Historien om den försvunna undertailen

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
Tjena,

beställde en Hotbodies undertail till min zx6r i början av maj. Företaget heter 1tail.com och ligger i USA, hade hört att de skulle vara bra att göra med och tailen skulle kosta cirka 1400:- +frakt istället för de 2700:- som den skulle kosta här i Sverige, så jag beslöt mig för att ta en rövare.
Tillverkningen och lackningen (ville ju självklart ha den kawagrön ;)) skulle ta några veckor till en månad, så det var bara att ha tålamod. Jag räknade med att kanske, kanske få den i juli men det var lugnt, ändå en hel del kvar av sommaren tänkte jag.
Så långt allt bra. Fick bekräftelse på att de skickat den i slutet av juni. Efter ett par veckor hörde jag av mig till dom bara för att dubbelkolla, och enligt kunde frakten ta uppemot en månad (eftersom jag själv valt att skicka den så billigt som möjligt).
Ok, mer tålamod helt enkelt.

Efter ytterligare ett par veckor utan undertail hörde jag av mig igen, och sedan var karusellen igång. Under senare delen av juli, hela augusti och i september så mailades det fram och tillbaka med jämna mellanrum. Undertailen var helt enkelt försvunnen, ingen visste var paketet befann sig, och de gjorde väl så mycket de kunde från sin sida. Till slut tröttnade de på mig och gav mig kollinumret och menade att jag skulle kolla upp det själv (ung. "dra åt skogen, vi orkar inte med dig längre"). Först blev jag grinig men sen beslutsam.

Visst, jag gjorde så. Checkade kollinumret på svenska posten samt på US Postal Service, och visst existerade det. Svenska posten hade inte mycket info men hos US postal kunde man följa hela kedjan från inlämning, till tull här i sverige och sedan även att det anlänt till något sorts serviceställe av ngt slag. Jag mailade postens kundtjänst som menade att mitt paket låg på ett ställe här i Gbg. Jag åkte dit - inget paket. Blev förbannad , åkte hem, reklamerade. Efter ett par dagar fick jag brev igen av posten, där det stod att paketet låg på ett helt annat serviceställe, och jag fick nu även ett annat kollinummer. Så, dags för en tur till och visst - där fanns äntligen mitt paket! :banana
Fick betala tull (600:-) men det var det värt. Totalkostnaden för undertailen blev nu omkring 2200:- vilket är helt okej.

Nu kan man fråga sig var det gick fel någonstans? Vid närmare kontroll av paketet så visar det sig att allt stämmer perfekt fram tills dess paketet kommer till posten. Där är det någon tjomme som adresserar det fel, alltså felstavar mitt namn, så jag får aldrig någon avi. Troligtvis har paketet hamnat på rätt serviceställe men jag har aldrig fått veta någonting om det, sen har det bollats fram och tillbaka. Tur att jag var lite om och kring mig, annars hade jag nog aldrig fått det.
Senmoralen här: www.1tail.com = BRA, US Postal Service = BRA; svenska Posten = ANUS. :hihi

Nu kan jag äntligen slänga på tailen och mina snygga ledblinkers. :yoparty

Tjing,

Marcus

Lite mer pengar och du kunde sponsrat ett svenskt företag att överleva ytterligare ett tag.

Men du ska iaf veta att det billigaste alternativet är inte alltid det bästa. Iaf vad gäller Posten och paket från USA.

Swedie skrev:
Lite mer pengar och du kunde sponsrat ett svenskt företag att överleva ytterligare ett tag.
Men du ska iaf veta att det billigaste alternativet är inte alltid det bästa. Iaf vad gäller Posten och paket från USA.

Nej, det är sant, har lärt mig det den hårda vägen numera. :rolleyes:
Jag har redan pumpat in massor av pengar i svenska företag med min prylmani, så jag kände att jag kunde testa det här med gott samvete. Rent ekonomiskt skiljde det ju inte så mycket, men däremot allt jäkla trassel hade jag kunnat vara utan.

xfader skrev:
Om du ändå beställde ifrån usa, varför beställde du inte av hotbodies direkt?

http://www.hotbodiesracing.com/OrderNow.php4

:va

aja, kul att du fick tag på den tillslut ivf :)

Jepp. :) Gött som körv, haha. Jag försökte faktiskt beställa direkt men blev hänvisad till 1tail eftersom Hotbodies inte skickade overseas, eller vad det nu var.
Intressant nog var 1tail billigare på tailen än var Hotbodies själva var.
:tummenupp

Eftersom jag tagit hem en ohemult massa försändelser från USA när jag renoverade ett par japanska hojar så har jag rätt bra erfarenhet av fraktalternativen. Att sända surface (båtfrakt över Atlanten) är sällan värt all väntan och ev. oro över vart prylarna tog väg. Det tar alltid minst en månad och är inte alltid hälsosamt för mer ömtåliga prylar samt att säljaren inte alltid paketerar så att kartongen och/eller innehållet håller ihop. USPS Airmail parcel post är absolut bäst om det inte rör sig om t ex 10 kilos veteran-stereoförstärkare eller cylinderblock där flygfrakt skulle vara onödigt (kanske genom att varans pris inte står i proportion till flygfrakt eller att varan tål påfrestningarna med båtfrakt + att man kanske inte alls har bråttom).

Om man kollar här på USPS frakt-kalkylator ser man direkt vad olika alternativ kostar för en viss vikt:

http://ircalc.usps.gov/default.asp?Mode=Intl_Single&CID=10411

Express-alternativet EMS går inte av för hackor heller, då har man järnkoll hela vägen om var paketet befinner sig. Kan vara bra om det är delar som är viktiga för en. Ibland har säljaren uppgivit mkt högre fraktkostnad för köparen att betala än man sedan ser utanpå pakektet att det kostade dem att skicka det. Så det är bra att hålla ett öga på.

Lite av samma händelse här.
Köpte en tank på Ebay från England
Fick först fel kolli nr av säljaren men fick sedan rätt och han ursäkta sitt misstag att förväxla numren
Det skulle ta max 2 veckor men tiden sprang iväg,hm kunde följa paketet på PARCEL och tydligen var det utskickat.
Klart o tydligt hade engelskmannen skrivit rätt adress på paketet med med stora bokstäver/siffror så man inte kan se fel.
Likförbannat hade nån tomte :tomten på Schenker som levererar paketet till mitt utlämningsställe skrivit fel på mitt namn och det är inte något direkt ovanligt namn.
Postutdelaren hade varit i trappen 2 gånger o ringt på och tredje gången vart jag hemma.Jo det stämmer nog,jag väntar på paket men namnet är åt helvete fel skrivet på avin.
En stor guldstjärna till den kvinnliga postutdelaren som fixa det ändå.
Samma dag var jag och hämta paketet och allting var :tummenupp

Last edited:
Marcus74 skrev:
Nu kan man fråga sig var det gick fel någonstans? Vid närmare kontroll av paketet så visar det sig att allt stämmer perfekt fram tills dess paketet kommer till posten. Där är det någon tjomme som adresserar det fel, alltså felstavar mitt namn, så jag får aldrig någon avi. Troligtvis har paketet hamnat på rätt serviceställe men jag har aldrig fått veta någonting om det, sen har det bollats fram och tillbaka. Tur att jag var lite om och kring mig, annars hade jag nog aldrig fått det.
Senmoralen här: www.1tail.com = BRA, US Postal Service = BRA; svenska Posten = ANUS. :hihi

Nu kan jag äntligen slänga på tailen och mina snygga ledblinkers. :yoparty

Tjing,

Marcus

Tog nästan 3 veckor för ett inrikespaket att komma fram i augusti, fick ringa och fråga var paketet var, svaret blev -vi har lite strul i stockhom...

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8