Hemliga nummerplåtar?

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Hoj
YZF 750R -93 (såld)
Har letat på VV´s och Polisens hemsida men hittar banne mig ingen info på min hypotetiska fråga. Eftersom det kryllar av smarta människor här testar jag... :-D

Om man vill ha "skyddad identitet" på sina nummerplåtar, vart ska man vända sig? Tänker mest på om man har en hoj modell dyrare och man inte vill skryta om vem man är och var man bor. Man ska alltså inte kunna kolla upp nummerplåtarna. Kort sagt.

/Mackan

unikum skrev:
2374342 Går ej såvitt jag vet.

Jora de går... som bildemontör så skrotar jag bilar varje dag å nån här å där (dock inte ofta) så dyker det upp ett fordon som har skyddad identitet, sen vet jag dock inte hur du får skyddad identitet,

Du måste skaffa dig skyddad identitet.Fordon kan aldrig ha det. Hur skulle du kunna sälja den sedan!.
Du skaffar det hos skattekontoret.
Enklare att du bosätter dig i en postbox.

gattacca skrev:
2374341Om man vill ha "skyddad identitet" på sina nummerplåtar, vart ska man vända sig? Tänker mest på om man har en hoj modell dyrare och man inte vill skryta om vem man är och var man bor. Man ska alltså inte kunna kolla upp nummerplåtarna. Kort sagt.

/Mackan
Att skaffa skyddant identitet är inte enkelt. Det görs en bedömning från fall till fall. Antingen måste du vara så pass hotad (tex din fd. flickvän/pojkvän har försökt ta livet av dig flertalet gånger tidigare eller dyl). Inte ens då är du garanterad skyddade personuppgifter utan bedömning av det specifika fallet sker.
Sen finns det vissa yrken som har det; säkerhetspolisen, personer som jobbar på FRA, ekobrottsmyndigheten, ambasader, osv..

Men det är inte bara positivt med skyddade uppgifter. Du kommer att ha riktigt roligt att få tex. en försäkring på hojen. Dom vanliga handläggarna får inte hantera ditt ärande. Dom flesta bolag har en specifik person som tar hand om dessa fall. Så inget ringa runt och hoppas på en bättre premie nästa gång. Utan man tar vad man får.
Alla kontakter med företag/myndigheter försvåras av skyddade personuppgifter.

gattacca skrev:
2374341 Har letat på VV´s och Polisens hemsida men hittar banne mig ingen info på min hypotetiska fråga. Eftersom det kryllar av smarta människor här testar jag... :-D

Om man vill ha "skyddad identitet" på sina nummerplåtar, vart ska man vända sig? Tänker mest på om man har en hoj modell dyrare och man inte vill skryta om vem man är och var man bor. Man ska alltså inte kunna kolla upp nummerplåtarna. Kort sagt.

/Mackan

Har jag missat att begagnatpriserna på GSX 400 E skjutit i höjden? :)

Kör utan nummerplåt. Ha den i kutsen så förenklas det när Farbror Batong stoppar dig.
Med lite tur kan du prata dig ur en bot, annars är det bara att betala dina 300 kr vid varje pratstund med di blå.

:hej

Henning! skrev:
2374510 Han kanske har en hoj modell dyrare och då inte vill skryta om vem han är och var han bor.

/H

Haha, nä då. Hojen är nog inte ens värd vikten i metall...

Orsaken till inlägget är en disskution vi har på jobbet huruvida vi bör skydda våra personuppgiter etc...

Som medelsvennson så har du väl inga större möjligheter. Jobba åt Försvarsmakten eller liknande så med 'lite tur' så får du skyddad identitet. Men tro mig, det är nog mer problem än roligt...

PutteLiten skrev:
2374540 Kör utan nummerplåt. Ha den i kutsen så förenklas det när Farbror Batong stoppar dig.
Med lite tur kan du prata dig ur en bot, annars är det bara att betala dina 300 kr vid varje pratstund med di blå.
I höst lär den summan höjas till 2000:- (även för miniskylt) så då får man vara rik, snabb eller ha skylten där den ska vara.

gluffis skrev:
2376423 Som medelsvennson så har du väl inga större möjligheter. Jobba åt Försvarsmakten eller liknande så med 'lite tur' så får du skyddad identitet. Men tro mig, det är nog mer problem än roligt...
Eller bli kriminell !! Ni anar inte hur många tjyvar o annat skräp som har skyddad identitet! De blir ju så hemskt hotade jämt !!:arsele Konstigt:rolleyes:

Last edited:
mini-knutten skrev:
2376428 kan man inte bara se till att fixa hemlig adress och nummer hos Eniro :va
Vad spelar det för roll om dina uppgifter hos Eniro är hemliga?
Det är ju hos Vägverket som adressen till fordonets ägare går att hämta...

Är det inte enklast att ha någon annan som står som ägare, typ familjemedlem som bor på annat håll, Haparanda eller dylikt? Försäkringsmässigt kan man väl försäkra ett fordon man "inte äger", men använder?

gattacca skrev:
2374341 Om man vill ha "skyddad identitet" på sina nummerplåtar, vart ska man vända sig? Tänker mest på om man har en hoj modell dyrare och man inte vill skryta om vem man är och var man bor. Man ska alltså inte kunna kolla upp nummerplåtarna. Kort sagt.

/Mackan

Min lilla hjärna kan bara komma på ett vettigt alternativ, skaffa en postbox och registrera motorcykeln på den adressen :tummenupp

Funkar det, inte en aning men kan man man få all officiel post till en postbox borde det väl fungera att använda den när man registrerar ägandet på en hoj..... :confused:

Någon som testat???????

Hedgehog skrev:
2376972 Min lilla hjärna kan bara komma på ett vettigt alternativ, skaffa en postbox och registrera motorcykeln på den adressen :tummenupp

Funkar det, inte en aning men kan man man få all officiel post till en postbox borde det väl fungera att använda den när man registrerar ägandet på en hoj..... :confused:

Någon som testat???????
Jo visst går det. Jag har varit skriven på en postbox adress under tre år o det funkar utmärkt.
Poke

Hedgehog skrev:
2377157 I bland har man sina ljusa stunder :D
Jädrans vad gott killar! hedghogg och poke, ett stort tack till Er två!
Nu ska jag flytta från vasaplatsen i götet till en postbox i Uddevalla.
Puss på er.

sandstream skrev:
2376431 I höst lär den summan höjas till 2000:- (även för miniskylt) så då får man vara rik, snabb eller ha skylten där den ska vara.

Återstår att se vad som går igenom av det där förslaget.

Men blir säkert dyrare rakt över med bötesbeloppen. Med påföljd att fler kommer att försöka smita.

Jaja, jag har min VV-skylt på plats på alla mina hojar. funkar fint som stänkskärm tycker jag :tungan

:hej

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...