Historien bakom en av tidernas coolaste bil - Bugatti Veyron

Bra prestanda, sjukt ful, lika praktisk som en MC, 60x dyrare :7peta
 
Last edited:
Mjah bilen är väl inte den snyggaste. Men kolla filmen och inse att det är mer flygplan än bil och att det hela är lite sci-fi. Så fort de löste ett problem kom nästa osv. ;) Älskar den bilen, ett tecken på vad människan kan åstadkomma.
 
Hur kommer det sig att avgaserna ska bli så heta så man nästan bränner ner en testanläggning när folk bromsar bilar med över 1000hk i bromsbänkar utan att något brinner upp?
 
Bra prestanda, sjukt ful, lika praktisk som en MC, 60x dyrare :7peta

Veyron ser rätt mycket behagligare ut att streckköra 100mil i. Den ser varmare ut vid yttertemperatur på 5 grader och den ser svalare ut vid 30+ (den har väll AC?). Jag tycker i övrigt den är riktigt läcker och hade jag varit Joakim von Anka rik hade jag köpt en direkt.

Hade jag varit så rik hade mitt garage varit jäkligt stort :D
 
Har du trimmat din Godzilla eller? ;) :hihi

500 whp, långt ifrån 1000 motorhästar men det finns mycket gatbilar som har 1000+ på veven som går att köra utan 19 kylare och inte bränner ner fabriker. Men dom går ju inte som daily drivers heller.
 
Undrar om en W16 går ner i en BossHoss? :va :)
 
Mjah bilen är väl inte den snyggaste. Men kolla filmen och inse att det är mer flygplan än bil och att det hela är lite sci-fi. Så fort de löste ett problem kom nästa osv. ;) Älskar den bilen, ett tecken på vad människan kan åstadkomma.

Som vanligt med såna här dokumentärer överdriver man hur "avancerat" det är. Anledningen till att bilen kostar så mycket är för att skapa ett habegär hos alla som inte har råd, så att de som har råd får status av att köpa bilen. En annan anledning till att den är så dyr är att den görs i små serier, och mycket handgörs.

Men att det skulle vara någon sorts "super engineering feat" är bullshit. Det är svårare att göra en billig produkt som är tillförlitlig än en exklusiv med hög prestanda. Fråga designers som jobbar på IKEA bara. :)
 
Som vanligt med såna här dokumentärer överdriver man hur "avancerat" det är. Anledningen till att bilen kostar så mycket är för att skapa ett habegär hos alla som inte har råd, så att de som har råd får status av att köpa bilen. En annan anledning till att den är så dyr är att den görs i små serier, och mycket handgörs.

Men att det skulle vara någon sorts "super engineering feat" är bullshit. Det är svårare att göra en billig produkt som är tillförlitlig än en exklusiv med hög prestanda. Fråga designers som jobbar på IKEA bara. :)
Att prislappen skulle vara satt omotiverat hög för att göra bilen mer exotiskt är inte riktigt sant. De går trots allt back en ganska ansenlig summa på varje bil de säljer. Åtminstone var det så tidigare.
 
Att prislappen skulle vara satt omotiverat hög för att göra bilen mer exotiskt är inte riktigt sant. De går trots allt back en ganska ansenlig summa på varje bil de säljer. Åtminstone var det så tidigare.

Håller med dig här, de säljer bilarna med förlust. De byggde dem endast för att kolla om det var tekniskt möjligt. Det är så långt ifrån produktionsband du kan komma med sådana här bilar och tekniken, metallerna osv i dem är väsentligt mycket dyrare än det du har i din vanliga produktionsbil; tyvärr köper inte ditt argument Orecic!
 
Visst kostar det att bygga snabbåkarbil. Jag tycker bara inte att veyronen är särskilt cool.
Jag vill ha grejorna mer kompromisslösa.
Den är imponerand på alla sätt, men:
 
Jag är inne på Orecics spår delvis även om jag nog tycker att det är en bra prestation av ingenjörerna. Man överdriver svårigheten med detta. Att få ut 1000 kusar ur en herrejösses-stor motor är inte så svårt som de får det att låta. Inte ens om man räknar in hållbarhet och daily driver-egenskaper. Jag skulle tro att den svåraste är att få den att gå stabilt och fint på vägen i sjuka farter och at tbestämma var de skulle montera de fånigt många kylarna.

5st BMW S1000RR-motorer skulle generera 1000 hästar (utan turbo!) och klara sig fint med 5 motorcykelkylare placerade där fartvinden kommer åt dem (om man bortser från att de förmodligen värmer varandra en hel del förstås). Lite typiskt National Geographics att gasa på sådär.
Men trots det är det ju en ball bil på många sätt.
 
Jag är inne på Orecics spår delvis även om jag nog tycker att det är en bra prestation av ingenjörerna. Man överdriver svårigheten med detta. Att få ut 1000 kusar ur en herrejösses-stor motor är inte så svårt som de får det att låta. Inte ens om man räknar in hållbarhet och daily driver-egenskaper. Jag skulle tro att den svåraste är att få den att gå stabilt och fint på vägen i sjuka farter och at tbestämma var de skulle montera de fånigt många kylarna.

5st BMW S1000RR-motorer skulle generera 1000 hästar (utan turbo!) och klara sig fint med 5 motorcykelkylare placerade där fartvinden kommer åt dem (om man bortser från att de förmodligen värmer varandra en hel del förstås). Lite typiskt National Geographics att gasa på sådär.
Men trots det är det ju en ball bil på många sätt.

Fast på en motorcykel gömmer sig inte kylare eller motor i ett motorrum. Jag gissar vidare på att det är mer än 5gånger så svårt att kyla en motor som blir så massiv jämfört med en liten motor.

Där finns ju tillverkar som Koeningsegg t.ex. som bevisar att detta går att göra utan VW:s resurser men det är ju en lite annan bil enligt min menning. Egget känns mer kompromislöss medans Veyron fortfarande känns extrem men samtidigt mer komfortabel. Nu har jag dock inte fått köra nån av dem :(

Att i sig skapa en bil med 1000 hästar är kanske inte så svårt men att göra det med garantier, säkerhet intänkt, chassi som klarar farterna osv. Då tror jag det börjar bli knepigt.

Jag har läst nåt citat från VW i stil med att det var billigare att bygga Veyron än att vara med i F1. Att man gjorde det som en varumärkesstärkare alltså.
 
Hur kommer det sig att avgaserna ska bli så heta så man nästan bränner ner en testanläggning när folk bromsar bilar med över 1000hk i bromsbänkar utan att något brinner upp?
Vw´s bromsbänk var dimensionerad för Vw, därför blev det svettigt med Väjjrån. :hihi

:hej
/e
 
En relativt extrem bil, ja. Men knappast något tekniskt mirakel.
Att i öht. säga att motorn utvecklade 3000 hk, och 2000 gick bort i värme är ju lite löjligt. Alla ottomotorer har ju kass verkningsgrad, det är ingen nyhet direkt..
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top