Hittelön utfärdas! Mek-gurus anropas!

Jättebra att spänna wiren så att den höjer tomgången, för man får ju inte alls problem med att gaspåslaget varierar med styrutslaget:rolleyes:

Hur svårt kan det vara att göra det rätt från början. Vill du inte ha original justeringsanordning så gänga dit en vanlig skruv med korresponderande gänga.

Visst ska det göras rätt från början, gillar inte heller fulmeck. Men påståendet med att viren skulle röra sig vid styrutslag är ju HELT galet fel :D
Spelar ingen roll hur hårt man spänner viren, styrutslaget kommer inte ändra varvtalet ändå...
Köp orginal vire till tomgången, finns på mc skrot.

Hittelönen är härmed tilldelad BORIS JR!!!!
Tack för uppladdad manual samt bra input!

Hoppas vi ses på en bankörning (kanske mantorp på torsdag) så ska jag gladeligen bjuda dig på fika!!!!!

Jag satte igång igår och skulle leta efter infästningen till min tomgångsskruv och döm om min förvåning när jag upptäcker att hela anordningen (kabel och skruv) är inkilat långt under en drös med kablar.
Detta har varit helt omöjligt att se om jag inte fått boris manual och lite enkla tips.
Det hela blev enklare än jag någonsin trott.
Mekandet slutade med smorda gasvajrar och en förhöjd tomgång (på rätt ställe :) )

Lycklig som ett litet barn i en godisbutik samt en erfarenhet rikare!!!!!

Tack Boris mfl.

Ah, så du hittade den.. letade länge i manualen efter "rätt" sida....

Last edited:
Visst ska det göras rätt från början, gillar inte heller fulmeck. Men påståendet med att viren skulle röra sig vid styrutslag är ju HELT galet fel :D
Spelar ingen roll hur hårt man spänner viren, styrutslaget kommer inte ändra varvtalet ändå...

Ehhh jo....

Spänner du wiren för hårt så att där inte finns något slack i gashandtaget så kommer gaspådraget att variera med styrutslaget. Tror du mig inte är du välkommen till mitt garage för demonstration.

Ehhh jo....

Spänner du wiren för hårt så att där inte finns något slack i gashandtaget så kommer gaspådraget att variera med styrutslaget. Tror du mig inte är du välkommen till mitt garage för demonstration.

Är benägen att hålla med Nicane.
Provade igår och styrutslaget förändrar inte gasen även om du spänner. Det ända du gör är att förlänga eller korta vajerhöljet........

Ehhh jo....

Kommer gärna och kollar :D för, ehhh.. jag vet att jag har rätt :arsele

edit: haha, har du din slapp då eller? får du gasa extra i höger eller vänster sväng? :D

Kommer gärna och kollar :D för, ehhh.. jag vet att jag har rätt :arsele

edit: haha, har du din slapp då eller? får du gasa extra i höger eller vänster sväng? :D

Eftersom ni herrar tycks så säkra på att ni har rätt så föreslår jag ett vad.

Om bristande fritt spel kan orsaka skiftningar i gaspådraget beroende på styrutslag så löser jag ut ett Wildcard till STCC och ni får stå som gridboys i borat mankini. Deal?...

Som tips kan ni kolla sidan 99 i manualen jag länkat ovan....

Med risk för att förlora Boris lilla vadslagning (vilket jag aktar mig mycket noga för)
Styrutslaget påverkar förstås wirehöljet...men sålänge inte höljet hamnar i spänn, så borde det ju gå att justera/tokspänna wirern...(om man vså vill)

(eller är det för att jag totalt massupfittat detta som mina trampcycklar jämt gårsönder...suuck)

Eftersom ni herrar tycks så säkra på att ni har rätt så föreslår jag ett vad.

Om bristande fritt spel kan orsaka skiftningar i gaspådraget beroende på styrutslag så löser jag ut ett Wildcard till STCC och ni får stå som gridboys i borat mankini. Deal?...

Som tips kan ni kolla sidan 99 i manualen jag länkat ovan....

Hahah :D
Om du är lika duktig på läkekonst som hoj meck så hoppas jag verkligen att jag inte hamnar där du fått jobb :näsblod ..
Och dina borat b*gkinis kan du behålla, jag vet ändå att vi har rätt :yoparty

Hahah :D
Om du är lika duktig på läkekonst som hoj meck så hoppas jag verkligen att jag inte hamnar där du fått jobb :näsblod ..
Och dina borat b*gkinis kan du behålla, jag vet ändå att vi har rätt :yoparty

Men vilken tur att du vet att du har rätt det är bara det att resten av världens motorcykelkonstruktörer inte delar din åsikt.
Du som allvetande får ju gärna förklara för mig som ovetande varför alla motorcykeltillverkare rekommenderar ett visst spel i gasrullen och i verkstadsmanualen skriver följande:

Warning!
After adjusting the cable free play start the engine and turn the handlebar to the right and left to ensure that this does not cause engine idling speed to change.

Är det för att de skall ha något att fylla ut handboken med eller kan det bero på att för lite spel leder till att man ändrar trottel-lyftet?

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D