Hilfe Hilfe

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Hjälp

Idag sket det sig. Jag fick punktering. Lyckligtvis han jag ända in på jobbetsparkering innan det började pysa. Nu är min fråga,

Hur fort vågar man åk på ett vanligt reservdäck som är godkänt för 80kmh? Måste jag ligga och blockera trafiken på vägen hem eller kan jag köra i 90? någon som vet? Skulle gärna veta. Jag vet nämligen själv hur glad man blir när någon djävla idiot(läs stackare med reservdäck) ligger och blockerar vägbanan när det är enkelfiligt.

Tacksam för svar

Simon
 
Simp skrev:
Hjälp

Idag sket det sig. Jag fick punktering. Lyckligtvis han jag ända in på jobbetsparkering innan det började pysa. Nu är min fråga,

Hur fort vågar man åk på ett vanligt reservdäck som är godkänt för 80kmh? Måste jag ligga och blockera trafiken på vägen hem eller kan jag köra i 90? någon som vet? Skulle gärna veta. Jag vet nämligen själv hur glad man blir när någon djävla idiot(läs stackare med reservdäck) ligger och blockerar vägbanan när det är enkelfiligt.

Tacksam för svar

Simon

Det känns inte som att 80 km/h är absolut snigelfart, dom andra får väl ta o köra om..?

Om det hade varit jag så kanske jag hade ökat en 10...men det är bara jag...
 
Simp skrev:
Hjälp

Idag sket det sig. Jag fick punktering. Lyckligtvis han jag ända in på jobbetsparkering innan det började pysa. Nu är min fråga,

Hur fort vågar man åk på ett vanligt reservdäck som är godkänt för 80kmh? Måste jag ligga och blockera trafiken på vägen hem eller kan jag köra i 90? någon som vet? Skulle gärna veta. Jag vet nämligen själv hur glad man blir när någon djävla idiot(läs stackare med reservdäck) ligger och blockerar vägbanan när det är enkelfiligt.

Tacksam för svar

Simon



Hmmm....ja......jag skulle gissa 80 km :hihi :)
 
det står på däcket vilken hastighet den klarar.
 
Simp skrev:
Hjälp

Idag sket det sig. Jag fick punktering. Lyckligtvis han jag ända in på jobbetsparkering innan det började pysa. Nu är min fråga,

Hur fort vågar man åk på ett vanligt reservdäck som är godkänt för 80kmh? Måste jag ligga och blockera trafiken på vägen hem eller kan jag köra i 90? någon som vet? Skulle gärna veta. Jag vet nämligen själv hur glad man blir när någon djävla idiot(läs stackare med reservdäck) ligger och blockerar vägbanan när det är enkelfiligt.

Tacksam för svar

Simon

80km/h handlar inte om däcket även om man kan tro det.
Reservhjulet har en mindre rullomkrets och om det då läggs på drivande axel
jobbar "diffen" hela tiden med ökad förslitning.
Sedan är det smalare så det handlar också om att bilens köregenskaper
försämras.
Det är väl med detta som med inkörningsinstruktionerna till nya hojen.
Är de för att köra in motorn eller är de för att vänja föraren vid hojen?
:va :)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top