Hemmabio fråga

Skulle tro att du kopplar din bakhögtalare på surrond, och om du vill köra 6.1 kopplar du in bakcentern på surrond back. Men det är bara vad jag tror...

Den där förstärkaren är egentligen 6.1, dvs "surrund back" är
center-bak, "surround" är bakhögtalarne i stereo.

vänta lite nu, jag hade nog fel där, center BAK ska in på surrond back.

:hihi

Var tvungen att kolla då jag har 750. Tydligen kan man koppla in två bak-"center"-högtalare på min och endast en på 450. Köpte förresten min stärkare för 4800 på inwarehouse.se (dock 500 spänn i frakt om den måste skickas).

===================================
450
Surround back speaker (SB)
The surround back speaker supplements the surround
speakers and provides for more realistic front-to-back
transitions. Place this speaker directly behind the listening
position and at the same height as the surround speakers.

750
Surround back speakers (SBR and SBL)
The surround back speakers supplement the surround
speakers and provide for more realistic front-to-back
transitions. Place these speakers directly behind the
listening position and at the same height as the surround
speakers. They should be positioned at least 30 cm apart.
Ideally, they should be positioned at the same width as the
front speakers.

Front sateliterna ska in på FRONT A Left and Right eller...........
Front centerna ska in på center

Sateliterna bak ska in på Surround

Detta borde väl stämma

R1_Uffe, det är korrekt. Många som kopplar in bakhögtalarna på Surround Back och då funkar det inge vidare. ;)

Koppla in dom på Surround så kommer det funka kanon.

Japp. Här är en bild från manualen som finns på Yamahas sida:

Bifogat

• rx-450.gif
    rx-450.gif
    6.8 KB · Visningar: 73
Nicke skrev:
Var tvungen att kolla då jag har 750. Tydligen kan man koppla in två bak-"center"-högtalare på min och endast en på 450. Köpte förresten min stärkare för 4800 på inwarehouse.se (dock 500 spänn i frakt om den måste skickas).
Ja, 750 har 7 slutsteg och 450 "bara" 6.

Så de bjuder inte på frakten, vilka snåljåpar! :D

Handla från mig istället så har jag råd att sponsra fler bandagar :)

sandstream skrev:
Ja, 750 har 7 slutsteg och 450 "bara" 6.

Så de bjuder inte på frakten, vilka snåljåpar! :D

Handla från mig istället så har jag råd att sponsra fler bandagar :)
Jag ska kolla på ditt utbud

Vi håller på och byter IP-nummer på brandväggen så det kan vara lite instabilt ett tag. Bör vara klart före 12:00 (om alla DNS:er uppdateras som de ska).

Lånar tråden:

Vart placeras den extra högtalaren (vad för högtalare?) i ett 7:1 system gentemot ett 6:1 :va

Mattiaz skrev:
Lånar tråden:

Vart placeras den extra högtalaren (vad för högtalare?) i ett 7:1 system gentemot ett 6:1 :va
I ett 7.1-system så har man 4 surroundhögtalare och två st (de vanliga) placeras rakt ut ifrån sidorna av lyssningspositionen. De två extra placeras rakt bakom lyssnaren på samma höjd med ett avstånd av 1-2 meter ifrån varandra beroende på rummets storlek.
I ett litet rum räcker det med 6.1 eftersom den extra kanalen i 7.1 återger samma ljud som den ensamma högtalaren. Det finns inga ljudformat med 7.1 på DVD.

7.1 är framtaget av THX och enligt dem så ska alla 4 surroundhögtalarna vara dipolära eller bipolär.

sandstream skrev:
I ett 7.1-system så har man 4 surroundhögtalare och två st (de vanliga) placeras rakt ut ifrån sidorna av lyssningspositionen. De två extra placeras rakt bakom lyssnaren på samma höjd med ett avstånd av 1-2 meter ifrån varandra beroende på rummets storlek.
I ett litet rum räcker det med 6.1 eftersom den extra kanalen i 7.1 återger samma ljud som den ensamma högtalaren. Det finns inga ljudformat med 7.1 på DVD.

7.1 är framtaget av THX och enligt dem så ska alla 4 surroundhögtalarna vara dipolära eller bipolär.

Tack för infon Sandtream :) Nej jag tvekade på att man skulle ha nytta av 7:1 i ett "litet" rum... svårt att möblera... för mig ska hemmabioanläggningen smälta in i rummet... förrutom receivern osv som ju ska stå på en prydlig plats :)

Mattiaz skrev:
Tack för infon Sandtream :) Nej jag tvekade på att man skulle ha nytta av 7:1 i ett "litet" rum... svårt att möblera... för mig ska hemmabioanläggningen smälta in i rummet... förrutom receivern osv som ju ska stå på en prydlig plats :)
Jag har skrivit en del om högtalarplacering på www.minhembio.com och ska skriva om/uppdatera de texterna och flytta till hembiobutiken.se.

själv sitter jag på en yamaha dsp-A1...
kanske inte den nyaste på marknaden men den är riktigt fet..

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet