Hitta rätt hoj á la 50-talsstuk

Merovingian

Guest
Jag söker inom ett område jag inte kan mycket om alls. Jag vet att jag gillar hur hojar såg ut runt 50-talet, men där någonstans slutar det.
Jag kollar såklart på blocket och google men kan inte riktigt göra en specifik sökning eftersom jag inte har så god kunskap vad för tillverkare och modeller egentligen korrelerar med mina bilder i huvudet om hojar från 50-talet.

Vad finns egentligen där ute? Jag har hittat ett par Harleys(Panhead och allt vad det heter) från sent 40-tal på blocket men de är ofantligt dyra och i oklanderligt skick.
Jag vill ha en gammal hoj i bruksskick som jag kan använda som den skall användas, och lacka om ifall jag behagar. Tanken är att det skall gå att få tag i delar också, annars kan hojen lika gärna vara ett föremål för museum.
Finns det jag söker om man vandrar utanför Royal Enfields senare alster samt gamla Harleys med moderniserade motorer?

Bifogar bild på en Enfield Bullet och en Triumph Speed Twin så att ni får en konkret bild av vad jag sladdrar om.

98064137_4thumb_550x410.jpg

1947_triumph_speed_twin.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kawazaki harju en modern retrohoj om det är vad du söker WX eller nåt heter den tror jag.

Riktiga veteraner är lite besvärliga att bruksa med, men dom engelska brukar det finnas delar till IAF.
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Du kan ju alltid kolla Triumph. De har för närvarande 3 st retro modeller, Bonneville, Thruxton och Scrambler. Iofs mer 60-tals stuk men kanske intressant ändå.

Annars så 50-talsmärken att kolla efter är t.ex. Triumph, BSA, Norton, Husqvarna, Royal Enfield (Engelsk tillverkning, inte Indisk) BMW, Cresent för att bara nämna några.
Osäker på Italienska och om alla fanns på 50-talet men där har du ju Ducati, Laverda, Moto Guzzi (har för övrigt en riktigt skön retrohoj som är med i senaste Motorrad, V7 Racer).

Kan vara svårt att hitta så gamla hojar i Sverige så det kan vara värt att kika på den Engelska och Tyska marknaden också.
 
Last edited:

Str3 R

Guest
Jag har en BSA från 1944, lite bök är det med pysventil och 6V-system med plusjord, magnet etc men inte så farligt. Delar kan finnas i England bl a, dock så är årsmodellen rätt gammal och delarna börjar tryta lite men det finns om man bara letar lite extra. Sen finns BAS Motor i Västberga som kan ta hem delar också.

PS: Royal Enfield är brittisk, Enfield är indisk.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Som GUW sa. Kawasaki har ett par retromodeller med sjysst utseende.
Men den väsentliga skillnaden mot orginalen är väl att dessa kan köras problemfritt.
 

Bifogat

  • 2011-kawasaki-w800-retro-comeback-bikevideo-25601_1.jpg
    2011-kawasaki-w800-retro-comeback-bikevideo-25601_1.jpg
    45.9 KB · Visningar: 72

sportbike

Guest
Kul idé.
Kawasaki W650 eller numera W800 både ser retro ut och är charmig som få.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Såg oxå nu att det finns cafekåpa och singelsadel som orginaltillbehör. :)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Kul idé.
Kawasaki W650 eller numera W800 både ser retro ut och är charmig som få.

Klart mysig hoj, provade en 800a för inte så länge sedan.

Man bör gå in med vetskapen att det inte handlar om rask framfart, bra väghållning eller bromsar som faktiskt tar ned farten nämnvärt. :D

Men kör man på de premisserna är det faktiskt en go' hoj att leta smultronställen med som det så vackert heter.

Skulle lätt ha något dylikt i garaget om tid/ekonomi/regering hamnade i zenit.

/J
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top