Helvetes jävla uppkörning

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Göteborg..... genom skola. Manöverprovet gick helt utan problem, klarade allt på första med beröm. Sedan kör jag ut... efter en kvart kommer jag till Volvo typ, där kör jag i 70 på en svinbred väg. Efter 1km säger uppkörningsgubben till mig att sänka farten - det var 50 väg....

Där gick det åt helvete!!!

Hur i helvete kan man göra en så klantig grejj ?????

Last edited by a moderator:
Dålig uppsikt.

Sen använd vettiga ord i benämningen på tråden. Onödigt med "könsord".

Lätt hänt, bara ta sig i kragen o ta det som en man, beställa ny tid o ta vara på vad du lärt dig!

mr_ping skrev:
Hur i helvete kan man göra en så klantig grejj ?????

Ett misstag som alla kan göra. Till och med uppkörningsinspektören... Men han KAN ju inte godkänna dig trots det :(

Du klarar det nästa gång. Bara fixa tid direkt nu och gör ett försök till.

Tjurigt :död , vet hur det är...klantade mej ännu värre på uppkörningen för bil :4skrika

Men det är bara att ta nya tag, sommaren är inte över än :tummenupp

Attans så surt !
Bara att bita ihop å komma igen.
Jag körde upp för första gången i tisdags å fick lappen (props till Västerås Bil&MC skola, 7 av 8 fick kortet), körde 30 mil igår och har inte riktigt fattat att jag fått kortet än, har inte varit såhär glad på länge :)

Jag hade några punkter som jag hade i bakhuvudet i trafikdelen under uppkörningen.

1. Vrid huvet dit du tittar, så att vv-gubben ser att du tittar, är uppmärksam och har en rörlig blick, läser av trafiken o.s.v.
2. Ha en rörlig blick, titta långt in i korsningar o.s.v. Titta mycket omkring dig !
3. Hålla blicken långt fram, så att man hela tiden ligger långt före sin körning (för att slippa bli överraskad).
4. Efter varje sväng/korsning in på ny väg, titta upp och leta skyltar !
5. Och sen det gamla vanliga: Titta först, blinka sen.
6. Visa att du har bromsberedskap för ofta än för sällan ...alltså inte bara där höger-regeln gäller.
7. Upp i fart fort (till gällande hastighet), visa att du känner dig bekväm och hemma på en motorcykel <- detta under kontroll alltså.
8. Försök att hålla dig lugn "i huvet" ...det är ju trots allt bland det roligaste man kan göra, och det finns inget att vara nervös för.

Lycka till nästa gång !
Lite synd att inte manöver och trafik är två separata prov, så att man slipper manöverproven igen om man klarat dom gången innan.

Körde också upp i tisdags och kuggades.
Vilken dag jag hade... började med att jag fick körförbud på mc'n det var tänkt att jag skulle köra upp på (det är en historia i sig). Fick låna en mc jag aldrig suttit på för att få köra. Lagom nervös blev man då men klarade manöverprov och garagevändningar klockrent.

Men sen sket det sig på körningen. Missade den "mindre" viktiga skylten fordonstrafikförbjuden. Enda försvaret är att det stod en buss som släppte av passagerare och skymde. Men ändå så klantigt så jag kommer aldrig sluta gräma mig.

Man har kört bil i 10 år i sthlm utan en enda trafikförseelse, hastighetsbot eller ens p-bot. Men den uppkörningsinspektören gick inte att få att tro att man var lämplig i trafiken.

hau skrev:
Men sen sket det sig på körningen. Missade den "mindre" viktiga skylten fordonstrafikförbjuden. Enda försvaret är att det stod en buss som släppte av passagerare och skymde. Men ändå så klantigt så jag kommer aldrig sluta gräma mig.

Tja. Sen när man väl har lappen kan man ju köra lite som man vill så länge man inte riskerar sin egen och andras säkerhet. Åker man på böter då så är det bara att bita ihop och slanta.........

Alla som kört i "praktiken" vet ju att trafiken inte alltid fungerar som det står i teoriboken. Någonting om "störst går först" står tex inte. Är man för mesig kommer man ingenvart alls, iaf inte i Sthlm.

Trist, sånt får man inte missa. Några km på mätaren över begränsningen blir man inte nödvändigtvis kuggad för, men 70 på 50-väg är väl mastigt.

Kommer ihåg när jag körde upp...gjorde en högersväng...miljön antydde att det var en 30 väg men jag hade inte sätt någon 30 skylt när jag svängde in...eftersom de envisas med att sätta skyltarna så nära korsningen så när man tittat efter cycklister och annat otyg så missar man skylten. Så jag gjorde så att jag lade mig i 40km/h. Tänkte att det är på tok för fort på en 30 väg men det kanske kan gå förib ändå. Och är det en 50 väg så kan jag säga att jag tog det lite lungt för att det var så mycket människor i rörelse. Hur som helst så körde jag i fel hastighet för vi har ju inte 40vägar i sverige. Men när allt var klart så sade han bara "du är godkänd". Han sade inte ett ljud om min 40 körning. Vet än idag ej om det var 30 eller 50. Men det löste sig för min del den gången i varje fall :)

/J

Pluto skrev:
Kommer ihåg när jag körde upp...gjorde en högersväng...miljön antydde att det var en 30 väg men jag hade inte sätt någon 30 skylt när jag svängde in...eftersom de envisas med att sätta skyltarna så nära korsningen så när man tittat efter cycklister och annat otyg så missar man skylten. Så jag gjorde så att jag lade mig i 40km/h. Tänkte att det är på tok för fort på en 30 väg men det kanske kan gå förib ändå. Och är det en 50 väg så kan jag säga att jag tog det lite lungt för att det var så mycket människor i rörelse. Hur som helst så körde jag i fel hastighet för vi har ju inte 40vägar i sverige. Men när allt var klart så sade han bara "du är godkänd". Han sade inte ett ljud om min 40 körning. Vet än idag ej om det var 30 eller 50. Men det löste sig för min del den gången i varje fall :)

/J

Då kan du försöka skylla på att din hastighetsmätare visar lite lite fel, om han hade klagat dvs :D

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8