Hittat hoj, men vad är rätt pris?

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Hittat mig en kawasaki zxr 750 -89 som rullat 5300mil hos oves i olofström, och rent spontant vill jag påstå att priset på 27k är för högt.

Vad är ett rimligt pris för den? Den ska besiktigas och få ett nytt bakdäck i samma veva (är de som gör detta).
 

Bifogat

  • HPIM3321.jpg
    HPIM3321.jpg
    233.4 KB · Visningar: 188
  • HPIM3329.jpg
    HPIM3329.jpg
    253.5 KB · Visningar: 213
  • HPIM3324.jpg
    HPIM3324.jpg
    225.9 KB · Visningar: 197
  • HPIM3323.jpg
    HPIM3323.jpg
    238.6 KB · Visningar: 197
  • HPIM3325.jpg
    HPIM3325.jpg
    231.5 KB · Visningar: 185
för 27' får du ju en zx7r eller gixxer 750 från 96 eller liknande. Jag skulle prutat 10.000 på den cykeln, men det lär värl inte firman gå med på. Leta upp en annan.
 
Handlare ligger ju lite över privatmarknaden. Jag sålde min zx9r 96 som gått ca 5500mil men bra slitdelar (däck ca 300mil) för 25000:- visserligen kåporna omlackade men i orginalfärg fast utan 2-3 klistermärken.

Men det var inte så många som ringde på den i Maj kan jag säga. Efter 10dagar ringde en kille och han köpte den.

Max 20k för den hojjen även om den ser jävligt fräsch ut.
 
för att vara lite jobbig å inte komma med något bra svar så är svaret mitt

som säljare så högt som möjligt, som köpare så lågt som möjligt.

iom att de är en -89, 20år gammal så skulle jag inte ge mer än 15K men de kanske är för lågt. men i min värd rätt pris.
 
Jag sålde en ZX9-R -95 för 20k. Iofs med 7000 mil på mätaren men den var i bra
skick. Jag håller med Torpalasse, skulle inte ge över 20 för den där. Snarare 15 - 17.
 
Tack för de snabba svaren!

Jo, jag har kollat på blocket en hel del under sommaren och vet att man kan få betydligt mer hoj för den summan, men däremot var jag väldigt osäker på vad just denna skulle vara värd. Och själv skulle jag kunna betala en liten slant mer för att få en sketen garanti på tre månader, just in case...

Nu har jag ändå mer kött på benen här, fått veta vad mer kunniga anser och nu när hösten är på väg lär den där få sitta hos handlaren troligtvis, så för mig är det ju ett bra läge.

Edit: så 20 k är absoluta maxpriset för den hojen med andra ord?
 
absolut max, som jag skrev innan 17000 känns närmare värdet. men jag rekomenderar att köpa en nyare cykel om det inte är försäkringen som du är ute efter

Försäkringen är ju onekligen lockande, men senast för någon dag sen kollade jag vad det skulle gå på att försäkra en zx9r från 96 /har jag för mig) och då skiljde det inte så himla mycket att det skulle vara motiverande att köpa en 7 år äldre cykel.
 
Försäkringen är ju onekligen lockande, men senast för någon dag sen kollade jag vad det skulle gå på att försäkra en zx9r från 96 /har jag för mig) och då skiljde det inte så himla mycket att det skulle vara motiverande att köpa en 7 år äldre cykel.

många zx9r står med fel effekt i pappret, vilket gör att det ser billigt ut om man jämför på nätet men blir dyrt när du får den i brevlådan.

några tips som du kanske inte sett.
http://www.blocket.se/dalarna/Triumph_TT_600__OBS_24500kr___22571420.htm?ca=20&w=3

http://www.blocket.se/jamtland/Kawasaki_zx9_ninja_22552792.htm?ca=20&w=3
 
Last edited:
Som jämförelse kan man ta denna.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Kawasaki_ZX9R_19856147.htm?ca=2&w=1

ZX9-R, 6000mil, 94'a. 25,000:-
Legat ute sedan 10 Juli så säkerligen kan man göra någon krona mer på den.
De som andra lär väll ge lite garanti också. Även om de inte direkt verkar
vara inriktade på sporthojar..

Jag tror att du kan få mer hoj för pengarna.

många zx9r står med fel effekt i pappret, vilket gör att det ser billigt ut om man jämför på nätet men blir dyrt när du får den i brevlådan.

Min gamla ZX9 stod med "fel effekt" i pappret men prisuppgifterna stämde
ändå på nätet. Tror de flesta går efter ursprungseffekt nu, även när man
kollar prisuppgift på nätet. Men jag har å andra sidan inte kollat alla bolag.
Ringa är bäst :)
 
Last edited:
Snackar du lite med dom som säljer på oves så lovar jag att priset reduceras en bra bit. Dom är bra att ha o göra med.
 
Bilsport och mc på +20år hoj,1800hel helår.

Motiverar ett lite högre inköpspris enligt mig.

Är slitdelarna i skick så pruta lite och shoppa,tyckte hojen såg fräsh ut.

Henrik
 
Sidospår: det där med effekten fick jag höra från en snubbe som jobbade på micke o connys i växjö att försäkringsbolagen inte brydde sig om ifall hojen var strypt eller ej, de gick på originaleffekt, men det kanske inte gäller alla försäkringsbolag? Noll koll där.

Kollar runt på blocket och hittade en liknande kawa fast 91a o den gick på 19,5k.

Tänkt spara ner några sådana annonser och helt sonika be dem motivera varför de anser att jag ska betala den summan de begär :P

Edit: onödigt vetande, sista ägaren ägde hojen från -05 tills nu o var född 55:P
 
Last edited:
Jag förstår mig inte på er. Priserna på hojar följer inte en rak linje ner. Speciellt inte ett gammalt kultjärn som zxr 750. Med eran logik så skulle hojarna till slut skänkas bort. Det är framför allt skicket som avgör priserna på 15-25år o äldre järn inte årsmodellen.

Gillar du gamla 80-tals racermaskiner o skicket är bra så är det billigt. Är det bara en hoj vilken som helst för dig så köp så ny du kan.

Jag har köpt delar till mitt japanska dussinstål för mer än den värderas till i år, men det var det lätt värt. gillar man sin hoj så gör man.
 
Jag förstår mig inte på er. Priserna på hojar följer inte en rak linje ner. Speciellt inte ett gammalt kultjärn som zxr 750. Med eran logik så skulle hojarna till slut skänkas bort. Det är framför allt skicket som avgör priserna på 15-25år o äldre järn inte årsmodellen.

Gillar du gamla 80-tals racermaskiner o skicket är bra så är det billigt. Är det bara en hoj vilken som helst för dig så köp så ny du kan.

Jag har köpt delar till mitt japanska dussinstål för mer än den värderas till i år, men det var det lätt värt. gillar man sin hoj så gör man.

Kan hålla med dig på vissa punkter. Men för mig är egentligen
två parametrar som sätter priset.

Hur mycket är jag beredd att betala. Vill jag verkligen ha en 80-talare
så är jag villig att betala mer för den även om jag får en nyare hoj för
ett lägre pris.

Det andra är hur marknaden ser ut.
Tyvärr vill många säljare tro att deras gamla 80-talare är värda
30.000 eller ibland tom. mer. I mina ögon är det vansinne.
 
Jag förstår mig inte på er. Priserna på hojar följer inte en rak linje ner. Speciellt inte ett gammalt kultjärn som zxr 750. Med eran logik så skulle hojarna till slut skänkas bort. Det är framför allt skicket som avgör priserna på 15-25år o äldre järn inte årsmodellen.

Gillar du gamla 80-tals racermaskiner o skicket är bra så är det billigt. Är det bara en hoj vilken som helst för dig så köp så ny du kan.

Jag har köpt delar till mitt japanska dussinstål för mer än den värderas till i år, men det var det lätt värt. gillar man sin hoj så gör man.
jag förstår vad du menar, men för mig personligen så vill jag helt enkelt få mest bang for the buck, eller rättare sagt få så mycket bang man kan för de få bucks jag har.
Det gör att jag inte egentligen har någon speciell hoj i åtanke nu när jag vill köpa, utan jag ser helt enkelt vad som dyker upp. I detta fall var det den här.

Men nu en fråga till dig: vad anser du den vara värd? Nostalgin lagd åt sidan.

och föraren var hans 20årige son.......
:D
 
Tycker den ser fin ut skulle nog kunna betala strax över 20k i alla fall men inte över 25k.
Men vill du ha mest för pengarna får du väll satsa på nån nitiotals modell som det fortfarande finns många fina exemplar av i bruk.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top