Hifihögtalare till datorn.

darth_igel

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
utbytt mot en Caterham
Kan man koppla in Hifihögtalare till datorn?
Hur gör man? Är det att rekomendera?
Har ju all musik på datorn så det känns onödigt att köpa en hel stereoanläggning och högtalarna till datorn räcker inte till.
Vill kunna matcha mitt billjud här inne också.

darth_igel skrev:
2090384 Kan man koppla in Hifihögtalare till datorn?
Hur gör man? Är det att rekomendera?
Har ju all musik på datorn så det känns onödigt att köpa en hel stereoanläggning och högtalarna till datorn räcker inte till.
Vill kunna matcha mitt billjud här inne också.

Det går alldeles utmärkt, men du måste fortfarande ha en vettigt stärkare som skickar ljudet till högtalarna.
Annars så kan vi ju inte kalla det hela för hifi.

Men om du nu i din vildaste fantasi trodde att du kunde direktkoppla högtalarna til pc:n så har du nog aldrig förstått dig på konceptet med "riktig" high fidelity överhuvudtaget.

:tummenupp

snabbåka skrev:
2090443 Det går alldeles utmärkt, men du måste fortfarande ha en vettigt stärkare som skickar ljudet till högtalarna.
Annars så kan vi ju inte kalla det hela för hifi.

Men om du nu i din vildaste fantasi trodde att du kunde direktkoppla högtalarna til pc:n så har du nog aldrig förstått dig på konceptet med "riktig" high fidelity överhuvudtaget.

:tummenupp

Förstärkare vet jag att jag måste ha, men visst har man lite dålig koll.
Ett rent under att jag lyckades installera allt mitt billjud själv :tungan
Men men, så länge det låter bra så är jag nöjd.

Tackar för hjälpen :tummenupp

darth_igel skrev:
2090480 Förstärkare vet jag att jag måste ha, men visst har man lite dålig koll.
Ett rent under att jag lyckades installera allt mitt billjud själv :tungan
Men men, så länge det låter bra så är jag nöjd.

Tackar för hjälpen :tummenupp

En vettig stärkare och en ensemble schyssta högtalare plus ett stycke pc = :tummenupp

Mp3 är inte HIFI. Så det funkar ändå inte om du inte kör okomprimerat ljud. Mp3 är typ blä.

CJ900RR skrev:
2090520 Mp3 är inte HIFI. Så det funkar ändå inte om du inte kör okomprimerat ljud. Mp3 är typ blä.

Jag vet farbror duktig, men det går att konvertera filerna till ett annat format så det håller en betydligt bättre kvalitet än mp3-filen, om man nu vill fullfölja HiFi konceptet.

snabbåka skrev:
2090573 Jag vet farbror duktig, men det går att konvertera filerna till ett annat format så det håller en betydligt bättre kvalitet än mp3-filen, om man nu vill fullfölja HiFi konceptet.

Har du inte fått nåt på länge gubben lilla, verkar hugga på allt ikväll :hihi

Jonathan skrev:
2090584 Har du inte fått nåt på länge gubben lilla, verkar hugga på allt ikväll :hihi

Jag har druckit samtliga saker som beskrevs i dryckestråden, plus att alla kära vänner fegade ur och stack hem till sina tanter,men min är och roar sig med "väninnorna" så jag har bara "er" att terrorisera. :felämne

Till trådstartaren: koppla in grejorna nu på en gång och ring mig sen så jag får en "provlyssning" över telefon. :yoparty

snabbåka skrev:
2090573 Jag vet farbror duktig, men det går att konvertera filerna till ett annat format så det håller en betydligt bättre kvalitet än mp3-filen, om man nu vill fullfölja HiFi konceptet.

Om jag har förstått det hela rätt...

Om man har gjort en Mp3fil så kan man väl inte höjja kvallan?? om du konverterar en 160kbps till 192kbps så blir det fortfarande samma kvalla som 160kbps..??

rätta mig om jag har fel..

snabbåka skrev:
2090619 Jag har druckit samtliga saker som beskrevs i dryckestråden, plus att alla kära vänner fegade ur och stack hem till sina tanter,men min är och roar sig med "väninnorna" så jag har bara "er" att terrorisera. :felämne

Till trådstartaren: koppla in grejorna nu på en gång och ring mig sen så jag får en "provlyssning" över telefon. :yoparty

Okej, ta några till så du däckar. Voila, du slipper problemen,
Inget mer spam för mig nu. Sorry!

Horn1 900 skrev:
2090633 Om jag har förstått det hela rätt...

Om man har gjort en Mp3fil så kan man väl inte höjja kvallan?? om du konverterar en 160kbps till 192kbps så blir det fortfarande samma kvalla som 160kbps..??

rätta mig om jag har fel..

Finns ett flertalet till program för just detta men i nuläget så finner jag endast detta, programmet heter Mp3 doctor.

http://www.download.nu/index.php?k=Audio+&+Video

snabbåka skrev:

Fast du kan aldrig konvertera så att det blir bättre än den urspungliga MP3an, så varför du ska konvertera om den ytterligare en gång har jag ingen aning om.

För dom allra flesta som poppar musik i bakgrunden när dom städar och lagar mat så duger mp3 alldelens utmärkt.

För HiFi nerdar duger ingenting annat än vaxrulle och ben-nål, eftersom ljudet blir såååå mycket sämre med varje tekniskt framsteg som görs...

Det säger ju sig själv att ljudet blir "naturligast" om man medelst en kolkornsmickrofon skapar svängningar som man förstärker i glasrör för att sedan driva en spole som meddelst en nål ritar spår i en snurrande vax-skiva, som man sedan gjuter av med vinyl för att sedan börja om men man förstärker signalen från en nål som åkeromkring i ett spår och alstrar svängningar som man sedan förstärker i glasrör för att sedan skicka till en jättestor elektromagnet som dallrar på en pappkon.....

ELLER SÅ KAN MAN SLÄPPA SARGEN OCH KLIVA IN I TVÅTUSENTALET!!!!

snabbåka skrev:
nä, mp3 är inte lossless så det är lika sunkigt även om du konverterar det till något som i teorin är bättre

EDIT: varför läste ajg inte och såg att någon hade skrivit detta precis :4skrika

GuW skrev:
2090667 Fast du kan aldrig konvertera så att det blir bättre än den urspungliga MP3an, så varför du ska konvertera om den ytterligare en gång har jag ingen aning om.

Ha ha, det är klart att du kan med detta eller liknande program manipulera ljudbilden och på det viset få fram en ljudbild som är avsevärt bättre än grundmaterialet.

Även om en ljudfil är i grunden inspelad med en viss kvalitet så går det att förändra till det bättre, alltså här talar vi inte om att förstärka eller höja vissa "band" av ljudet utan att dela upp dom olika ljuden var för sig och sedan ändra enligt tycke.
Det program jag hänvisade till har nog begränsade möjligheter men detta var bara ett jag fann för att påvisa mit resonemang.

Alltså det jag menar är inte, att man på något sätt kan konvertera tillbaka ljudet till dess ursprungliga form (eftersom mp3 är en form av komprimering)
Men att det går att förbättra ljudbilden avsevärt med allehanda program.

-Rosen- skrev:
2090693 nä, mp3 är inte lossless så det är lika sunkigt även om du konverterar det till något som i teorin är bättre

EDIT: varför läste ajg inte och såg att någon hade skrivit detta precis :4skrika

Du behöver vakna upp och ta till dig tekniken sim finns runt omkring oss.

Last edited:
snabbåka skrev:
2090696 Ha ha, det är klart att du kan med detta eller liknande program manipulera ljudbilden och på det viset få fram en ljudbild som är avsevärt bättre än grundmaterialet.
Men att det går att förbättra ljudbilden avsevärt med allehanda program.

Om du lackar din DeLorean bil mattsvart, för att sedan lacka om den rosa, för att sedan sprutspackla upp dom små bucklor som har blivit och lacka den grön så kan du fortfarande lacka den silvergrå metallic och få den till att se ut nästan som orginal, men det är fortfarande inte det.......

GuW skrev:
2090744 Om du lackar din DeLorean bil mattsvart, för att sedan lacka om den rosa, för att sedan sprutspackla upp dom små bucklor som har blivit och lacka den grön så kan du fortfarande lacka den silvergrå metallic och få den till att se ut nästan som orginal, men det är fortfarande inte det.......

Svar ja, och i ditt fall så är rostfritt alltid snyggast och i mitt fall så är orginalinspelningen mest välljudande men det går om man vill. :tummenupp

Ljunghusen skrev:
2090749 Enkelt. AUX-kabel mellan dator och förstärkare

:fakta

Ang. MP3-frågan så kan du aldrig "höja" bitraten på en mp3:a annat än i filtaggen. Om du rippat en mp3:a i 128 kbit och konverterar denne till 192 kbit får du SÄMRE ljud än om du låtit stackarn va kvar i 128. När konverterar till annan bitrate komprimerar du IGEN, även om den redan var komprimerad vilket sänker ljudkvaliteten ytterliggare lite.

MP3 kan knappast kallas för HiFi, vill man ha det kör man en cd-spelare med en fin DAC eller helt enkelt vinyl. Dock inte sagt att jag inte lyssnar på MP3, det gör jag ofta men när jag vill ha ljudkvalitet så ligger cd:n eller vinylsvarven mycket bättre till...

imaster skrev:
2090922 :fakta

Ang. MP3-frågan så kan du aldrig "höja" bitraten på en mp3:a annat än i filtaggen. Om du rippat en mp3:a i 128 kbit och konverterar denne till 192 kbit får du SÄMRE ljud än om du låtit stackarn va kvar i 128. När konverterar till annan bitrate komprimerar du IGEN, även om den redan var komprimerad vilket sänker ljudkvaliteten ytterliggare lite.

Men du Mr.ljudexpert en fråga, går det att ändra ljudbilden till det bättre med assistans av allehanda program för ändamålet utan att konvertera till ett högre kbit antal utan att bara manipulera ljudbilden vilket i sig gör ursprungsfilen större.
Enligt min vän som är musikproducent skall detta gå men du lär ju veta?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg