Hemmabygge: ramair/luffarturbo

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjosan! Nu har jag en bild på vad jag byggt. Jag vet att det inte ser snyggt ut, men det är och förblir en prototyp tills jag funnit ett bättre material. Det är där ni kommer in. Vad rekommenderar ni att bygga detta med? Jag har försökt göra en ritning i Photoshop på hur det hela ska se ut.

Så vad rekommenderar ni? Samt hur ska jag göra? börja... öh.. Ska jag använda mig av glasfiber? isåfall hur? Jag är rätt rookie med det där med glasfiber å forma saker.

Bifogat

• ramair.jpg
    ramair.jpg
    56.3 KB · Visningar: 845
hehe! Jomenvisst sörru! Var kan jag hitta balsaträ då? Just nu har nått lätt material från en OK mack som rör och en tratt som luftfångare. Sen tejpad för att hålla ihop.

Ram air

Swedie skrev:
Tjosan! Nu har jag en bild på vad jag byggt. Jag vet att det inte ser snyggt ut, men det är och förblir en prototyp tills jag funnit ett bättre material. Det är där ni kommer in. Vad rekommenderar ni att bygga detta med? Jag har försökt göra en ritning i Photoshop på hur det hela ska se ut.

Så vad rekommenderar ni? Samt hur ska jag göra? börja... öh.. Ska jag använda mig av glasfiber? isåfall hur? Jag är rätt rookie med det där med glasfiber å forma saker.

Jag har tidigare också gjort lite Ram air försök, är väl inte riktigt överförbara på en R1á eller en YZF eller vad det var.
Länk till min hemsida, titta under rubriken Ram air

K-Micke skrev:
Kommer inte insugstratten i kläm när framhjulet fjädrar upp? :brinnerup

Perfekt! Luftflödet stryps å därmed effekten vid inbromsningarna, Swedie ksn med denna eleganta lösning hålla fullt, överallt!

/B

Swedie skrev:
hehe! Jomenvisst sörru! Var kan jag hitta balsaträ då? Just nu har nått lätt material från en OK mack som rör och en tratt som luftfångare. Sen tejpad för att hålla ihop.
Men hallå där, du känner ju till och med han som säljer:
http://www.rc-hobby.se/
Han kan dessutom massor om glasfiberjobb etc.
Eller är du på sydligare breddgrader nu?
(Sydliga breddgrader på vintern = fegt!)

Ang erfarenheter av att sätta fast grejor under styrkronan:
Min Katana hade ingen tuta. Så jag satte dit en. Under styrkronan! Inte bra. Turbo = åka på bakhjulet överallt. Och en och annan hård landning = tuta dålig.

Edit: Tänk på att du måste trycksätta fuggarna om du ska ha ramair. Om inte fuggarna redan är förberedda för trycksättning (dvs kommer från en knarr med trycksatt luftburk).

Edit2: Om det är till stunthojen så kan jag tala om att du inte behöver trycksätta! Med det bakdrevet så toppar den ju bara 67 km/h och då blir trycket måttligt! :lol

Last edited:
Robban_C skrev:
Edit: Tänk på att du måste trycksätta fuggarna om du ska ha ramair. Om inte fuggarna redan är förberedda för trycksättning (dvs kommer från en knarr med trycksatt luftburk).

Precis vad jag funderade över men inte vågade fråga. Om det inte kommer mer soppa så kommer den bara gå snålt. Det kan kanske ge nått men inte riktigt på det sättet man vill va?

soppatorsken skrev:
Precis vad jag funderade över men inte vågade fråga. Om det inte kommer mer soppa så kommer den bara gå snålt. Det kan kanske ge nått men inte riktigt på det sättet man vill va?
Jooodå, det kommer att ge nåt. Brända ventiler och hål i kolvarna första resan över 250 märlor! :-))
Skämt åsido så är det väl så att det kanske kan ge nån/några hk i riktigt hög fart men det kan ju vara värt att tänka på att tillverkarna antagligen spenderar en god slant på att prova ut hur det ska se ut för att fungera optimalt (dvs optimalt relaterat utvecklings- och tillverkningskostnaderna).
Nu ska inte detta tolkas som att man inte ska testa och laborera, givetvis ska man det.
Fullt ös Swedie! Den kan säkert göra 68 km/h! :hihi :lol :D

haha! nä... det är för 02 R1an. duh! Jag hade Ramair på den innan (i Californien) och fick 5hk extra. Totalt 11hk extra med slipon... från 138 på slangen till 149 på slangen.Jag har en PCIIIr som jag kommer försöka använda för att rika till bränsleblandningen nu när hojen får mer luft.

Och, ja... tratten kläms definitivt. Jag behöver lösa det problem på nått sätt, vet ej hur just nu...

Robban, du har PM.

Swedie skrev:
haha! nä... det är för 02 R1an. duh! Jag hade Ramair på den innan (i Californien) och fick 5hk extra. Totalt 11hk extra med slipon... från 138 på slangen till 149 på slangen.Jag har en PCIIIr som jag kommer försöka använda för att rika till bränsleblandningen nu när hojen får mer luft.

Och, ja... tratten kläms definitivt. Jag behöver lösa det problem på nått sätt, vet ej hur just nu...

Robban, du har PM.

Hur vet du hur många extra hästar du fick av rammen? Hade ni dynobänk på taket på en trimmad buss/vindtunnel?

Jepp! Hade en PowerCommander då. Hojen bänkades och justerades på en Dynojet bänk som hade en STOR FET fläkt som leddes direkt till framändan på hojen. Den kunde simulera 80mph/140km/h. Där var den rätt många timmar i bänken då min hoj användes som utvecklingshoj (därmed gratis mojänger som man fick).

Jag kände rätt stor skillnad på hur hojen uppförde sig under acceleration vid högre farter. Jag kände hur den laddade bättre och drog mer. Inte som en turbo, men nästa... :-) hehe.

Ram air

Swedie skrev:
tack! Ser ut som du gjort det på samma sätt som mig! Vad du för nån lösning vad gäller få till en snyggt monterat tratt som fångar upp luften bra?

Jag gjorde 2 luft intag i frontkåpan, och för att tycksätta förgasarna så tillverkade jag en ny luftburk så att förgasarna hamnade i burken och blev på det sättet trycksatta. Om det blev någon effekt ökning vet jag inte men hojen gick inte sämre med min Ram air konstruktion.

Bifogat

• gsxr_13.jpg
    gsxr_13.jpg
    59.7 KB · Visningar: 172
Swedie skrev:

Det är väl kaxigare att göra en i kolfiber?

Hur blev det med fotpinnarna förresten, ska jag göra ett par åt dig?

de här med att trycksätta luftburken...? Genom att luften trycks in, så ökas ju trycket i luftburken. Just nu är ju redan luftburken på R1an väldigt tät å fin mot FI / throttle bodiesarna ... och allt ajg gör nu är ju att jag leder mer luft in i burken. det har snackats en hel del på r1-forum.com om detta... vad ramair (som jag bygger) gör är att det ger mer luft för motorn att använda och skapar en bättre miljö typ... äsch.. gonatt.

Här är en uppdatering vad gäller bild på min mojängg.

Ska till och bygga en halv skopa som ska leda luft in i röret. Tips mottages gärna. Har dock Robban_C å tacka för goa tips redan.

Bifogat

• ramair4in1.jpg
    ramair4in1.jpg
    83.6 KB · Visningar: 263
kan du inte ta hål i topkåpan och sen forma en sorts tratt av glasfiber på de viset?

K-Micke skrev:
Jag är ingen expert på strömningslära, men vad jag tror är att tvärsnittsarean på
rören som leder in i burken är avgörande för tryckökningen. Att ha ett smalt rör
ger ett dåligt resultat, även om du sätter en stor tratt framför. Titta på
luftintagen på andra "ram air"-konstruktioner så ser du själv.
Finns säkert någon som kan utveckla det vidare.
jepp! Det som hänt är att min kylare trycker ihop röret. Annars går ju göra så att jag sänker ner kylaren ett par centimeter. Det går ju lätt med lite pillande.

Jag har nu även gjort en bra lösning vad gäller "tratt". Har gjort en sorts hake i mjukt gummimaterial som använder tejp för att hålla strukturen. Det fungerar faktiskt ypperligt bra. Blev själv lite förvånad över att en sån lösning faktiskt blev rätt bra. Sitter fast av sig själv (tratten och röret spänner mig sig själva och därmed... sitter fast).

tänkte oxå det .. men hålet blir för stort och röret blir för långt tycker jag och får även en rätt skaplig böj på vägen till luftburken.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP