Hemmabiotråden.

• Thread starter Thread starter Solid snake
  • Start date Start date
Jag har ingen aning om vad han kör med för kontrastnivåer...
Han har fått lite lästips på något hembio-forum och jag tror saker och ting löser sig.
Ljudet är tydligen ett s.k. "plasma-ljud" som alla plasmor har, mer eller mindre. Det är väl något elektroniskt...

Nåväl, jag orkar inte bry mig mer. Nu ska det firas jul. Jag har precis hjälp grannet att pin-svetsa på julgransfoten. Det blev jättedåligt.:näsblod

Tack för hjälp å tips, å min polares vägnar! :)

En Hemmabioreceiver DENON AVR-3806 .
Två st Yamaha subbar, YST-SW1500 (1000w) och en mindre YST-SW515
Två st frontar Yamaha NS-525F
En st center Yamaha Ns-C515
Fyra st surround Yamaha NS-M525
En Tv Panasonic Tx-36pl35f (36tum)
En Dvd Pioneer

Bio är BÄST hemma:tummenupp

Bifogat

• .. 028.jpg
    .. 028.jpg
    84.8 KB · Visningar: 60
  • .. 025.jpg
    .. 025.jpg
    123.6 KB · Visningar: 41
  • .. 024.jpg
    .. 024.jpg
    98.8 KB · Visningar: 37
i_fieL_good skrev:
2648534 Detta borde vara rätt tråd att fråga i...

Håller på att bygga om vardagsrummet hemma. Skulle vilja bygga in högtalarna i väggen. Såg på hifi klubben att de säljer inbyggnadshögtalare, men det ligger fel prismässigt. Antingen kostar de typ 8 000/st, eller 2000/st. Vart hittar man bäst valuta för pengarna i klassen 5 000/st?
www.pricerunner.se

PalleP skrev:
2559478 Kastar upp mitt system här, är väldigt nöjd med vissa delar, det som står på önskelistan är att byta ut högtalarna mot nåt bättre och klangmatchat.
Subbarna är grymma allt de säger på hemsidan stämmer, hela huset skakar.
http://www.svsound.com/products-sub-cyl-plpow2.cfm
Rekordet var när jag lyckades få innertaket att självsvänga så att det syntes.
Förstärkarna köpte jag för att de är ovanliga i sverige samt att de fått väldigt bra kritik. Slutsteget är en best som väger in på 34kg. De köptes på www.hifihuset.se där de har massor med dyrt mums.

DVD Panasonic dvd 597
Projektor sanyo Z3
Förstärkare Sherwood a965/p965 kombo
Front Dali 109
Center nån gammal B&W
Surround Boston Acoustic Dipol
Subbar 2 stycken SVS 20-39 PC-PLus

Dämppanelerna i bakgrunden är hembyggda av mig och dämpar ner rummet så det inte låter som badrum.
Oh, same!
Najs system. Jag var helt inne på att skaffa mig en SVS subwoofer för ett tag sedan. Kanske ska börja kolla på en sådan igen, är så jävla stora dock!

Mr Lang skrev:
2665531 Bställde detta i lördags. Jag ska ha svarta

JBL Northridge E 80
JBL Northridge E 20
JBL Northridge EC25
JBL Northridge E150

Tror nog att det blir bra. Jag är ingen expert på ljud, men jag tyckte det lät bra som fan hos handlaren.

QUOTE]

Jag har den högtalarserien. Vilken förstärkare blir det?

Mr Lang skrev:
2665531 Bställde detta i lördags. Jag ska ha svarta

JBL Northridge E 80
JBL Northridge E 20
JBL Northridge EC25
JBL Northridge E150

Tror nog att det blir bra. Jag är ingen expert på ljud, men jag tyckte det lät bra som fan hos handlaren.

QUOTE]

Jag har den högtalarserien. Vilken förstärkare blir det?

Det blir min gamla Sony 5.1 Receiver. Den får hänga med några månader till. Är du nöjd med serien då?

En annan fråga till er hemmabio-nördar därute. Jag har starka funderingar på en Samsung LE40N71. Jag har läst på en del sidor att Samsung har något som heter Overscan på sina HDMI-ingångar och att detta påverkar inkopplandet av t.ex. dator på nåt sätt, alltså VGA -> HDMI. Jag har inte fattat detta eller hittat nåt ställe där detta förklaras så därför undrar jag om det är någon här som vet vad det innebär.

Det blir min gamla Sony 5.1 Receiver. Den får hänga med några månader till. Är du nöjd med serien då?

Till enbart filmtittande är serien kanon för dom pengarna. Möjligen att jag skulle byta til den stora centern. Basen använder jag inte ofta då pga av grannar och en ljudkänslig sambo :mad: Men e150 räcker långt.
Till musik är jag inte lika nöjd men det beror troligen på förstärkaren. Det är en helt annan sak att spela med 5.1 förstärkare istället för en 2 kanalare.
Jag kör med H/K 335. H/K och JBL är riktigt trevliga ihop. Och H/k automatkalibreringsfunktion med medföljande mikrofon är sjukt bra. Fick ett jättelyft i systemet efter en autokalibrering.

Kablar till frontar: Supra ply 3.4

Till resten har jag 2.5 noname kablar för 25kr/metern.

Oh, same!
Najs system. Jag var helt inne på att skaffa mig en SVS subwoofer för ett tag sedan. Kanske ska börja kolla på en sådan igen, är så jävla stora dock!

SVS har ju filial i Norge numera, jag har funderat på att skaffa deras fetaste istället för de här två.

Jag har gått och köpt mig en Samsung N73. Riktigt nöjd än så länge, men det är en sak jag funderar över. Det är nämligen inbyggd digitalbox på denna. Så då borde jag väl kunna få in SVT och Tv4 digitalt även utan d.kort? När jag gjorde en kanalsökning med d.boxen så stod det "no signal" eller nåt sånt. Hyreshuset jag bor i har ComHem "tre hål i väggen". Har detta nån beydelse? Man borde väl kunna få in den marksända digitalteven jämt, eller?

Tanx

Så jag måste vänta på att hyresbolaget/fastighetsägaren fixar det eller att jag köper en sån där ful inomhusantenn som är avsedd för digital tv?

Vicken skit!

Hyresbolaget/fastighetsägaren fixar inte det. Vill du ha digital TV finns 3 alternativ.
1. Digitalbox till Comhem, som funkar till kabelTVnätet i ditt antennuttag.
2. Utomhus eller inomhus antenn till Boxer. Utomhus antenn rekomenderas.
3. Parabol på balkongen.

Palla köpa stobe när jag drar upp volymen blinkar ljuset i halva huset :3freak

Föresten köp inte proson bannan kontakter, va tvungen att fila ner dom för att dom ska passa..

Håller på med ett förstärkarbygge just nu och har en fråga angående kontakter.

Är det värt dom extra kronorna man betalar ( i ljudkvalité) för att få guldpläterade eller är det mest för syns skull?

antar att det inte spelar så stor roll men man vet ju aldrig...

Det är väl mest ett försäljningstrick att påstå hur mkt 2guld" det innehåller.

Satsa på nått bra märke istället. Jag köpte en uppsättning Proson-bananer, när jag skulle montera dom i högtalarna passade dom inte ens. Glappade som fan. Fick sätta dom i förstärkaren istället.

2741816 Det är väl mest ett försäljningstrick att påstå hur mkt 2guld" det innehåller.

Satsa på nått bra märke istället. Jag köpte en uppsättning Proson-bananer, när jag skulle montera dom i högtalarna passade dom inte ens. Glappade som fan. Fick sätta dom i förstärkaren istället.
Okej, beställer det billigast skitet på elfa då. Ligger redan lite över budgeten så :gnissla

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman