HID-konvertering på Honda VTR 1000 F

vtr-nesse

VTR 100F, VTX 1300R
Gick med
23 Jan 2016
Ort
Örebro
Hoj
2001, Honda, VTR 1000 F
Hej.
Jag har konverterat mitt H4-lyse till en HID-projektor. Tänkte att jag kunde lägga upp lite bilder på min konvertering så andra slipper googla runt så mycket. Ett tack för all hjälp till kompisarna på VTR.NU

1. Jag köpte ett kit från USA (har ingen egen erfarenhet, men jag fick rekommendationen att inte köpa från xenonkungen). Det kit jag köpte var ett motorcykel-singel kit hos: https://www.theretrofitsource.com/complete-retrofit-kits/motorcycle-kits/motorcycle-stage-3-kit-single-headlight.html.

Konfiguration enligt:
1 x D2S 3.0: (O Lens/RHD) $62.50
1 x 50W: Morimoto XB55 Computer $35.00
1 x Morimoto XB Igniter (D2S) $15.00
1 x D2S: XB 5500K $12.50
1 x Apollo $12.50
1 x H4: Single Output MotoCycle $12.50

Priset inkl frakt från USA ca 180 USD.

kit.jpg

2. Jag införskaffade ett extra framlyse till min VTR, vill ju ha ett orginal ifall händer... finns på e-bay

3. Demontering av lykta. Segt lim gör att det blir lite kletigt... jag satte ugnen på ca 130 grader och när den var varm så fick lyktan ligga ca 5 minuter i värmen, då gick det att ta isär den i två delar (ta hjälp med spårmejsel och ev kniv för att få isär limtrådarna)
delad.jpg

Passade på att göra en liten jämförelse mellan H4 och HID:

Original:
h4.jpg

Inte original:
HID.jpg

4. Om man vill använda en "shroud" (typ kåpa) så får man kapa lite i den:
shred.jpg

5. För high beam kabeln så var jag tvungen att borra hål i reflektorn, men eftersom orginalreflektorn inte används så gör det ju ingen. En del väljer att lacka reflektorn i en annan färg, men jag lät den vara.

6. Innan jag monterade ihop lyset igen blåste jag rent i lykthuset och rengjorde projektorglaset med t-sprit

7. På med ugnen igen. Jag valde att bara lägga in glasdelen i ugnen nu, den andra delen värmde jag med varmluftspistol. När limmet är mjukt så klämmer man ihop delarna igen och låter det svalna. Var försiktig så inget lim hamnar på projektorn.
färdig.jpg

Nu är det bara ut och montera kitet på hojen, efter att man klurat ut hur alla kablar ska dras (instruktioner finns).

Ljusbilder kommer så småningom...
 
Lycka till :-)
Glöm inte att säkra upp på pluspolen... du kan ha tur och att det fungerar.... personligen har jag slutat hoppas att hitta nåt billigt som håller... Köper bara kvalitet, det blir billigare i längden :yoparty
 
Glöm inte heller att se till så ljuset inte står för högt. Finns fan inget värre att möta än för högt ställda xenonstrålkastare.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top