Hittelön utfärdas! Mek-gurus anropas!

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Som rubriken antyder.
Hitta tomgångsskruvens infästning!!!!

På min R1-04 är tomgångsskruven borttagen då den tydligen ställde om sig själv under endurance-race. Tank + luftburk borta men kan likförbannat inte hitta infästningen till justering av tomgången.

Någon som vet och kan ge en utförlig beskrivning eller till och med en bild vart infästningen skall vara.

Hur ska jag annars justera tomgången?

Nu vet jag inte hur det ser på R1 men kolla runt kallstarten,det brukar hänga ihop på en del hojar.

Kanske inte hittelöns berättigande men ändå :hihi

Tackar för bra manual!

Snarare sidan 381, han frågade efter infästningen, men det var en bra länk :tummenupp
Sitter mellan tvåans och treans spjäll.

Toppen Lysande!
Nu till nästa fråga.
Hur justerar jag tomgången om jag inte har någon tomgångskabel?
Går det på annat sätt eller måste jag skaffa mig en?

Måste jag ta bort "throttle bodies" för att komma åt infästningen av tomgångsskruven?

//Mannen som famlar i mörkret....

Last edited:
Tackar för bra manual!

Toppen Lysande!
Nu till nästa fråga.
Hur justerar jag tomgången om jag inte har någon tomgångskabel?
Går det på annat sätt eller måste jag skaffa mig en?

Måste jag ta bort "throttle bodies" för att komma åt infästningen av tomgångsskruven?

//Mannen som famlar i mörkret....

Nån som vet?

Gör fattigmans mecket annars... höj tomgången genom att att spänna wiren :)
Ska du sänka är det en annan femma dock.

Eftersom det är TBI eller liknande på R1 måste du ställa det elektroniskt på något sätt. Åk isåfall in till yamaha verkstad eller nåt ?

Dock kan man ju tillägga att en R1, eller alla andra fordon med elektroniskt styrd tomgång, tändning osv. har bra tomgång från fabrik. Har inte din det så är något fel och du bör köpa de delar som saknas isåfall eller är trasiga.

Det går nog inte "ställa" för det kommer inte göra någon skillnad tror jag.

Gör fattigmans mecket annars... höj tomgången genom att att spänna wiren :)
Ska du sänka är det en annan femma dock.

Eftersom det är TBI eller liknande på R1 måste du ställa det elektroniskt på något sätt. Åk isåfall in till yamaha verkstad eller nåt ?

Dock kan man ju tillägga att en R1, eller alla andra fordon med elektroniskt styrd tomgång, tändning osv. har bra tomgång från fabrik. Har inte din det så är något fel och du bör köpa de delar som saknas isåfall eller är trasiga.

Det går nog inte "ställa" för det kommer inte göra någon skillnad tror jag.

Visst har jag funderat på att höja tomgången genom att spänna vajern men det har inte riktigt känts "rätt". Nu när tank och luftburk är borta tänkte jag att jag kunde fixa tomgångsskruven.

(vill höja tomgången för att få mjukare gaspåslag på bana)

Lösning:
Blir nog det första, att spänna vajern
Kan man spänna tillräckligt mycket uppe på vajern vid handtaget för att öka till ca 3000rpm?

Visst har jag funderat på att höja tomgången genom att spänna vajern men det har inte riktigt känts "rätt". Nu när tank och luftburk är borta tänkte jag att jag kunde fixa tomgångsskruven.

(vill höja tomgången för att få mjukare gaspåslag på bana)

Lösning:
Blir nog det första, att spänna vajern
Kan man spänna tillräckligt mycket uppe på vajern vid handtaget för att öka till ca 3000rpm?

Jättebra att spänna wiren så att den höjer tomgången, för man får ju inte alls problem med att gaspåslaget varierar med styrutslaget:rolleyes:

Hur svårt kan det vara att göra det rätt från början. Vill du inte ha original justeringsanordning så gänga dit en vanlig skruv med korresponderande gänga.

Det kanske ev. finns en skruv under gaswiren på TBIn ? Gör det på vissa bilar så man manuellt kan ställa tomgången...

Länge leve förgasare!

Jättebra att spänna wiren så att den höjer tomgången, för man får ju inte alls problem med att gaspåslaget varierar med styrutslaget:rolleyes:

Hur svårt kan det vara att göra det rätt från början. Vill du inte ha original justeringsanordning så gänga dit en vanlig skruv med korresponderande gänga.

Nu skulle jag gärna vilja ha orginal justeringsanordning men då det är en hemma-mekad racehoj som jag köpt så finns inte justeringskabeln kvar. Tyvärr.
Samt att jag vill meka så lite som möjligt då jag inte är nån fena på det...
Är det då att föredra att sätta en mutter, där gasvajrarna är infästa (under luftburk) så gasanordningen inte går fullt tillbaka?

Nu skulle jag gärna vilja ha orginal justeringsanordning men då det är en hemma-mekad racehoj som jag köpt så finns inte justeringskabeln kvar. Tyvärr.
Samt att jag vill meka så lite som möjligt då jag inte är nån fena på det...
Är det då att föredra att sätta en mutter, där gasvajrarna är infästa (under luftburk) så gasanordningen inte går fullt tillbaka?

NEJ inget fulmeck med wiren om du skall dela RR bana med mig, vill ogärna bli torpederad av någon med hängas pga fulmeck........

Justeringskabeln går väl till spjällhuset och fungerar där som begränsare för hur mycket sekundärspjällen stänger. Sätt bara dit en vanlig skruv istället så kan du justera...

Det kanske ev. finns en skruv under gaswiren på TBIn ? Gör det på vissa bilar så man manuellt kan ställa tomgången...

Länge leve förgasare!

Grejen med bilar är att gasvajern inte rör sig om du vrider på ratten vilket det gör på en motorcykel då vajern är fäst i styret. Höj tomgången genom gasvajern kan resultera i det Boris JR säger att gasen påverkas vid styrutslag.

Håller med Boris, sätt dit en skruv där wiren skulle sitta eller köp en standard wire. Det är inte rätt saker att "fulmeka" med.

Hittelönen är härmed tilldelad BORIS JR!!!!
Tack för uppladdad manual samt bra input!

Hoppas vi ses på en bankörning (kanske mantorp på torsdag) så ska jag gladeligen bjuda dig på fika!!!!!

Jag satte igång igår och skulle leta efter infästningen till min tomgångsskruv och döm om min förvåning när jag upptäcker att hela anordningen (kabel och skruv) är inkilat långt under en drös med kablar.
Detta har varit helt omöjligt att se om jag inte fått boris manual och lite enkla tips.
Det hela blev enklare än jag någonsin trott.
Mekandet slutade med smorda gasvajrar och en förhöjd tomgång (på rätt ställe :) )

Lycklig som ett litet barn i en godisbutik samt en erfarenhet rikare!!!!!

Tack Boris mfl.

Hittelönen är härmed tilldelad BORIS JR!!!!
Tack för uppladdad manual samt bra input!

Hoppas vi ses på en bankörning (kanske mantorp på torsdag) så ska jag gladeligen bjuda dig på fika!!!!!

Jag satte igång igår och skulle leta efter infästningen till min tomgångsskruv och döm om min förvåning när jag upptäcker att hela anordningen (kabel och skruv) är inkilat långt under en drös med kablar.
Detta har varit helt omöjligt att se om jag inte fått boris manual och lite enkla tips.
Det hela blev enklare än jag någonsin trott.
Mekandet slutade med smorda gasvajrar och en förhöjd tomgång (på rätt ställe :) )

Lycklig som ett litet barn i en godisbutik samt en erfarenhet rikare!!!!!

Tack Boris mfl.

Tackar....

Vi lär inte ses på mantorp då min termin börjar och CSN + racing är en tveksam kombination. Men bjud du någon annan på kaffe så kommer jag och leker däcksparkare vid ett annat tillfälle.

Tackar....

Vi lär inte ses på mantorp då min termin börjar och CSN + racing är en tveksam kombination. Men bjud du någon annan på kaffe så kommer jag och leker däcksparkare vid ett annat tillfälle.

Då ses vi troligen nån annan stans! :)
Får man fråga vad du pluggar till?

NEJ inget fulmeck med wiren om du skall dela RR bana med mig, vill ogärna bli torpederad av någon med hängas pga fulmeck........

Justeringskabeln går väl till spjällhuset och fungerar där som begränsare för hur mycket sekundärspjällen stänger. Sätt bara dit en vanlig skruv istället så kan du justera...

Gör som Boris säger nu:tummenupp :tummenupp
Edit:
Svarade lite hastig, såg att problemet var löst. Bra!

Den som tar hand om dig när du kastat dig lite hårt i sandfållan.... Läkare

Vilken kombination.
Mek-kunnig och läkare!
Jag krashar uppenbarligen några gånger per år samt är kass på att meka. Sugen på att bli team-chef...... hahahahahha :D

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D