Alternativ spänningsfall)
Koppla in en Voltmeter på sladdarna till Tripmätaren. Det är väl inte så att du med dina "elfixar" har lyckats ofrivilligt sänka spänningen till instrumenten. Att du har nån glappkontakt nånstans. Du har väl dragna polskor?
(En SMC-instruktör klagade mellan passen på att vid 10000RPM dog hans gixxer. Felsökandet med "larmkoderna" ledde till insprutningsproblem. Lösningen var dragna polskor ! Han såg ut så här

när en av eleverna föreslog använda lite kraft nästa gång han skruvade polskorna.)
Alternativ Kablaget)
Störningarna sprider sig via gemensamma kablaget till batteriet.
Sätta sådan här på 12 Volt matningarna till "ballasterna" så nära ballasterna som möjligt kan hjälpa.
Och på matningen till trippmätaren. Slutar lätt på 500kr inkl moms och frakt för 3 st.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=69-631-76&toc=20344
Lite billigare. Gör filtren själv.
Mellan matningssladdarna
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-445-55&toc=18844
Skulle bli 3 st per sladd (ballast1, ballast2, tripmätaren = totalt 9 st)
På sladdarna mellan kondensatorerna
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=58-659-38&toc=20280
Det blir totalt 12 st
sådär 300kr med moms och frakt.
Och ingen garanti för att nått förslag hjälper, tyvärr !
Alternativ radiofrekvens)
Usch, störningarna sprider sig som radiovågor från HID och någon elektronikkomponent i tripmätaren fungerar som radiomottagare. Likriktar radiofrekvensspänningen och nollställer tripmätaren.
Om du tar en batteridriven radiomottagare och håller nära HID,
hörs det i radion när HID går tänds .......
Ja då vet du vad problemet är...
Fick idén att googla på
hid ballast design schematic
och många av kretsarna har avstörningsfilter , se alternativ kablaget