Heningsolja?

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Köpte på mig en Sunnen cylinderhenare förut som var i behov av lite service. Heningsoljan i den hade gjort sitt och det var en fin metallsmet i botten.. Cirkulationspumpen var helt igenbeckad. Frågan är vad kan jag köra som heningsolja i den för att få tag i Sunnen heningsolja är inte helt lätt i Sverige verkar det som.

Kan man byta ut det mot någon motorolja eller är jag tvingad att köpa skärolja på typ Wurth, känns inte så värst ekonomiskt att köpa en massa såna dunkar för typ 500kr st. Vad är en skärolja och vad skiljer sig i den? En sån känns ju om man tar och gnider det mellan fingrarna som vilken olja som helst? :va
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Skiljer mer än man tror. Oljan skall vara lagom trögflytande för att transportera bort metallen men samtidigt inte så tjock att slipningeffekten uteblir, samt en massa andra egenskaper beroende på vilken metall som skall bearbetas. Finns bra artikel på Wikipedia https://en.m.wikipedia.org/wiki/Honing_oil

Jag hade köpt olja enl spec (eller experimenterat med symaskinsolja/blandningar som beskrivs i länken endast på egen risk).

Men har vi riktig tur blir detta en oljetråd till, då kommer det fler bud :D
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Om en motorolja är för tjock borde ju någon hydraulolja kunna duga egentligen? Kan man isåfall inte bara översätta deras 120 sus till cSt som vi använder här och ta en olja med rätt viskositet bara? Här är ju inga övriga tillsatser intressanta känns det som utan rätt viskositet och spåntransport av det man slipar bort.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det kan vara ide ta en titt på Säkerhetsdatabladen för den olja du köper.
En leverantör av kylbatterier rengjorde inte batterierna innan leverans från den "skärolja" man använde under produktionen som innebar bland annat böja och expandera kopparrör. Detta innebar att under drift klumpade sig "skäroljan" vid aktuella temperaturer (-35 grader C) och satte igen ventiler i systemet.
Varför använde man skärolja?
Jo av arbetsmiljöskäl !
Då bad vi få se Säkerhetsdatabladen för "skäroljan".
Och kunde konstatera att jämfört med Säkerhetsdatabladen för den kylmaskinolja (esterolja 32) som en annan tillverkare använt så var "skäroljan" rena skräcken !
Men den var billigare !

Intressant artikel om honingsoils ! Tack Loccone !
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Honing_oil
Redan på medeltiden hade man klart för sig hur man skulle vässa svärden !
the high carbon steels of the time, such as 1095
Eller har jag missförstått nått igen ? :rodnar
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Men jag tror en stålcylinder accepterar vad som helst som är olja med rätt viskositet, men det är klart man ska ha rätt olja till rätt sak i industrin annars blir det dålig stämning.. :)
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Där har du fel ser du. Det heter hena eller hening på Svenska och hone eller honing på Engelska.

Slår du upp det i en maskinelementhandbok eller t.ex. Karlebo så heter det också Hening.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hening

Att det är vanligt förekommandet att benämna det Honing är bara för att gemene (lek)man snott det rakt av från Engelskan, inte för att det här spelar någon speciellt stor roll men det är väl som med kapitlet skruv eller bult antar jag..
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag får väl ta och prova med hydraulolja och utvärdera det hela, finns en som heter 22 med väldigt nära samma viskositet som Sunnens egna olja. Så jävla fel kan det ju inte gå tycker jag.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Där har du fel ser du. Det heter hena eller hening på Svenska och hone eller honing på Engelska.

Slår du upp det i en maskinelementhandbok eller t.ex. Karlebo så heter det också Hening.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hening

Att det är vanligt förekommandet att benämna det Honing är bara för att gemene (lek)man snott det rakt av från Engelskan, inte för att det här spelar någon speciellt stor roll men det är väl som med kapitlet skruv eller bult antar jag..

Det var som fasen - Okej..Då har man lärt sig något nytt idag. :tummenupp
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Det var som fasen - Okej..Då har man lärt sig något nytt idag. :tummenupp

Jag gillar en karl som erkänner sina fel, det är nog det finaste man kan göra och jag försöker själv se när man gör fel och inte försöka släta över det :tummenupp
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Jag skulle med vilja lära mig nåt nytt idag. Vad är en heningscylinder o vad är heningsolja? Jag kan ju iofs googla, men det finns säkert fler som vill läsa det här.
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Hening*är en typ av mekaniskt nötande bearbetningsteknik som ger hög precision på metallföremåls ytor.[1]*Detta görs genom att dra ett slipverktyg mot ytan via en uppstyrd kontrollerad bana. Hening används främst för att förbättra den geometriska formen på en yta men kan även användas för att förbättraytfinheten.

Som jag trodde hette horna en tex cylinder!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Honing* heter det väl?

*Moppefukkona som skriver på svenska Wikipedia kan man bortse ifrån.
 

Nikk0

Topplocksrenoverare
Gick med
8 Jun 2008
Ort
västerås
Hoj
Honda CBR 600 f4 -00
Trego maskin säljer riktig heningsolja, det kladdar en hel del när man henar och att få hydraulolja på kläder och hud är inte att föredra i det långa loppet.
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Jeg har jobbet en del med å borre og hone sylindre. Vi opplevde fort at den originale SUNNEN honeoljen er veldig aggresiv. De som har tendenser til allergi fikk utslett og når man jobbet mye i honemaskinen ble oljen varm og dampen ( angorna ? ) av oljen er ikke bra å puste inn.

Vi gikk over til å bruke lampeolje. Billigere, fungerer like bra og er mye mindre allergisk....
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Ok, intressant! låter med övriga erfarenheter här som att man kan hitta en godtycklig lagom tjock olja som inte är så aggressiv, dock brukar jag alltid ha doktorshandskar när jag mekar så det är nog lugnt. Lampolja kostar ju inte många kronor heller.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Om du inte kan få tag en skvätt "äkta" honingsolja via nån motorrenoveringsverkstad eller så, tror jag att sommarkvalite-diesel från lastbilspumpen eller eldningsolja är det närmaste vad du kan komma med någon "stdvara". (Alltså inte tunn citydiesel)
Trots det blir inte samma sak. Sunnen/Delapena emulsionen eventuellt innehåller också någon % vatten, känndes som. (Så mycket som jag kan komma ihåg, det var ett bra tag sedan..)
 

Nikk0

Topplocksrenoverare
Gick med
8 Jun 2008
Ort
västerås
Hoj
Honda CBR 600 f4 -00
Sunnen säljer flera sorter, det finns bla en vegetabilisk olja. Det va den jag tänkte på.

Dom andra är säkert aggresiva.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top