Hitta boende i Stockholm?

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
Hej alla!

Nu ska jag flytta upp till Rockholm! Staden som aldrig sover, eller? :yoparty
Har fått en praktikplats under perioden 1 sept till 31 dec som ligger i trakterna kring Östermalm. Nu ska man hitta ngn stans att bo också... Hur fan ska man hitta något? Det ska ju inte ligga allt för långt ifrån Ö-malm men det enda jag verkar kunna hitta är Södertälje, typ...

Någon som varit i samma situation som kan ge några tips? Någon som känner att dom har en "over sized" soffa som står och samlar damm? :tungan

Seriöst, ALLA TIPS MOTTAGES VARMT! (ok, kanske inte riktigt alla...)

/Henric

Obillig stadsdel det där!

Vill du komma billigt undan är det fel sida som gäller(söder om sthlm) norrsidan e snor dyr, du ska vara tacksam om du får hyra 1 rum i en 3a för 4k månaden..

Sett ut annons på blocket, det gjorde jag när jag leta, om inte annat är det kul att kolla vilka knasbollar man får svar av, tex va det ett djupt kristet homosexuellt par som letade någon att dela deras 2a med. Fick dock många bra svar också dock väldigt dyra för en el lärling.

Eftersom jag och mitt jobb inte kom överens så drog jag innan båten sjönk helt och flytta

Chansen är ungefär lika stor som att hitta is i en vulkan, såvida man inte köat i många år.
Därav inte sagt att man inte ska försöka.

Du har nog bäst chans att bomba blocket-annonser och charma till dig en delad lägenhet(dvs ett rum) med någon annan. Finns mycket sånt mig veterligen.

Försök.
Gör dig god vän med precis alla du stöter på, så kanske det kommer ett kontrakt den vägen.

Obillig stadsdel det där!

Vill du komma billigt undan är det fel sida som gäller(söder om sthlm) norrsidan e snor dyr, du ska vara tacksam om du får hyra 1 rum i en 3a för 4k månaden..

Sett ut annons på blocket, det gjorde jag när jag leta, om inte annat är det kul att kolla vilka knasbollar man får svar av, tex va det ett djupt kristet homosexuellt par som letade någon att dela deras 2a med. Fick dock många bra svar också dock väldigt dyra för en el lärling.

Eftersom jag och mitt jobb inte kom överens så drog jag innan båten sjönk helt och flytta

Skitsnack. Du går efter de ockrade svartpriser de tar för sina fåmånaders-korta semesteruthyrningar. Blocket flödar med sånt skit.
Jag betalar 4500 för min hyfsat nyligen renoverade etta på 35 kvadrat.
En kollega betalar 3200 för sin.
Ett par jag känner betalar 5000 för sin tvåa.

Det är inte ett jävla dugg billigare i kranskommunerna.
Såvida du inte tänker på orter där man fruktar för livet om man går ut efter 19.00.

Last edited:
Chansen är ungefär lika stor som att hitta is i en vulkan, såvida man inte köat i många år.
Därav inte sagt att man inte ska försöka.

Du har nog bäst chans att bomba blocket-annonser och charma till dig en delad lägenhet(dvs ett rum) med någon annan. Finns mycket sånt mig veterligen.

Försök.
Gör dig god vän med precis alla du stöter på, så kanske det kommer ett kontrakt den vägen.

Skitsnack. Du går efter de ockrade svartpriser de tar för sina fåmånaders-korta semesteruthyrningar. Blocket flödar med sånt skit.
Jag betalar 4500 för min hyfsat nyligen renoverade etta på 35 kvadrat.
En kollega betalar 3200 för sin.
Ett par jag känner betalar 5000 för sin tvåa.

Det är inte ett jävla dugg billigare i kranskommunerna.
Det där vet jag mycket väl men hur hade du tänkt att han ska få tag i första hand inne i stan?

Det där vet jag mycket väl men hur hade du tänkt att han ska få tag i första hand inne i stan?

Du skrev att stan var dyr att bo i.
Stan är inte dyr att bo i. Det är däremot dyrt att hyra svarthand av ockerpuckon.

Du skrev att stan var dyr att bo i.
Stan är inte dyr att bo i. Det är däremot dyrt att hyra svarthand av ockerpuckon.
Okej det jag mennade va att om han ska hitta något vettigt svart/andra hand måste han leta där ingen bor friviligt dvs söder om stan.

:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl

Va fan de är ju bara signa upp på en krav-maga kurs så är man safe... :gnissla
nja kranskomunerna är ju värre..

krav maga är dock coolt om man jämnför med andra kampsporter så är det typ så här:
[YOUTUBE-ID]dMZfdCkYPig[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Näe, det vet ju alla att söder om stan är livsfarligt och bara slum. Det är jättebilligt att köpa lägenhet i tex Västertorp, Gröndal, Aspudden osv. Jag har bott söder om stan hela livet och mig veterligen lever jag än. På vilket sätt skulle det vara dyrare att hyra en lägenhet i Sollentuna, Solna, Rinkeby elelr Upplands Väsby än att hyra i Huddinge, Mälarhöjden, Alby eller Tullinge? Skönt med riktiga Stockholmare som verkligen kan stan och kranskommunerna.......

Näe, det vet ju alla att söder om stan är livsfarligt och bara slum. Det är jättebilligt att köpa lägenhet i tex Västertorp, Gröndal, Aspudden osv. Jag har bott söder om stan hela livet och mig veterligen lever jag än. På vilket sätt skulle det vara dyrare att hyra en lägenhet i Sollentuna, Solna, Rinkeby elelr Upplands Väsby än att hyra i Huddinge, Mälarhöjden, Alby eller Tullinge? Skönt med riktiga Stockholmare som verkligen kan stan och kranskommunerna.......

Riktig Stockholmare! :mattias
Hittills har jag bara sett en i tråden som förlöjligat sig medelst detta.

Ha ha ha! Fan vad ni är sköna!
Jag kan låna hunden som "... GXR" hade i sin avartar? Eller?
Har kollat blocket men det är ena jävla hyror! Kan ingen hederlig människa hyra ut!?

Rondellen som någon nämnde är ett bra alternativ! Ska jobba inte långt från Stadion och där finns ju en fin gräsmatta att slå upp tältet på! :tungan

Testade hyralya.se men det verkar vara ett jävla skämt!

Peace out!

/Henke

Vi gör såhär istället. Fixa inte boende här:

Västerort: Spånga/Kista (Tensta-Rinkeby-Akalla-Hjulsta-Husby) eller Rissne-Hallonbergen i Sundbyberg
Norrort: Malmvägen i Sollentuna, de centrala delarna av Upplands Väsby
Roslagen: Åkersberga, särskilt runt Norrgårdsvägen

Söder om stan är ett töcken för min del.
Men jag har hört på SH att ingen vill bo där ändå... :fakta :arsele

//Martin - såm boor nårr om staan :tummenupp

Vi gör såhär istället. Fixa inte boende här:

Västerort: Spånga/Kista (Tensta-Rinkeby-Akalla-Hjulsta-Husby) eller Rissne-Hallonbergen i Sundbyberg
Norrort: Malmvägen i Sollentuna, de centrala delarna av Upplands Väsby
Roslagen: Åkersberga, särskilt runt Norrgårdsvägen

Söder om stan är ett töcken för min del.
Men jag har hört på SH att ingen vill bo där ändå... :fakta :arsele

//Martin - såm boor nårr om staan :tummenupp

Västerort kan jag inte heller...men sollentuna är fan inte lätt å få lgh i.
Norrgårdsvägen fick ja ingen lägenhet...men däremot nere vid hamnen... 8000 kr i mån för en liten 2:a....
I upplands väsby kan man inte få en lgh om man inte stått i deras bostadskö i minst 5 år...har försökt där då jag jobbar i Väsby....
Däremot finns de andra bostadbolag som går lite genvägar ibland...å dom är inte lika svårt att få lgh hos...

Tyvärr är det enkel marknadsekonomi. Tillgång och efterfrågan. Fler vill bo än det finns centrala lägenheter och således kan folk ta ut överjävliga hyror. En bekant pröjsar 4k/mån för ett rum på Södermalm.

Kan och kan. Det är väl allt lagstadgat att man inte får ta ut mer än vad hyran kostar?
Plus 500 kr/månad om den är möblerad.

http://www.bostaddirekt.com/Private

De fixade en 1:a åt mig för några år sedan!
Men inget är gratis!!

Kul att du har bra erfarenheter från den sidan för jag tänkta skaffa ett konto där nämligen.

Det är asbra att ni nämner ställen som man ska hålla sig ifrån för en annan känner ju typ bara till Rinkeby, Akalla typ.

Man blir verkligen varm inombords när man märker hur många det är som engagerar sig i att hjälpa någon ni inte ens träffat! FAN VAD JAG ÄLSKAR ATT KÖRA HOJ! :hoppa

/Henke

Kan och kan. Det är väl allt lagstadgat att man inte får ta ut mer än vad hyran kostar?
Plus 500 kr/månad om den är möblerad.

Tror det är +10% för möblerat men det är ju svårt att komma och vara stöddig när man ska hyra. Hyr för vad dom begär eller dra åt helvete. Det är bara att välja.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla