AndreasNo
Bannad
Markus skrev:2559377Vad skulle jag ha dem till, jag kör ju HDMI?
jag vet inte, de va du som börja snacka om att du hade nån knapp på scartkontakten som va fel som du ändra så det blev lite bättre bild

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Markus skrev:2559377Vad skulle jag ha dem till, jag kör ju HDMI?
Markus skrev:2559323Finns inget sådant i tv:n tyvärr.
Dessutom, om man lyssnar på musik i stereo i en sådan här 5.1 anläggning, ska den då inte känna det och lägga ut ljud till alla fem högtalare? Jag satt i en platta nu och då kommer det bara från L+R och SUB.
Men bilden är det viktiga just nu.
Dee_cati skrev:2559621Ljudet får du "tvinga" fram, byt ljudformat till något med pcm i menynamnet eller dylikt. Det är inget äkta men funkar men jag tycker allt att det låter bäst i stereo men det är ju smaksak.
Men till bilden! Du går in i dvd'n och kollar i dvd-menyn vad du skickar ut för bildsignal först och främst. Väl där så kikar du först efter s-video nånstans (finns troligtvis inte) och därefter ändrar du bildsignalen till det som INTE redan är, ok? Det kan vara så enkelt vilket det troligtvis är. Har du ren jävla otur så skickar din dvd-spelare ej ut s-videosignal på scarten och då är du körd tyvärr.
Då kopplar du istället en av RCA-kablarna (tex röda) till den gula ingången på receivern, ovanför den där du har kopplat s-video. Den vita ut från dvd sätter du nu istället i COAX på dvd'n och kör in i digital1 på receivern. På så vis så får du bild (komposit men skitsamma, du får nöja dig med det tills du köper bättre prylar) och även digitalljud.
Skulle du känna dig extremt olycklig och är nära att kasta dig utför balkongen när det likförbannat inte funkar så får du väl ringa min egen tekniska jourlinje*070-4061677* så hjälper jag dig över telefon.
AndreasNo skrev:2559684jag ska snart börja supa o jag la in numret i mobilen.. hur ska detta sluta.. mwhahaha..
nerå![]()
Dee_cati skrev:2562483Markus:
Följ denna anvisning, då ska det fungera. Gör det inte det så får du ta kort på hur du har kopplat det hela.
Markus skrev:2562801Ok, tusen tack. Är på jobbet nu så tidigast ikväll kan jag testa. Kan dock förtälja redan nu att det inte finns något i min meny på receivern som heter Digital1. Jag försökte koppla exakt som du skrev, om jag minns rätt, igår eftermiddag men det fanns ingenstans i receiver-menyn som jag kunde aktivera Digital1 eller liknande.
Återkommer.
Dee_cati skrev:2565238Fler bilder till Markus:
Markus skrev:2583134
En annan grej, har fått upp alla kabelkanaler idag (äntligen) och nu är det så att mina kablar är för korta. Var kan man köpa antingen färdiga eller delar till sina BOSE? (Det är snikig högtalarkabel med RCA i ena änden). BOSE-original verkar vara beställningsvara och sjukt dyrt. Clas Ohlson har inte lösa RCA-kontakter, hinner inte beställa heller. Om man har en lös RCA och en högt. kabel, då måste det lödas eller hur monteras det? Glöm att jag löder någonting.
Tacksam för (ännu mer) hjälp.![]()
juha01 skrev:2583490Kan du inte skarva kabeln med valfritt system liksom mitt på kabeln? Kolla på bifogade bilden. Du kommer inte att förlora något i ljudväg som du märker.
Sen tror jag att dom inte heter RCA utan typ "banankontakt", men kan ha fel eftersom jag inte sett dom.
Edit: Ähh. Jag kan inte det där med att bifoga filer... "Your file of 906.9 KB bytes exceeds the forum's limit of 131.8 KB for this filetype."
Men det jag menar är att fimpa kabeln någonstans på mitten, mellan högtalaren och kontakten, och skarva där med vanlig högtalarkabel i önskad längd.
Markus skrev:2583505Finns det bättre (mindre) elprylar än s.k. sockerbit/kopplingsplint? I så fall så vore det optimalt.
Markus skrev:2583505
2. Helt riktigt så kan man stoppa en banankontakt i stärkaren, men i andra änden till subben så ska det vara RCA. Det går bra utan banankontakt till stärkaren också
3. Jag kan inte fimpa kabeln för jag har marknadens tajtaste kabelkanaler nu och där finns ingen plats för skarvning, lite beroende på vad du menar att man kan skarva med? Finns det bättre (mindre) elprylar än s.k. sockerbit/kopplingsplint? I så fall så vore det optimalt.
Markus skrev:2583594
a2) Inte vet var man kan köpa lösa RCA
b2) Inte vet hur man monterar RCA på lös kabel
Därav min crappy situation.
Markus skrev:2583134Hej igen.
Jag har inte hunnit/orkat fixa med VHS:en än, hur ska jag få 5.1 från tv-sändningen? Det framgår inte av senaste bilderna va?![]()
En annan grej, har fått upp alla kabelkanaler idag (äntligen) och nu är det så att mina kablar är för korta. Var kan man köpa antingen färdiga eller delar till sina BOSE? (Det är snikig högtalarkabel med RCA i ena änden). BOSE-original verkar vara beställningsvara och sjukt dyrt. Clas Ohlson har inte lösa RCA-kontakter, hinner inte beställa heller. Om man har en lös RCA och en högt. kabel, då måste det lödas eller hur monteras det? Glöm att jag löder någonting.
Tacksam för (ännu mer) hjälp.![]()
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden