Hemmabions att vara eller icke vara

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Allu!

Funderar på att slå till på ett vettigt 7.1 system hos scheissebilliga handlarn här i byn men är lite kluven.

Alla filmer jag ser är nedladdade dvd-rippar. Fungerar det ens med 7.1 ljud då? Eller om jag omformulerar mig...

Finns det någon nytta att kräma iväg 7 papp på bättre ljud trots att jag är hobbypirat och aldrig kollar på "äkta" film-dvds?

Input bitte! :)

Det beror på vilka fulpiratrellar du slangar hem......

Där finns dem med både riktig HD och bra ljud. Ofta offras dock ljudkodningen så du tjänar inte ett dugg...

Med dvd-rippar antar jag att du menar 700mb/1,4gb, och nej det är inte speciellt befogat att lägga 7 papp då.

Börja slanga hem 4-gigsrullar, eller köp ett billigare 5.1-system

Liksom var och varannan person sitter ju på 100mbit. Gör inte du det? Snart gör du det.
Köp dyrt ljud!

Har du tv-spel då? Man kan ladda hem filmer med riktigt bra ljud- och bildkvalité, om du orkar vänta mer än 30 min.... Jag har en seriös hammabioanlägning men tyvärr alldeles för dåligt (litet) rum nu (bor i lägenhet). Kolla www.minhembio.com för mer info!

Det finns knappt några riktiga filmer med 7.1, allt är ju kodat i DTS, DD, eller true osv. Iofs så har väl DTS-HD ett rent 7.1-spår?
Nåja, ett vanligt 5.1-system ger dig samma upplevelse, 7.1 är bara en extra utbyggnad av frontsystemet och då skulle jag hellre föredra ett 6.1 som ger mer upplevelse vid filmtittande.
Och om du tankar hem i DVD-format och inte rippar så finns där oftast flertalet ljudspår att välja på. Om du dessutom tankar hem via tex BIT-HDTV så kan du ju köra rena BD-filmer och då har du allt som oftast allt som fanns med på originalet.

Men självklart så har man användning för bra ljud även om man tankar hem filmerna, alla är inte komprimerade så det skriker om det.

Lyssnar du pa musik? I sa fall borde du kopa riktigt 2.0 eller mojligtvis 2.1.

Sjalv har jag en hyfsad 5.1-anlaggning for drygt 30 papp och inser i efterhand att stereo egentligen ar vad som galler for mig, da jag lyssnar mer pa musik an jag kollar film.

Men visst ar det coolt att kolla pa film i stekig 5.1, det ar det inget snack om!

Det där kan ju inte vara bra någonstans? Känns som att valfritt begagnat system från blocket låter bättre än det där. Eller har jag fel?
Visst, det motsvarar ju aldrig ett riktigt 5.1 system, men för ändamålet duger en soundbar bra och denna hade goda omdömen.

Den här var nästan mer passande i detta fall:

:D

Pata är grym.

HAHAHAHAHA !!!!!!!:tummenupp
Tur man kör 7.1 ett tag till innan det blir 7.2.....:yoparty

Visst, det motsvarar ju aldrig ett riktigt 5.1 system, men för ändamålet duger en soundbar bra och denna hade goda omdömen.

Den motsvara ju aldrig ett större system med "lösa" högtalare men den kanske duger alldeles utmärkt för TS.... Det beror ju på vad man har för budget, plats och ambitioner med det hela!:tummenupp

Jag har hållt på med HiFi länge och haft två kanalsanlägning för över 100000:- men nu har jag hemmabio för drygt 50-70000:-. Ibland handlar det inte om pengarna utan vad man själv blir nöjd med!
Jag hade kanske kunnat nöja mig med ett system för halva pengen men nu har det blivit så här....

Last edited:

Återkom gärna med en recension när du fått lyssna in dig ett par dagar. har en kollega som inte har plats för en massa lösa högtalare som däremot börjat överväga en soundbar då han redan pressat flickvännens tålamod med rejält stora golvhögtalare för musiklyssning...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT