Hitta bra pannlampa?

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Jag skulle köpa en pannlampa till julpris hos Playground i Sthlm, men den var slut! :( Var kan man hitta pannlampor som är små, smidiga och joggarvänliga???

Nisse Järnet skrev:
Jag skulle köpa en pannlampa till julpris hos Playground i Sthlm, men den var slut! :( Var kan man hitta pannlampor som är små, smidiga och joggarvänliga???

Köpte själv en Petzl Tikka plus som funkar bra.

Nisse Järnet skrev:

Kolla in Silvas nya L serie på www.silva.se
Jag har själv värstingen L1 och den är GRYM!

Experience the real power of the Ultra-Bright 3-Watt Luxeon LED.
State of the art technology that delivers such a dramatic brightness it leaves others in the shade!

Four light modes: Power Save, Medium, Bright, Blinking
Batteries: 4 AA (LR6) included
Light range up to 63 meters
Discharge time up to 200 hours (using light mode Power Save)

Included with the headlamp is an external battery case for 4 C (LR14) batteries (not included) which increases the discharge time by 300% and for better performance in cold temperatures.

Art.no. 57081, L1
Art.no. 57081-1, L1 Camo

Bifogat

• he_l1.jpg
    he_l1.jpg
    20.5 KB · Visningar: 52
Hehe, är den lyft! :yoparty Det är inte mer spännande än att jag lånade järnets konto från första början. Men Silva L1 lät ju intressant, vad kostar den ca? Skall ut och prova Tikkan ikväll, men det är ju öppet köp så...

Jag har både en Petzl Tikka för runt en 400 samt några från Clas Olsson för 69 spänn stycket. Bättre känsla i pannbandet på Tikkan men tyvärr flimrar ljuset lite (!). Den från Clas olsson har 5 dioder och lyser mycket mycket bättre. För 69 spänn är den inte mindre än ett fynd. Köp.

Addnature har bra sortiment och priser.

Edit:
Har själv en Tikka Plus och den är liten, lätt och brinner länge.
Skall du springa rakt ut i skogen mitt i natten så är en sådan modell för klen, men den funkar i övrigt till det mesta.

Last edited:
Jag har ju då själv en Tikka plus och varför det vart en sån är för att den är hyffsat väder/vattentålig, jag kan inte svara för tex clas ohlson men då jag står ute i skogen med enduron och det är becksvart då vill jag fan inte att lampan ska vara väck för att jag köpte en billig.

Twosaint skrev:
Jag har ju då själv en Tikka plus och varför det vart en sån är för att den är hyffsat väder/vattentålig, jag kan inte svara för tex clas ohlson men då jag står ute i skogen med enduron och det är becksvart då vill jag fan inte att lampan ska vara väck för att jag köpte en billig.

Håller med fullständigt. När det är mission critical tar jag Tikkan. När jag bara skall ut och rota i garaget eller knalla i mörka skogen blir det Clas olsson varianten.

stoffer skrev:
Vad använder ni pannlampor till egentligen?
Tja. Läslampa i båten eller tältet. Meckarlampa. Ut i boden och leta efter prylarlampa osv osv. Oumbärlig för min del.

stoffer skrev:

Vid klättring eller paddling kan det vara bra att ha när det börjar skymma.
Multisporttävlingar eller långa träningspass. Urban exploring.
Om man mekar på skymda ställen så slipper man hålla i en ficklampa.
Som ljuskägla i tältet när man är ute och tältar.

Finns nog rätt många användningsområden... :)

den här har vi, kostar en del, om man inte kan köpa den till inköpspris som vi :tungan, men är grymt bra, hel & halv ljus på den

"new optimal full size (90 mm diam. reflector) halogen headlamp powered with a 10 and 20W halogen bulb. Gives a wide and 120 meter long beam. Extremely good fit thanks to the headband construction with three adjustable points and material in foam-plastic with fabric coating. Combine this model with either the 9.0 Ah or 4,5 Ah rechargeable battery and charging set. Weight: 190g."

Bifogat

• he_480.jpg
    he_480.jpg
    10.5 KB · Visningar: 56
stoffer skrev:

Precis som jag skrev, ska jag måsta skruva med enduron under nån kvälls/nattkörning så är pannlampan hur bra som hellst. Har ju bägge händerna fria.

Som innan jag fått upp den där elden så är den jävligt bra.

Bifogat

• basan.JPG
    basan.JPG
    95.2 KB · Visningar: 66
Pewo skrev:
den här har vi, kostar en del, om man inte kan köpa den till inköpspris som vi :tungan, men är grymt bra, hel & halv ljus på den

"new optimal full size (90 mm diam. reflector) halogen headlamp powered with a 10 and 20W halogen bulb. Gives a wide and 120 meter long beam. Extremely good fit thanks to the headband construction with three adjustable points and material in foam-plastic with fabric coating. Combine this model with either the 9.0 Ah or 4,5 Ah rechargeable battery and charging set. Weight: 190g."

sån man andvände när man va ute å kuta i skogen för att leta kontroller för några år sen

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg