Highland Supermoto Cup- bra och bu!

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6-08
Hej alla!

Först vill jag tacka alla duktiga funktionärer som gjorde ett kanonjobb igår! :Bugar
Utan er hade det inte gått.
Jag tror inte någon som inte varit med som funktionär förstår hur mycket det krävs för att en tävling skall ros iland.

Sen vill jag gärna att ni kommer med kritik av alla sorter... :tummenupp så att vi kan förbättra oss till nästa tävling.

Sara
Sammankallande Arrangör LMS Supermoto

Wheeliegirl skrev:
2154861 Hej alla!

Först vill jag tacka alla duktiga funktionärer som gjorde ett kanonjobb igår! :Bugar
Jag tror inte någon som inte varit med som funktionär förstår hur mycket det krävs för att en tävling skall ros iland.

Sen vill jag gärna att ni kommer med kritik av alla sorter... :tummenupp så att vi kan förbättra oss till nästa tävling.

Sara

Hej,
tycker tävlingsformen är riktigt kul. Som vanligt ganska effektivt genomfört, lite otur med avflaggning, men det är sådant som händer och ingen rår över.

Det som inte riktigt var bra var att använde däck som banmakering på "rondellområdet".
Dessa låg oftare i idealspår en på avsedd plats.

Sedan kunde vara om möjligt bra med lite mer tid för genomförandet, tex fri träning ett pass mellan 16-17.

Stefan #37

Fint genoförd tävling...
Tycker att det snutte gubben Karlsson säger stämmer bra...
Inte mycket negativt alls......

Dock så borde det vara bra om funktionärerna kunde ställa hojjarna isället för att lägga dom när dom rullar dom av banan i vid en evuntell krash....min var riktigt svårstartad när man desutom är skada (detta är ingen kritik bara ett önskemål)

Ni har ett gjort ett häst jobb, banan var riktigt rolig och jag ser fram emot resterande tävlingarna på sviesta

ha det gott mvh//Norris Fredrik Mann #23

megagossen skrev:
2154962 Hej,
tycker tävlingsformen är riktigt kul. Som vanligt ganska effektivt genomfört, lite otur med avflaggning, men det är sådant som händer och ingen rår över.

Det som inte riktigt var bra var att använde däck som banmakering på "rondellområdet".
Dessa låg oftare i idealspår en på avsedd plats.

Sedan kunde vara om möjligt bra med lite mer tid för genomförandet, tex fri träning ett pass mellan 16-17.

Stefan #37
Ja, det vore kanon med mer tid, men tyvärr än banan uthyrd till 16, och vi måste få lite tid till att bygga banan också... Vi ska se över tidsschemat och se vad vi kan göra..
Skulle ni hellre vilja ha fler klasser och att vissa förare utklassas?

Wheeliegirl skrev:
2154986 Ja, det vore kanon med mer tid, men tyvärr än banan uthyrd till 16, och vi måste få lite tid till att bygga banan också... Vi ska se över tidsschemat och se vad vi kan göra..
Skulle ni hellre vilja ha fler klasser och att vissa förare utklassas?

Nja kanske inte fler klasser, om det inte är mer tid. Alla vill köra så mycket som möjligt. Men 3*10 min mellan 16,20 o 17 som friträning :tummenupp

Och sedan om det går att korta ner tiden mellan heaten vore bra, så inte väntan i waitingzon blir så lång. Men det är kanske svårt.

megagossen skrev:
2155006 Nja kanske inte fler klasser, om det inte är mer tid. Alla vill köra så mycket som möjligt. Men 3*10 min mellan 16,20 o 17 som friträning :tummenupp

Och sedan om det går att korta ner tiden mellan heaten vore bra, så inte väntan i waitingzon blir så lång. Men det är kanske svårt.

Ja, om folk crashar så blir det svårt....;)

Vi ska kolla på det till nästa tävling!

/Sara

Nya bansträckningen va kanon mkt bättre än tidigare. Saknar dock fortfarande ett hopp.

Ang däck så måste det vara fler som är sammanbundna likt pärlband för att det ska fungera utan att dom sprids över hela banan & blir en säkerhetsrisk.

Med tanke på hur anmälningsavgiften ser ut borde rookie få köra sina finaler sist, och ev. få sina finaler kortade (alt. strukna) snarare är vi som betalar "full pris". Fast givetvis borde ju alla få köra så mkt som planerat.

Barrett skrev:
2155214 Med tanke på hur anmälningsavgiften ser ut borde rookie få köra sina finaler sist, och ev. få sina finaler kortade (alt. strukna) snarare är vi som betalar "full pris". Fast givetvis borde ju alla få köra så mkt som planerat.

Vi fick race 2 förkortat. Tråkigt för oss men så kan det vara när ett tidschema ska gå ihop trots rödflaggningar och andra oplanerade förseningar.

Däck i idealspår?
Då är ju idealspåret helt enkelt ett annat. ;)

Problemet i motard är att man måste ha banmarkering som är ganska definitiv för annars genas det mer och mer för varje varv till kurvan är rak. I många länder används kravall staket som innermarkering men då gillar jag däck bättre, det blir så mycket smällar i barkbusters´arna annars. :)

Mellanrummen mellan racen var faktiskt ganska ok också måste jag säga, problemet är snarast att få tidsschemat att hålla med endast 5min bufferttid mellan racen. Det är inte mycket som får hända om det ska hålla, men vi har inte så mycket tid att leka med så det är ganska vettigt att pressa in så mycket som möjligt på den tiden vi har och sen jobba så hårt vi kan för att få det att funka.

Av det jag såg och upplevde av tävlingen så funkade det över förväntan, jag hade räknat med mer problem när jag fick höra att vi inte hade tillträde att starta iordningställningen av banan förrän kl16 och att tidschemat för själva racet var så tight. Få anmärkningar i besiktningen, de flesta kom i god tid till Parc Fermén, Tidslistor och informationen var under förhållandena god och funktionärerna gjorde ett bra jobb. = En bra tävling.

Sen att jag fick 15 minuter på banan efter racen på Saras KTM var ju inte fel. Första gången med motard på bana sen jag bröt ryggen. Funkade också över förväntan så förhoppningsvis så kan jag vara med och stångas lite i Rookie eller nåt nästa år. Hoppet på Linköping fixar jag lätt med styrkan i bara ena benet. ;)
Första bakhjulsåkningen på över 150m genomfördes igår också (efter olyckan förstås) så jag log hela vägen hem.

Daniel

ypvs skrev:
2155522 Däck i idealspår?
Då är ju idealspåret helt enkelt ett annat. ;)

Problemet i motard är att man måste ha banmarkering som är ganska definitiv för annars genas det mer och mer för varje varv till kurvan är rak. I många länder används kravall staket som innermarkering men då gillar jag däck bättre, det blir så mycket smällar i barkbusters´arna annars. :)

Mellanrummen mellan racen var faktiskt ganska ok också måste jag säga, problemet är snarast att få tidsschemat att hålla med endast 5min bufferttid mellan racen. Det är inte mycket som får hända om det ska hålla, men vi har inte så mycket tid att leka med så det är ganska vettigt att pressa in så mycket som möjligt på den tiden vi har och sen jobba så hårt vi kan för att få det att funka.

Av det jag såg och upplevde av tävlingen så funkade det över förväntan, jag hade räknat med mer problem när jag fick höra att vi inte hade tillträde att starta iordningställningen av banan förrän kl16 och att tidschemat för själva racet var så tight. Få anmärkningar i besiktningen, de flesta kom i god tid till Parc Fermén, Tidslistor och informationen var under förhållandena god och funktionärerna gjorde ett bra jobb. = En bra tävling.

Sen att jag fick 15 minuter på banan efter racen på Saras KTM var ju inte fel. Första gången med motard på bana sen jag bröt ryggen. Funkade också över förväntan så förhoppningsvis så kan jag vara med och stångas lite i Rookie eller nåt nästa år. Hoppet på Linköping fixar jag lätt med styrkan i bara ena benet. ;)
Första bakhjulsåkningen på över 150m genomfördes igår också (efter olyckan förstås) så jag log hela vägen hem.

Daniel

Det där sista du skrev gjorde mig glad då jag minns en mycket gripande tråd om din olycka.... Grattis, starkt jobbat! :banana

Synd att man missade tävlingen...(är i usa) Men det skulle väl bli fler? När går nästa?

Som skrevs så drog vi däcken där dom låg "på flit". Det är ju så att så fort vi släpper 2 cm ner till gräset så ska ni ju pronto köra där, så vi har inte mycket val om vi ska ha någon kant kvar när ni kört klart. Jag kan hålla med om att det är klart bättre när däcken sitter ihopp och jag hoppas att vi kan fixa det till nästa tävling. Annars skulle jag vilja tacka förarna som i vanlig ordning var trevliga. Det var nog första gången någon tagit hand och tackat när man släpat av en hoj från skamkärran.

Sen minna kära vänner så finns det en gullinje ut från depån (där allt folk går över banan) den får INTE köras över. Detta missades dock på förarmötet så vi hoppas att ni som kommer tillbaka och har läst detta kommer att se och följa den regeln.

björn.e
banchef

däcken

björn.e skrev:
2155926 Som skrevs så drog vi däcken där dom låg "på flit". Det är ju så att så fort vi släpper 2 cm ner till gräset så ska ni ju pronto köra där, så vi har inte mycket val om vi ska ha någon kant kvar när ni kört klart. Jag kan hålla med om att det är klart bättre när däcken sitter ihopp och jag hoppas att vi kan fixa det till nästa tävling. Annars skulle jag vilja tacka förarna som i vanlig ordning var trevliga. Det var nog första gången någon tagit hand och tackat när man släpat av en hoj från skamkärran.

Sen minna kära vänner så finns det en gullinje ut från depån (där allt folk går över banan) den får INTE köras över. Detta missades dock på förarmötet så vi hoppas att ni som kommer tillbaka och har läst detta kommer att se och följa den regeln.

björn.e
banchef

jag tror att ditt svar inte är svar på kommentaren om däcken . För visst ska ni ha en klar markering på var banan går , och det är upp till er att lägga banan så vi förare inte förstör anläggningen och gräset . Det köper jag helt , om det sen är däck eller annat hårdare matrial som används , är en smaksak .
Nackdelen med däck är att de är mer levande än vissa andra markeringar , i Tyskland används ofta metall curbs ,som bultas fast i marken . Fördelen med dessa är att de inte vid normal körning slår i växelspak eller bromspedal , så som de högre däcken ofta gör .
Men problemmet med däcken och deras " rörelse " på banan var att de låg inte på samma ställe under ett helt heat .
De däck som skapade mest FARA var de däck som flyttades ca 1 meter in i banan precis innan hoppet . jag gissade först att det var sabotage från publikens sida ,för att de ville se en olycka men det kan ju knappast ha varit så ,för flaggvakterna stod max 5 meter ifrån och DE borde se risken med att publik ändrar banan under heat .
De andra däcken som flyttades flera gånger under varje heat ,var däcken efter den långa rakan mot slutet av banan ( vid depån) och däcken som var precis vid depå öppningen ( waiting zone ) . Jag tycker inte att man ska skälla och gnälla utan berömma er för att ni arrangerar tävlingar . Det finns för få tävlingar i Sverige ,så jag är glad och hoppas att ni kan finna en bra och säker lösning på detta problemmet .

Wheeliegirl skrev:
2154861 Hej alla!

Sara

Jag tycker att det var en fantastiskt fin tävling! Härligt snabb bana och mycket bra arrangemang. Har visserligen inte mkt att jämföra med men det flöt på riktigt bra.

Finfina hjälmar i utlottningen och tålmodig arrangör dessutom! :tummenupp :D

Fortsätt i samma stil! :Bugar

Syns nästa tävling,

Dave

champion skrev:
2158401 jag tror att ditt svar inte är svar på kommentaren om däcken . För visst ska ni ha en klar markering på var banan går , och det är upp till er att lägga banan så vi förare inte förstör anläggningen och gräset . Det köper jag helt , om det sen är däck eller annat hårdare matrial som används , är en smaksak .
Nackdelen med däck är att de är mer levande än vissa andra markeringar , i Tyskland används ofta metall curbs ,som bultas fast i marken . Fördelen med dessa är att de inte vid normal körning slår i växelspak eller bromspedal , så som de högre däcken ofta gör .
Men problemmet med däcken och deras " rörelse " på banan var att de låg inte på samma ställe under ett helt heat .
De däck som skapade mest FARA var de däck som flyttades ca 1 meter in i banan precis innan hoppet . jag gissade först att det var sabotage från publikens sida ,för att de ville se en olycka men det kan ju knappast ha varit så ,för flaggvakterna stod max 5 meter ifrån och DE borde se risken med att publik ändrar banan under heat .
De andra däcken som flyttades flera gånger under varje heat ,var däcken efter den långa rakan mot slutet av banan ( vid depån) och däcken som var precis vid depå öppningen ( waiting zone ) . Jag tycker inte att man ska skälla och gnälla utan berömma er för att ni arrangerar tävlingar . Det finns för få tävlingar i Sverige ,så jag är glad och hoppas att ni kan finna en bra och säker lösning på detta problemmet .

Det är bara bra att det kommer fram, vi får jobba på att hitta något annat men jag tror att i dagsläget blir det svårt. Vi får försöka bulta ihopp mer däck så att dom inte far omkring så mycket. Dock kan jag inte lova att vi kommer hinna detta då SM i RR snart ska igång men vi får se.

björn.e

Jag ser en öppning för fredagskvällspyssel på SM. Lika gärna som att sitta i sina tält och dricka för många öl kan vi hjälpas åt och knyppla ihop däckserier.

Bra eller anus???

björn.e skrev:
2159229 Det är bara bra att det kommer fram, vi får jobba på att hitta något annat men jag tror att i dagsläget blir det svårt. Vi får försöka bulta ihopp mer däck så att dom inte far omkring så mycket. Dock kan jag inte lova att vi kommer hinna detta då SM i RR snart ska igång men vi får se.

björn.e

Du menar väl SM i RR OCH SUPERMOTO?? :7peta :D

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti