Hemmabiotråden.

• Thread starter Thread starter Solid snake
  • Start date Start date
korvgubbe skrev:
2639961 Billigaste jag såg kostar ca 5500:-

Jag lär inte köpa någon sådan innan jag vet vad som blir "standard".. Vill ju inte känna mig lika blåst på konfekten som de som köpte BetaMax istället för VHS.

Vad är det här nu ni pratar om, är det HD(D) som i High Definition, inte som i Hard Drive (Disk)?
Varför skulle High Definition bli föremål för en annan standard, det är väl bara upplösningen?

Markus skrev:
2640034 Vad är det här nu ni pratar om, är det HD(D) som i High Definition, inte som i Hard Drive (Disk)?
Varför skulle High Definition bli föremål för en annan standard, det är väl bara upplösningen?

Ja, HD som High Definition..

Det finns ju två varianter som slåss om HD-marknaden. HD-DVD och BlueRay.

Båda erbjuder högupplöst film på "cd"-skivor. Frågan är vilken som kommer vara marknadsledande om ett par år..

Det är alltså precis samma visa som när VHS och BetaMax slogs om konsumenterna när det gällde hemvideo...

MikkE skrev:
2639910 Till min kommande PV60 så måste jag också ha en HD DVD spelare. Finns det några bra ute på marknaden nu? Behöver inte kosta aset.

Du måste knappast ha en Blueray för tillfället. Kör du en hyffsad spelare med HDMI och bra kretsar så kommer den vanliga DVD-filmen prestera grymt i MINST 1 år till.
Jag kommer antagligen inte uppdatera till Blueray (det som jag tippar blir vinnare i kriget) förrän tidigast sent 2008. Tills dess avnjuter jag film i högupplöst format ändå med HDMI och annat krims-krams.
Så köp inget för köpandets skull, det blir bara fel. Satsa på ett stort ljud istället, något som är av större vikt än übergrym bild.

Dee_cati skrev:
2640389 Du måste knappast ha en Blueray för tillfället. Kör du en hyffsad spelare med HDMI och bra kretsar så kommer den vanliga DVD-filmen prestera grymt i MINST 1 år till.
Jag kommer antagligen inte uppdatera till Blueray (det som jag tippar blir vinnare i kriget) förrän tidigast sent 2008. Tills dess avnjuter jag film i högupplöst format ändå med HDMI och annat krims-krams.
Så köp inget för köpandets skull, det blir bara fel. Satsa på ett stort ljud istället, något som är av större vikt än übergrym bild.
Mm, sant. Har iofs förbeställt ett PS3 som kommer i mars(?). Får se hur den Blue-Rayläsaren är.

Nu såg jag att det finns en PV62 också! Eller är Norge annorlunda?
TH42PV62E

Detta borde vara rätt tråd att fråga i...

Håller på att bygga om vardagsrummet hemma. Skulle vilja bygga in högtalarna i väggen. Såg på hifi klubben att de säljer inbyggnadshögtalare, men det ligger fel prismässigt. Antingen kostar de typ 8 000/st, eller 2000/st. Vart hittar man bäst valuta för pengarna i klassen 5 000/st?

i_fieL_good skrev:
2648534 Detta borde vara rätt tråd att fråga i...

Håller på att bygga om vardagsrummet hemma. Skulle vilja bygga in högtalarna i väggen. Såg på hifi klubben att de säljer inbyggnadshögtalare, men det ligger fel prismässigt. Antingen kostar de typ 8 000/st, eller 2000/st. Vart hittar man bäst valuta för pengarna i klassen 5 000/st?

Jag tror hemmabio-tidningen hade ett stort "inwall"-reportage för 3-4 nummer sedan, där stod det en hel del roligt.
Men börja med att springa in på www.hembioforum.com och gå till högtalar-avdelning och sök på inwall eller gör en egen tråd om det hela.

Dee_cati skrev:
2648623 Jag tror hemmabio-tidningen hade ett stort "inwall"-reportage för 3-4 nummer sedan, där stod det en hel del roligt.
Men börja med att springa in på www.hembioforum.com och gå till högtalar-avdelning och sök på inwall eller gör en egen tråd om det hela.

I min kollektion HemmaBio Tidningen så är det i NR 10 Oktober 2006 som inwall högtalare testas

MikkE skrev:
2657831 Nu såg jag att det finns en PV62 också!

PV62 är exakt samma skärm men vissa butikskedjor har fått tillåtelse att använda denna beteckning för att på så vis kunna undvika sin egna prisgaranti, bl.a. Elgiganten som haft PV62 sedan ett gäng månader tillbaka.

Vägg

Ok, det finns fler som har sån här, men jag tyckte det var så nice så jag gjorde en egen:

Bifogat

• Wall.JPG
    Wall.JPG
    91.2 KB · Visningar: 104
Bställde detta i lördags. Jag ska ha svarta

JBL Northridge E 80
JBL Northridge E 20
JBL Northridge EC25
JBL Northridge E150

Tror nog att det blir bra. Jag är ingen expert på ljud, men jag tyckte det lät bra som fan hos handlaren.

Vet inte vad det blir för tv än. Troligtvis en 40" LCD.

Ah najs, såg inte att det fanns en tråd om Hemmabio som är min andra stora hobby :)

Funderar starkt på byta ut lite av mina högtalare o bioförstärkare om ngn är sugen på bra prylar fast lite beg..

Hade projektor innan, avverkat de flesta Panasonic från AE 100 till AE 900.
Men sedan tröttnade jag efter flytt att dra alla kablar över tak så det blev inköp av Plasman som jag nu är riktigt nöjd med.. lite för liten bild bara. 50"

Pioneer PDP 506 XDE Plasma HD
Harman/Kardon DVD 47 HDMI
Harman/Kardon AVR 630 (Till salu)
Canton LE paketet (Stora) Till salu 7 högtalare
Xbox 360 med 13 originalspel HD (Till salu)
Apple MacBook Pro HD med 23" Cinema HD skärm kopplad med trådlös överföring av bild & ljud till TV´n

Älskar allt med teknik, jobbigt när det kommer nytt bara för då måste man ju byta ut det gamla :)

Eureka skrev:
2668455 Ah najs, såg inte att det fanns en tråd om Hemmabio som är min andra stora hobby :)

Funderar starkt på byta ut lite av mina högtalare o bioförstärkare om ngn är sugen på bra prylar fast lite beg..

Hade projektor innan, avverkat de flesta Panasonic från AE 100 till AE 900.
Men sedan tröttnade jag efter flytt att dra alla kablar över tak så det blev inköp av Plasman som jag nu är riktigt nöjd med.. lite för liten bild bara. 50"

Pioneer PDP 506 XDE Plasma HD
Harman/Kardon DVD 47 HDMI
Harman/Kardon AVR 630 (Till salu)
Canton LE paketet (Stora) Till salu 7 högtalare
Xbox 360 med 13 originalspel HD (Till salu)
Apple MacBook Pro HD med 23" Cinema HD skärm kopplad med trådlös överföring av bild & ljud till TV´n

Älskar allt med teknik, jobbigt när det kommer nytt bara för då måste man ju byta ut det gamla :)

Ge mig ett bra pris på 360'n, högtalarna och stärkaren så är det möjligt att jag slår till. Jag är på jakt efter ett 360 (premium helst) och högtalare och stärkare kan man inte få för mycket av.

Surrande plasma?

Slänger ut en fråga å en polares räkning:

För ett par dagar sedan köpte han en Pannasånnick TH37PV45EH. Han tycker den surrar och undrar om det ska göra det, så att det stör.

Surret ändras i intensitet beroende på om det är mörkt/ljust på skärmen (ljusare=mer surr).

Själv köpte jag ju mig en 42PV60 och visst går det höra att den surrar om man lyssnar ordentligt, men det är absolut ingenting som jag irriterar mig på.

Någon som vet något?

timm skrev:
2669995

Själv köpte jag ju mig en 42PV60

Jag har en PV60 jag med och enda gången jag märker att det surrar är när den startar då fläktarna slås på och inget annat ljud hunnit börja än.

Om den surrar störande mycket tycker i.a.f. jag att det låter som om något är fel och alltså borde han kunna få fläktarna utbytta på garantin.

...eller är det själva bildelementet eller spänningsdelen som surrar beroende på vad som visas?!

korvgubbe skrev:
2670019 Jag har en PV60 jag med och enda gången jag märker att det surrar är när den startar då fläktarna slås på och inget annat ljud hunnit börja än.

Om den surrar störande mycket tycker i.a.f. jag att det låter som om något är fel och alltså borde han kunna få fläktarna utbytta på garantin.

...eller är det själva bildelementet eller spänningsdelen som surrar beroende på vad som visas?!
Nä, fläktarna är tysta. Det är med all sannolikhet det sistnämnda som tydligen surrar irriterande högt.

timm skrev:
2670094 Nä, fläktarna är tysta. Det är med all sannolikhet det sistnämnda som tydligen surrar irriterande högt.

Är det så påtagligt tycker jag att det borde bli ett garantiärende. Jag kan som sagt inte höra min tv förutom några korta sekunder när den går igång.

korvgubbe skrev:
2670225 Är det så påtagligt tycker jag att det borde bli ett garantiärende. Jag kan som sagt inte höra min tv förutom några korta sekunder när den går igång.
Gött, Korvis!
Jag upplever samma som du med min PV60: tyst så när som på ett svagt fläktsus. Jag vidarebefordrar till polaren så han kan pysa tillbaka till affären.
:)

Har han väldigt mycket kontrast på? Om jag drar upp kontrasten över ca 85% så surrar min nätdel när det blir ljusa scener,under detta hörs den inte.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman