Hemmabygge: ramair/luffarturbo

Tratt gör ingen nytta, trycket blir inte högre iaf. Mjukt avrundade kanter in mot röret räcker. Inga skarpa kanter/häftiga areaförändringar, sånt ger oxå turbulens o stryper flödet. Titta på hur fabrikerna gör sånt. Ofta smalast vid intaget o sen större diameter för lägre strömningshastighet o därmed mindre tryckförluster in till luftburken/förg. En shysst ramair ger i sig max 1.5 % (ca) v 200. Mer bara om man jämför med ett dåligt konstruerad insug.
/u
 
ulf. jepp. jag har dock inget rund tratt.. vad jag menar är att jag har en sorts.. hmm. ska visa med ritning i Photoshop...

Det är alltså bara en grej som gör att luften som nu kommer mellan framkåpans tak och framstänkan leds bättre in mot röret.
 

Bifogat

  • exempel.jpg
    exempel.jpg
    31 KB · Visningar: 77
Ang. tratten

Hej Swedie
Nu har ni närmat er tratten i den här tråden och jag tänkte bara flika in några rader.
Det är nämligen så att en tratt längst fram på din slang kommer inte hjälpa till att ta in mer luft!! Vad är då viktigt när man skall bygga luftintag och luftburkar?
Tänk på flygplanet som du åker till mallis med, varför lyfter det? Jo för att luften på ovansidan passerar vingen med högre fart än den på undersidan. dvs. luften på som har högre fart har ett lägre tryck, Bernollis ekvation!
Samma sak gäller ett rör massflödet är konstant. Alltså vid ett visst varvtal så förbrukar motorn en viss mängd luft somm skall transporteras genom 4 insug, en luftburk och 1-2 luftkanaler. Om vi nu börjar vid motorn så har luften då en given hastighet i insuget, här är rördiametern relativt liten, så hastigheten är hög & trycket lågt. I luftburken som kan betraktas som ett "rör" är "diametern" stor, så hastigheten är här låg & trycket högre. I luftkanalerna till luftburken minskas återigen diametern så att hastigheten ökar och trycket minskar. När sen luftkanalerna tittar ut i omgivningsluften så blir röret oändligt stort. Nu gäller det att placera luftintaget i ett högtrycksområde på hojen, vanligtvis fram på kåpan.

Det som är svårt är dimensioneringen av förhållandet mellan luftburkens volym och luftintagens tvärsnittsarea. En stor luftburk och litet luftintag ger högre tryck i luftburken. Nu kan det vara svårt att göra burken stööre pga. tanken och om man minskar luftintagt för mycket blir förlusterna för stora och man klarar inte hastiga förändringar i luftmängd (acc på ettan och 2an) detta kan dock kompenseras med en eller flera reedventiler i luftburken(släpper i luft om undertrycket blir för stort)

Hoppas ni hängde med

MVH Johan

www.reuterholt.com
 
RTR skrev:
Nu gäller det att placera luftintaget i ett högtrycksområde på hojen, vanligtvis fram på kåpan.
I slutet av 60-talet höll amerikanska biltillverkare på med ram-air (tror det är därifrån uttrycket kommer). I början hade alla insuget riktat framåt men sen började några tillverkare suga luft bakfrån huven, dvs i framkant av vindrutan, där var trycket störst!

Och en till sak som jag tror är av avgörande betydelse vid ramair är att få kall luft till spisen. Kall luft har högre densitet -> fler syremolekyler per volym -> kan peta dit mer soppa -> mer effekt.
Dessutom bidrar kall luft till att minska risken för spikningar (ex vis intercooler men där blir skillnaden väsentligt större) -> man kan alltså ställa på tändningen mer -> ger oftast mer effekt.
Oberoende av om man får till det där med luftströmning etc på ett optimalt sätt så får man ju åtminstone kallare luft.

Då jag i slutet av 80-talet åkte racing med en Alfa Romeo GTV så ersatte jag högra inre strålkastaren med ett högtalargaller(!) i samma storlek och innanför detta en 100 mm slang in till luftburken. Alltid kall luft till fuggarna, möjligen med en viss ramair-effekt.
 
tack för lite förklaring där RTR! Uppskattat.

Lösningen jag gjorde var gjort så för att jag hade en bild i huvet av att luftens fart där är bra för att ledas in mot och in i röret som leder upp till luftburken. Luften går in i framkanten av luftburken.

Just nu, om man går ifrån luftburken så är utgången från luftburken en rektangulär ruta på 3x9cm ungefär vari ett rör har smäckats på som direkt efter går till sin originaldimension och är rund just där och är ca 8cm i diamater. Förbi kylaren trycks som det ses på bilden röret ihop till en höjd av ca 4cm vari det sen direkt efter åter igen blir 8cm i diameter och sen vid halvtratten så blir röret åter igen 5cm hög ungefär då hålet till tratten är ovalt i passform (för att få bättre frigång mellan halvtratten och framstänkan).
Undrar hur det är med själva luftflödet nu när det är så många konstiga deformeringar på röret kanske.

Vore det bättre om jag såg till att röret är ovalt (plattare) hela vägen upp, istället för att det skiftar fram å tillbaka från ovalt/ihoptryckt till rund?

De här med att det endast ger 1.5% vid 200km/h stämmer inte enligt många många dynokörningar på dynobänk i Californien MED en STOR fläkt som kunde simulera upp till 80mph / 140km/h. Det testade hur mycket det gav med och utan fläkten på och skillnaden var 5hk. Hojen hade original 138 på slangen. Med slipon hade den 144 och med Ramair o fläkten hade den typ 149 på slangen. Detta är en procentuall ökning på ca 8 procent.

Om, jag nu även ska försöka ta optimalt med luft och gå från tippen av fronten på hojen så måste sjäva röret vara mycket väl byggt och inget som jag byggt nu. Nya 04 R1 har ju detta inbyggt i plasten och går genom ramen. Detta såklart för att få en optimal "kurva" / "flöde" in till luftburken.

Angående att öka volymen i luftburken för ökat lufttryck, om jag läste rätt, så hade produkten jag använda i Californien en större volym än vad original luftburken hade för det var en s.k "aftermarket" grej och gjort i glasfiber. Tunnare väggar, samt även i sig större gav mer volym.
Min fundering angående ökning av volym vore att sätta på spacers eller en högre list runt luftburken där den skruvas ihop. en spacer på kanske 0.5cm eller upp till 1cm skulle ju ge en rätt Ok volymökning?

... mina funderingar
 
Hej igen
Det var en Retta du hade va?
Förra vintern var jag med och diskuterade utforminingen på en sådan som en kompis skulle göra. den visade sig fungera mycket bra under årets körningar.
Den har ungefär samma dragning av luftkanalen som du har valt och luftkanalen är oval hela vägen. Han som har den heter PER-ÅKE SZEKERES [pellevette@hotmail.com]och kör i R1000. kolla med honom om han har lust/tid att göra en till dig. Det fina med hans luftintag är at det sticker ut en bit framför nebben på kåpan (ungefär som zx12R).

JR

www.reuterholt.com
 
har en kompis som byggde ramair på sin CBR 900, han svetsa 2 rör genom tanken ner i luftburken med 2slangar från tank fram genom kåpan.

Precis som kawa ZXR 750 har, såg riktigt bra ut :tummenupp
 

Bifogat

  • ZXR 750,2.jpg
    ZXR 750,2.jpg
    30.9 KB · Visningar: 91
Mynningen på intaget bör väl placeras en bit "framför" hojen, kolla på dom som har ram-air: intaget är i de allra flesta fall det som är längst fram. Känns ju ganska naturligt att "hämta" luften där, innan resten av hojen skapat turbulenser i luftströmmen.

Effektvinsterna verkar komma främst av resonanser och att man får in så kall luft som möjligt. Övertrycket gör nog sitt till men först i riktigt höga hastigheter. Har man otur bygger man nåt som motverkar insuget och sänker effekten (ett fullständigt felplacerat insug skulle kunna hamna där luften pga virvlar skapar ett undertryck i luftboxen).
 
jepp jepp! Men anledningen till placering är att taken tror jag medför att luften åter igen får en jämnare.. öh.. "ton". Alltså luftens fart är jämnare i med att den går via en mycket platt vägg och sen leds genom en tratt som blir tajtare o tajtare och därmed även då sätter fart på vinden mer innan den går in i röret och upp i luftburken.
Som sagt, om jag skulle placera punkten för vindupptagning nån annanstans behöver jag finna en bra väg att leda luften in i luftburken och det vore väldigt svårt utan att börja modifiera tanken och göra den som på en ZXR me luffarturbo (om så fejk). Tycker inte det ser snyggt ut nånstans igentligen, så min lösning får duga.

Vad jag skulle vilja veta dock är om jag ska gå byta luftfilter eller ej. Jag har ett luftfilter från Pipercross och det stoppar inte luften alls typ. Den renar endast. Det är sånt där väldigt lätt material med många många hål i. Inte som originalfiltret som består av fibrer som låter luft passerar rätt mycket svårare.
För jag vill inte att mängden luft ska 3-4 dubblas.. för för mycket luft är ju faktiskt inte bra... dock vill jag att mer luft ska finnas tillgänglig att dras in genom filtret när förgasarna frågar efter det.
 
I sure have:

R1(02)-airbox-pop_1.jpg


Se lite dyno siffror på min hoj här:
http://www.hotbodiesracing.com/Airboxes.php4

Min är dem 2 graferna till höger.
 
1) med 'runt' menar jag 'inga skarpa kanter som luften måste passera' ungefär. Skulle tro att kanter med 1 cm radie el större räcker för dom lufthastigheter det handlar om. (Är iofs inte så bra på aerodynamik)

2) Att fläkt framför ger 8 % mer effekt kan bero på en massa annat än ram-air effekten. T.ex. att den fick kallare luft då eller att bestyckningen var för fet innan. Jämför man med nåt felgjort så kan förbättringen bli hur stor som helst.

3) Det behövs inga jättehål för intaget. Min bmw ger 85 hk m ett ca 45 mm intag. Men det skall helst sitta där trycket är högt och strömningen lugn.
/u
 
Gjorde likadant på en Honda MT5 engång i tiden :)
Jag drog bara ned slangen under motorn, där syns den inte... så då behöver den inte vara snygg :tummenupp Problemet var bara att luftburken+filter var fyllt med löv, sand, barr mm :gnissla

Kan du inte hitta ett luftintag från en smälld Ninja då?
 
Swedie skrev:
...Hojen hade original 138 på slangen. Med slipon hade den 144 och med Ramair o fläkten hade den typ 149 på slangen. Detta är en procentuall ökning på ca 8 procent...
Jag vill inte vara elak men om vi nu tittar på vad enbart ramair gör så blir det så här:
5 / 144 = 0,034722
Dvs 3,4% ökning. Det som slipon gör kan ju knappast ramair få cred för, eller hur?
Därmed _inte_ sagt att du inte ska göra ramair. Klart du ska göra det. Och jag vill se resultatet IRL. (dvs jag vill se hur det blir och hur det ser ut)
En bra sak med ramair är att även om tryckökningen bara finns i höga hastigheter så har man nytta av kall luft (dvs högre densitet) även i låga hastigheter.
 
En bra artikel om ramair finns på

http://www.tonyfoale.com/book/AIRFLOW.PDF


[OT] Sen är det väl endå inte Bernollis ekvation som håller flygplanet uppe. Det är trögheten o accelerationen av luften nedåt som gör det. (eller t ex vatten o båtpropeller eller hoppa på isflak eller trampa vatten i basängen osv) Venturieffekten sänker i och för sig statiskt tryck men det räcker inte på långa vägar att lyfta ett plan. Symetriska vingprofiler kan ju generera massor med kraft utan att farten på ovansidan behöver vara högre. Eller?
 
QB-Carbon hade ett slags vingar på sidan om tanken som skulle trycka in kallare luft under tanken, vet inte om det blev nån direkt förbättring dock.. De har även en Ram-Air box till de äldre rettorna.
 
Nu blev jag ju lite sugen på att göra någor liknande på FZan. Inte för att trycksätta burken utan för att just alltid få frisk/kall luft in i burken och därmed få bättre andning.

Vad bör man göra med förgasarna m.m för att få det att funka? Mer än att bestycka om lite.

Sorry att jag snor din tråd Swedie. ;)
 
håller med brorsan (RTR), kolla med Pelle Szekeres [pellevette@hotmail.com], han håller på att förbättra sin burk efter ett års rejsande och har bra koll på detta.
 

Bifogat

  • pellesr1.jpg
    pellesr1.jpg
    44.8 KB · Visningar: 59
Last edited:
EBS skrev:
Nu blev jag ju lite sugen på att göra någor liknande på FZan. Inte för att trycksätta burken utan för att just alltid få frisk/kall luft in i burken och därmed få bättre andning.

Vad bör man göra med förgasarna m.m för att få det att funka? Mer än att bestycka om lite.

Sorry att jag snor din tråd Swedie. ;)

Hur ska du kunna göra nåt annat än ombestyckning med förgasarna menar du?
Din hoj kan faktiskt vara ganska strypt i luftburken, gammlingar brukar kunna vara det, så det kanske kan vara en idé att modifiera.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top