Du kan alltid "förbättra" ljudbilden, men det är bara ytterligare en manupilation som inte gör musiken rätt.snabbåka skrev:2090962Men du Mr.ljudexpert en fråga, går det att ändra ljudbilden till det bättre med assistans av allehanda program för ändamålet utan att konvertera till ett högre kbit antal utan att bara manipulera ljudbilden vilket i sig gör ursprungsfilen större.
Enligt min vän som är musikproducent skall detta gå men du lär ju veta?
Mp3, och alla andra typ WMA, ogg osv. fungerar så att det tar bort frekvenser som inte är hörbara, eller anses vara onödiga. Ju högre bitrate dessto mindre är borttaget. Ett tydligt exempel på detta är att lyssna på S-ljud i en mp3-låt. Vid 192kpbs låter dom fortfarande skarpa, men vid t.ex 128kpbs får du ett mera "trasig-diskant-ljud". Dessutom så tappar du dynamiken och omfånget i låten vilket gör att du har får ett väldigt platt ljud.
Självklart anser jag att mp3 är bra och det fungerar kanon i t.ex i mp3-spelaren med hörlurarna på, men i stereon så går det fet-bort. Dessutom så anser jag att 192 kbps är lägsta bitraten som är ok att lyssna på.
Hursomhelst, har du väl komprimerat en låt till t.ex 128kbps så kan du aldrig få tillbaka det du har skalat bort. Visst, du kan koda om den till 192kbps men du får ändå inte tillbaka alla ljud, frekvenser och dylikt.
Mp3-doktor är väl bara ett program som tar bort brus osv, vilket innebär att det ända det egentligen gör är att ta bort mer frekvenser, vilket leder till en ännu mera förstörd låt.
Självklart räcker det med en 3,5mm phono till rca-kabel till stereon för att få ut mp3-ljudet i "HIFI", men en förstärkare får det bara att låta sämre, eftersom den i normala fall återger ljudet mer rätt.
Capisce?!