Hemmabio fråga

MikkE skrev:
nog vet jag NAD power :)
Hade själv en hel anläggning från NAD i början av 90-talet och den var helt okej.
Vi sålde NAD för något år sedan men tyvärr så var kvalitén på deras hembioprodukter inget vidare. Många garantireparationer så vi slutade sälja dem :död

sandstream: kan du förklara varför min stärkare, Yamaha RX-V750, går på MUTE vid -80db och vanlig lyssningsvolym hos mig är är ca -30db. Jag vet vad decibel är tror jag men varför denna gradering? Innebär det att förstärkaren ger fullt vid 0 (helt oförstärkt/dämpat) och minusvärden är "strypt". Tacksam för svar. /Nicke

Nicke skrev:
sandstream: kan du förklara varför min stärkare, Yamaha RX-V750, går på MUTE vid -80db och vanlig lyssningsvolym hos mig är är ca -30db. Jag vet vad decibel är tror jag men varför denna gradering? Innebär det att förstärkaren ger fullt vid 0 (helt oförstärkt/dämpat) och minusvärden är "strypt". Tacksam för svar. /Nicke
Du är inte i nå planer att sälja din 750 :confused:

sandstream skrev:
Ja, 750 har 7 slutsteg och 450 "bara" 6.

Så de bjuder inte på frakten, vilka snåljåpar! :D

Handla från mig istället så har jag råd att sponsra fler bandagar :)
Fan va mycket gotta du har, bara köpa kablar kostar lika mycket nästan som anläggningen :gnissla :gnissla Vad behöver jag för kablar mellan DVD/Förstärkare ( en Yamma 450 )

Är det du som är webmaster för sidan ???????

Sandstream, hur går man tillvga rent praktiskt om man vill ha både 6.1 OCH 7.1 :) Typ som ett 8.1 blir det väl då :va
Bara klurar på om det är praktiskt möjligt, om man som jag har extra förstärkare till frontar. Kan man ställa delay tex eller dylikt på tex det andra paret "frontar" eller vad de nu ska kallas, så att det blir rätt effekt?

Nicke skrev:

Det är precis som du gissar; indikeringen avser dämpning. :tummenupp

sandstream skrev:
Hade själv en hel anläggning från NAD i början av 90-talet och den var helt okej.
Vi sålde NAD för något år sedan men tyvärr så var kvalitén på deras hembioprodukter inget vidare. Många garantireparationer så vi slutade sälja dem :död
jasså, det hade jag ingen aning om. Jag köpte hela min anläggning på HiFi klubben och är mer än nöjd. OM något skulle krascha så är det bara att lämna in så får jag nytt :) 5 års garanti för 1600 kr kan kanske löna sig :tungan

Kan ni inte börja sälja lite schysta B&W högtalare också för billigare penning, jag vill uppgradera mina B&W som jag har nu :banana

MikkE skrev:
jasså, det hade jag ingen aning om. Jag köpte hela min anläggning på HiFi klubben och är mer än nöjd. OM något skulle krascha så är det bara att lämna in så får jag nytt :) 5 års garanti för 1600 kr kan kanske löna sig :tungan

Kan ni inte börja sälja lite schysta B&W högtalare också för billigare penning, jag vill uppgradera mina B&W som jag har nu :banana

Yoyo!

Har inte hifiklubben monopol eller liknande på försäljning av b&w i sverige? :(

thopa skrev:
Yoyo!

jag vet inte. jag har i alla fall inte sett någon anna som säljer dem. B&W kanske vill ha det så?

Bra högtalare är de i alla fall :)

MikkE skrev:
Då kan jag tillägga att ni du/ni kan börja sälja TAG McLaren till en billig peng också *asg* :banana :hihi :D

Sandstream - är efter införskaffande av en rx-v 450 samt ett set Canton XL-25:or (med subba AS25) lite "halvnöjd", låter kalas till film, men till musik är det en aning platt i nedre mellanregistret - orkar 450:in driva te.x ett par LE-190 som frontar och skulle dessa i så fall vara bra ur klangmatchningssynpunkt?

Dee_cati skrev:
Sandstream, hur går man tillvga rent praktiskt om man vill ha både 6.1 OCH 7.1 :) Typ som ett 8.1 blir det väl då :va
Bara klurar på om det är praktiskt möjligt, om man som jag har extra förstärkare till frontar. Kan man ställa delay tex eller dylikt på tex det andra paret "frontar" eller vad de nu ska kallas, så att det blir rätt effekt?
Är inte riktigt med på vad du menar :confused:
Kan du utveckla lite mer vad du menar så kan jag nog svara :)

MikkE skrev:

Vi sålde B&W tidigare men leveranserna från vår leverantör lämnade lite övrigt att önska plus att våra marginaler var relativt små.

thopa skrev:
De vill att det ska vara så och gör allt de kan för att förhindra andra från att sälja "deras" märken.
Ingen konkurrens = högre priser för kunderna :död

R1 Uffe skrev:
Då kan jag tillägga att ni du/ni kan börja sälja TAG McLaren till en billig peng också *asg* :banana :hihi :D
Finns de kvar?
De la ner största delen av sin hemelktronikavdelning för några år sedan.
Har lyssnat på deras F1-högtalare som kostade 180.000:- paret. Lätt rätt bra :D

frippe99 skrev:
Sandstream - är efter införskaffande av en rx-v 450 samt ett set Canton XL-25:or (med subba AS25) lite "halvnöjd", låter kalas till film, men till musik är det en aning platt i nedre mellanregistret - orkar 450:in driva te.x ett par LE-190 som frontar och skulle dessa i så fall vara bra ur klangmatchningssynpunkt?
Det är ett av problemen med sub/satellitsystemen, att satelliterna är så pass små att de inte riktigt klarar att hantera mellanregistret i musik på ett tillräckligt bra sätt.
För film är såna paket perfekta men för musik är golvhögtalare att föredra.

LE190 är en mycket bra lösning i kombination med Movie-paketen.
De har en känslighet på 89 dB/1 watt vilket får anses som relativt lättdrivet.
Mao ska en Yamaha 450 klara av att driva dem utan problem.

sandstream skrev:
Finns de kvar?
De la ner största delen av sin hemelktronikavdelning för några år sedan.
Har lyssnat på deras F1-högtalare som kostade 180.000:- paret. Lätt rätt bra :D
Varför la dom ner tillverkningen då, vill dom bara göra en liten exklusiv upplaga av deras grejjor (ungefär som McLaren F1 bilen) eller hade dom inte "råd" att fortsätta tillverka, nog för att det låter osannolikt men....

Gillade klart deras design på recivers och amplifier

frippe99 skrev:
450 + LE-190 funkar prima. Det låter varmt, detaljrikt och högt om man vill. Rekommenderas.

/A

Tackar för svaren, får nog ta mig en rejäl funderare på det - och säga till sambon att det kommer 2 nya blompiedestaler på posten... :)

R1 Uffe skrev:
Varför la dom ner tillverkningen då, vill dom bara göra en liten exklusiv upplaga av deras grejjor (ungefär som McLaren F1 bilen) eller hade dom inte "råd" att fortsätta tillverka, nog för att det låter osannolikt men....
Gillade klart deras design på recivers och amplifier
Det verkar som att de blev uppköpta av IAG: http://www.iaguk.com/tma/
Har för mig att de ville koncentrerar sig på sin kärnverksamhet eller nåt sånt.

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet