Historierevisionister-Vatten på sin kvarn?

MT skrev:
Nej jag givitvis tagit det ifrån sidan!
Dom skriver förintelsen av nån lustig andledning så som jag inte har fattat?
Har inte kollet så mycket på sidan utan vi tittade på den som ett exempel ang källkritik som vi hade lektion i.

Edit: Stavfel

Nivån på sidan verkar mest vara av karaktären högstadierevolt. Är det vuxna människor som ligger bakom? Ofta blir argumentation med sådana här människor bara löjlig då de ofta varken erkänner eller har kunskap om hur historievetenskapliga metoder fungerar. Ofta är logiken i deras argumenterande helt frånvarande.

Inte sällan har man sett exempel som "Men vissa påstod att de gjorde tvål och lampskärmar av judarna, det var inte sant, hur kan du då tro på gaskamrarna?". Vilket givetvis är en nonsensfråga.

Eller "Enligt uppgifter dog 100 000 människor där men enligt beräkningar så kunde man bara bränna 60 000 i ugnarna alltså kan det inte ha hänt."

Dock undrar jag var på sidan du hittade ovanstående exempel med Sachsenhausen? Jag måste missa något, den är inte speciellt lättnavigarad.

Chris Ash skrev:
Dock undrar jag var på sidan du hittade ovanstående exempel med Sachsenhausen? Jag måste missa något, den är inte speciellt lättnavigarad.

Under Navigering-->Myter-->Portabla ugnar

Att förbjuda någon att ha ett hakkors på armen är skrattretande, med tanke på att riksdagspolitiker öppet kan kalla sig kommunister och vifta med hammaren och skäran. Snacka om att sila mygg och svälja kameler.

valmers skrev:
Att förbjuda någon att ha ett hakkors på armen är skrattretande, med tanke på att riksdagspolitiker öppet kan kalla sig kommunister och vifta med hammaren och skäran. Snacka om att sila mygg och svälja kameler.

Generellt sett så har du rätt, men en viss skillnad är att vänsterpartiet åtminstone påstår sig vara för demokrati - vilket få öppet nazistiska klubbar gör mig veterligen. Att Lars Leijonborg däremot lägger sig i Danmarks inrikespolitik men morsar på Ohly i riksdagen får en lätt illamående.

MT skrev:
Under Navigering-->Myter-->Portabla ugnar

Tack! Jag kollar just nu sidan, det enda jag kan säga är att de mestadels slår in öppna dörrar och kommer med icke-undrbyggda påståenden. Många av deras myter är avfärdade även av icke-förnekare. Det är för mycket för mig att kommentera på en gång, men om någon undrar över något specifikt på sidan så ska jag försöka svara på det.

Tex det med att antalet döda i Birkenau reviderats från 4 000 000 till 1 500 000, det är inget konstigt med det, i takt med att man får tillgång till nya uppgifter. Precis som med andra historiska händelser så framkommer nya uppgifter som kan medföra att man får revidera vissa saker, förstår man inte det är man bara djupt okunnig och eller korkad. Tex Digerdöden, man är djupt oense om hur många som verkligen dog. Givetvis kan man också förneka det och säga att allt är en konspiration av kyrkan eller något.

Chris Ash skrev:
...men om någon undrar över något specifikt på sidan så ska jag försöka svara på det...

Är du historiker eller skall vi vända oss till dig med övriga viktiga frågor också? Skönt att du tar ansvar för kollektivet och upplyser oss i alla fall. :tummenupp

Chris Ash skrev:
Sachsenhausen var inte ens ett av förintelselägrena.

De var:

Auschwitz II (Birkenau)
Chelmno
Sobibor
Treblinka
Belzec
Majdanek
Majdanek var inte ett förintelseläger, din historiesvindlare. Det sorterade, tillsammans med Auschwitz, under KZ, medan de "riktiga" förintelselägren sorterade under Operation Reinhard. Om vi bortser från Chelmno dårå, som förmodligen sorterade direkt under satan. Eller nåt.

Last edited:
Markus skrev:
Är du historiker eller skall vi vända oss till dig med övriga viktiga frågor också?
Nej, du får fortsätta vända dig till Aftonbladet.

Bingo skrev:
Majdanek var inte ett förintelseläger, din historiesvindlare. Det sorterade, tillsammans med Auschwitz, under KZ, medan de "riktiga" förintelselägren sorterade under Operation Reinhard. Om vi bortser från Chelmno dårå, som förmodligen sorterade direkt under satan. Eller nåt.

Ok, Majdanek har lite av en särställning, för den dyker upp som förintelseläger ibland och ibland inte. Mest på grund av aktiviteterna som pågick där. Enligt mig borde det inte uteslutas ur skaran, kanske sättas inom parantes.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN