Heningsolja?

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Låter ju helt rätt. Tydligen funkar spermacetiolja bra också, om man nu till äventyrs har en (död) kaskelot tillhands.

Fast eftersom det är sannolikt inte är fallet gällande läsare i teknikforumet är det väl nästintill trivia.

Dock är det inte trams, eftersom det faktiskt är sant. Mer står att läsa om det och mer lättillgängliga alternativ på practical machinist:
http://www.practicalmachinist.com/v...stitute-tool-oil-sharpening-stone-oil-145681/
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Haha jo jag dök också på det när jag letade runt :) Lutar åt att jag köper lampolja på ÖB för den är billig och om någon bytt sin riktiga olja mot sån och tyckt att det fungerar bra så duger det för mitt hobbypysslande, 34kr/L är helt ok.
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Finns ju säljare i Sverige av sunnen heningsverktyg.
Ringer man och pratar med dom så kanske dom kan ge förslag.

Vi henar med vanlig skärvätska.
Är det optimalt nej, fungerar det aaaa iaf i prototyp.

Lycka till!
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Snälla, säg att det heter hona, inte hena...:huvet:(:4skrika
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Vi har en sunnen på mitt jobb,
jag kan försöka snoka upp vadför olja vi kör med,,
hör du inte av mig på ett par dagar så skicka pm,, jag är äckligt glömsk

Jag får väl ta och prova med hydraulolja och utvärdera det hela, finns en som heter 22 med väldigt nära samma viskositet som Sunnens egna olja. Så jävla fel kan det ju inte gå tycker jag.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
För att jag alltid sagt hona???:va:confused::D
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Har aldrig hört någon säga att "jag har henat en cylinder", däremot honat, därav frågan. Åh då har jag ändå levt jääävligt länge...:D:)
Men lämnar nu tråden ifred till att handla om vad den ska handla om, dvs vilken olja som ska användas vid... hmmm, ja när man gör det där...:glömdet
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Har aldrig hört någon säga att "jag har henat en cylinder", däremot honat, därav frågan. Åh då har jag ändå levt jääävligt länge...:D:)
Men lämnar nu tråden ifred till att handla om vad den ska handla om, dvs vilken olja som ska användas vid... hmmm, ja när man gör det där...:glömdet

Nej gör inte det, det där var svinkul.. Ja och ditt tidigare inlägg :D Vet känslan själv, ungefär som när man kom på sig med att säga Mig om Magsvetsning eller bult om skruv.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top