(?) talade om att det finns storstånkor (var det Honda XR?) med rullagrade vevar.

Vevstakarna har glidlager, det är dom enda glidlagren i hela motorn på en ducati, om man undantar testastrettan och nya tvåventilarn (som fått glidlagrade kammar) resten är olika former av kullager och rullager, just ramlagren är kullager, (vinkelkontaktlager).

/B

Bj.O.rn skrev:
Vevstakarna har glidlager, det är dom enda glidlagren i hela motorn på en ducati, om man undantar testastrettan och nya tvåventilarn (som fått glidlagrade kammar) resten är olika former av kullager och rullager, just ramlagren är kullager, (vinkelkontaktlager).

/B
Hur går det ihop sig? Dvs hur får man upp oljan till vevlagren?
De brukar ju normalt sett få oljan via kanaler i veven som i sin tur matas via spåren i ramlagren. Men på en rullagrad vev pissar ju oljan ut mellan kulorna (lagrens kulor, inte mina! :fatta!) och därmed fås ju inget påtagligt oljetryck i ramlagren = inget som trycker oljan till vevlagren?
Eller är vinkelkontaktlagren tätade mot "omgivningen" så att tryck kan skapas inom lagret och därifrån tryckas ut till vevlagren? (borde resultera i mycket värme i oljan eftersom oljan får jobba friskt i överfyllda ramlager)
Eller är det en helt separat överföring av oljan till nån passage i veven?

För den som inte vet så kan jag nämna att motorer med glidlagrade vevar oftast brukar ha oljetryck på några -> 5 kg. Motorer med rullagrade vevar brukar oftast ha oljetryck på några hekto -> 1 eller 2 kilo som mest. Dessa tryck gäller givetvis varm olja.
Dvs de oljetryck som en rullagrad motor är fullt nöjd med brukar ofta vara alldeles för lågt för en glidlagrad motor. Därav att jag blir så nyfiken.

Mycket frågor blev det. :)

Bj.O.rn skrev:
Pumpen kan knappast dra i sig metallspån av större sort, det sitter en tämligen ok sugsil på duccarna.. har du kollat den? en horisontellt sittande plugg på höger sida under oljenivåglaset, med sexkantskalle lossar du så har du silen i näven..

Flisorna från ramlagerknas ser för övrigt ut såhär..
En kullagerkula på höger ramlager hade havererat, delarna satt på magneten

ramlagerknas2.jpg

ramlagerknas1.jpg

/B

Metallspånorna på pluggen ser inte ut sådär. Utan små smala vassa stickor, mindre än 1 mm i dia. Det kan ju vara som det skrevs tidigare, av killen som jobbat med ducce att det är grader ifrån tillverkaren. Men kan inte alla små metall stickor ställa till jävelskap?
Sugsillen har jag kollat o gjort ren det satt några små små små bitar på den.

Robban_C skrev:
Hur går det ihop sig? Dvs hur får man upp oljan till vevlagren?

Oljan matas från ena änden av veven (som är ihålig) till vevpartiet. det sitter en bussning och en tätning i kåpan på axeländen där matningen sker. Helt separat matning till stakarnas vevlager alltså. en bild på axeltappen där matningens sker finns här: http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=5774

Oljetrycket vet jag inte exakt, men 5 bar är det säkert. All annan olja (till topplockssmörja) går genom väldigt små kanaler så där pissar inte ut så möe, resten av maskineriet är stänksmörjt

/B

Erik-Ducce skrev:
Metallspånorna på pluggen ser inte ut sådär. Utan små smala vassa stickor, mindre än 1 mm i dia. Det kan ju vara som det skrevs tidigare, av killen som jobbat med ducce att det är grader ifrån tillverkaren. Men kan inte alla små metall stickor ställa till jävelskap?
Sugsillen har jag kollat o gjort ren det satt några små små små bitar på den.

Satt det inte något i sugsilen är det nog ingen större fara, misstänker att pluggen inte gjorts ren ordentligt förut. Annars hade det troligen suttit grejjer i silen åsså

/B

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...