HID nollar trip-metern!

Isoiivari

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Ort
Hemma
Hoj
@
Hejsan, jag har just installerad två HID kit på min Africa Twin, efter att haft på lamporna en stund nollas trip metern. Har flyttat på ballasten (vet inte vad den heter på svenska) men det hjälpte inte. Läst om andra som haft samma problem där ballasten varit problemet, men inte hittat hur man får det fixat.

Har nu flyttat ballasten så långt borta som möjligt från tripmetern men den nollades ändå :huvet

Någon som vet vad jag kan göra för att den inte skall nollas??
 
Med att flyttat den så långt bort som möjligt, menar du då i geometrisk position eller i elsystemet (Dvs bytt plats där du kopplar in, inte bara dragit längre kablar till samma punkt i elsystemet?)
 
Testa att koppla in det på något annat ställe och se om problemet kvarstår? (Behöver ju inte vara en permanent koppling, men bara för att se om det hjälper)
Misstänker att den geometriska positionen inte spelar så stor roll för trippmätarens nollställande, utan att det snarare är att elsystemet blivit konstigt belastat.
 
Borde inte HID kitten dra mindre ström än vad orginal gör!?
Tackar, skall testa att göra det!
 
Borde inte HID kitten dra mindre ström än vad orginal gör!?
Tackar, skall testa att göra det!

Jo men de drar mycket i upptändningsögonblicket och billiga HID kit är inte alltid väldesignade utan kan ge läckage bbakåt i elsystemet..
 
Ok, kan man stoppa det på något sätt?

Billiga,enkla kit kan skicka in en högspänningstransient i elsystemet.
Har man tur har elektroniken skydd som räddar den(därav nollställning)- men sådan skyddelektronik är inbyggd och slits ofta när den skall skydda.
Jag skulle plocka bort skiten - du vill ha den för naturliga störningar och som skydd när t.ex laddregualatorn säger upp sig.

Annars kan du skjuta databoxar.

Det går själv i efterhand att bygga och montera på drivningen men det kräver en del och frågar du så vet du för lite.
 
Ahaa ok tackar! De var slutsålda men nu vet jag vad jag skall söka efter! :tummenupp


Kan detta vara något eller är det bara att kasta pengarna till sjöss?
www.ebay.com/itm/High-Quality-HID-D...Parts_Accessories&hash=item2a38568012&vxp=mtr

Nja den där släcker bara eventuella varningslampor. Det du behöver är något som förhindrar backpulser och voltfall i systemet.

Jag hade börjat med att ta ström direkt från batteriet i egna dedikerade och avsäkrade sladdar. Fungerar det fortfarande inte så behöver du något som förhindrar voltdropp och backpulser dvs dioder och kondensator men det är mer pill än vad det är värt. Då är det lättare att montera HID på gräsklipparen för att bräcka grannen och köpa ett nytt kitt till hojen....
 
Jag drog från batteriet men ingen skillnad, störde t.o.m. navigatorn så tog bort det.
Skall montera det på grästrimmern :banana

Läst runt och frågat på andra forum och har inte hittat någon som fått det att fungera på en AT.
 
Alternativ spänningsfall)
Koppla in en Voltmeter på sladdarna till Tripmätaren. Det är väl inte så att du med dina "elfixar" har lyckats ofrivilligt sänka spänningen till instrumenten. Att du har nån glappkontakt nånstans. Du har väl dragna polskor?
(En SMC-instruktör klagade mellan passen på att vid 10000RPM dog hans gixxer. Felsökandet med "larmkoderna" ledde till insprutningsproblem. Lösningen var dragna polskor ! Han såg ut så här :mad: när en av eleverna föreslog använda lite kraft nästa gång han skruvade polskorna.)

Alternativ Kablaget)

Störningarna sprider sig via gemensamma kablaget till batteriet.
Sätta sådan här på 12 Volt matningarna till "ballasterna" så nära ballasterna som möjligt kan hjälpa.
Och på matningen till trippmätaren. Slutar lätt på 500kr inkl moms och frakt för 3 st.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=69-631-76&toc=20344
Lite billigare. Gör filtren själv.
Mellan matningssladdarna
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-445-55&toc=18844
Skulle bli 3 st per sladd (ballast1, ballast2, tripmätaren = totalt 9 st)
På sladdarna mellan kondensatorerna
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=58-659-38&toc=20280
Det blir totalt 12 st
sådär 300kr med moms och frakt.
Och ingen garanti för att nått förslag hjälper, tyvärr ! :(

Alternativ radiofrekvens)

Usch, störningarna sprider sig som radiovågor från HID och någon elektronikkomponent i tripmätaren fungerar som radiomottagare. Likriktar radiofrekvensspänningen och nollställer tripmätaren.
Om du tar en batteridriven radiomottagare och håller nära HID,
hörs det i radion när HID går tänds .......
Ja då vet du vad problemet är...

Fick idén att googla på
hid ballast design schematic
och många av kretsarna har avstörningsfilter , se alternativ kablaget
 
Last edited:
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Back
Top