Attans så surt !
Bara att bita ihop å komma igen.
Jag körde upp för första gången i tisdags å fick lappen (props till Västerås Bil&MC skola, 7 av 8 fick kortet), körde 30 mil igår och har inte riktigt fattat att jag fått kortet än, har inte varit såhär glad på länge
Jag hade några punkter som jag hade i bakhuvudet i trafikdelen under uppkörningen.
1. Vrid huvet dit du tittar, så att vv-gubben ser att du tittar, är uppmärksam och har en rörlig blick, läser av trafiken o.s.v.
2. Ha en rörlig blick, titta långt in i korsningar o.s.v. Titta mycket omkring dig !
3. Hålla blicken långt fram, så att man hela tiden ligger långt före sin körning (för att slippa bli överraskad).
4. Efter varje sväng/korsning in på ny väg, titta upp och leta skyltar !
5. Och sen det gamla vanliga: Titta först, blinka sen.
6. Visa att du har bromsberedskap för ofta än för sällan ...alltså inte bara där höger-regeln gäller.
7. Upp i fart fort (till gällande hastighet), visa att du känner dig bekväm och hemma på en motorcykel <- detta under kontroll alltså.
8. Försök att hålla dig lugn "i huvet" ...det är ju trots allt bland det roligaste man kan göra, och det finns inget att vara nervös för.
Lycka till nästa gång !
Lite synd att inte manöver och trafik är två separata prov, så att man slipper manöverproven igen om man klarat dom gången innan.