Helvete vad förbannad man blir!!!

Sen har man dem som stannar 10 m innan stoplinjen eller väjningsmärket. Man själv sitter å tittar åt båda hållen medans man rullar fram. När man sedan tittar framåt så har idioten stannat 10 m innan vad man beräknat. :tvärnit

\Masonit

Ett fenomen som är otroligt vanligt i Skåne, ibland undrar man om någon har fastnat på ens dragkrok.

Blixtlås funkar inte heller i Skånelandet.

Folk har helt klart ett aggressivare beteende söderut än uppåt landet.

Jag hade gärna visat bilen bakom varför man bör hålla avstånd. Tyvärr hade det bara varit en i mängden som lärt sig varför det totalt sett inte gjort någon större skillnad. Dessutom blir det säkerligen problem med såväl försäkringsbolag som polis. Jag gillar nämligen inte att ljuga.

Kör man ända fram i vänsterfilen vid ett vägbygge enligt körskolepraxis och försöker tillämpa blixtlåsprincipen kan man vänta där. Så resonerar skåningen vid ett vägbygge där två filer blir till en. Ingen tränger sig förbi mig. Resultatet blir totalstopp i trafiken.

Kommer man i fel fil och vill försöka byta och hittar en lucka då kan man räkna med att bilen snett bakom stänger den luckan. Här tränger sig ingen resonerar åter igen föraren från Skåne som hela livet bara trafikerat de skånska landsvägarna. I sin enfald tror han att han har ett kontinentalt körbeteende. Givetvis har han misstagit sig grovt.

har bara läst första inlägget nu, men jag håller med... jag lyckas alltid också landa bakom slökärringar som ligger där o puttrar i 70-80. Skitförbannad blir man!!!

Och vad är det som gäller eg. enligt lag: får man köra om i påfartsfilen om man kör hoj? Vissa säger att om där är plats till två fordom så får man göra det, medans andra säger prompt nej. Någon som vet?

Och vad är det som gäller eg. enligt lag: får man köra om i påfartsfilen om man kör hoj? Vissa säger att om där är plats till två fordom så får man göra det, medans andra säger prompt nej. Någon som vet?

Jag vet inte vad som gäller enligt lagen, men om någon lämnar mig utrymme att köra om på påfarten gör jag det oavsett vad som står i lagboken. När jag skriver "lämnar utrymme" menar jag att bilen framför gjort en aktiv handling där han visat att han sett mig och gått åt sidan.

Sedan kan man vara fräck att köra om ändå om man anser kunna göra det säkert och snyggt sätt utan att skrämma livet den troligtvis äldre föraren i bilen framför. Det är en hårfin gräns man inte får passera om man inte vill framstå som en hänsynslös fartdåre.

Folk har helt klart ett aggressivare beteende söderut än uppåt landet.

Jag hade gärna visat bilen bakom varför man bör hålla avstånd. Tyvärr hade det bara varit en i mängden som lärt sig varför det totalt sett inte gjort någon större skillnad. Dessutom blir det säkerligen problem med såväl försäkringsbolag som polis. Jag gillar nämligen inte att ljuga.

Kör man ända fram i vänsterfilen vid ett vägbygge enligt körskolepraxis och försöker tillämpa blixtlåsprincipen kan man vänta där. Så resonerar skåningen vid ett vägbygge där två filer blir till en. Ingen tränger sig förbi mig. Resultatet blir totalstopp i trafiken.

Kommer man i fel fil och vill försöka byta och hittar en lucka då kan man räkna med att bilen snett bakom stänger den luckan. Här tränger sig ingen resonerar åter igen föraren från Skåne som hela livet bara trafikerat de skånska landsvägarna. I sin enfald tror han att han har ett kontinentalt körbeteende. Givetvis har han misstagit sig grovt.

Skåningar är rednecks i trafiken, att visa hänsyn och planera sin körning finns inte, Skåningen gör istället sitt yttersta för att skapa stress och trängsel, helst ska dom proppa hela bilen full med ungar och sedan ilsket lägga sig 1 meter bakom någon i motorvägsfart.

Frånskiljda fembarnsmammor från Eslöv med Blendciggen i mungipan leker med döden i sina 245:or, säkerhetsbältet hänger ut genom dörren och det frasar i korden på dom nerslitna vinterdäcken från -86.

Här i Stockholm har vi spenderat miljarder på att bygga 3-filiga 90/110-motorvägar.
Men det går bara att köra 90/110 i högst en av filerna.

I vänsterfilen kan man i bästa fall köra 90/110.

I mittenfilen kör man om man ska prata i mobilen.
Detta pga att man bara kan köra i 60-70, och dessutom behöver 4m vingelutrymme åt varje
håll, när man bara styr med vänster hand. I höger hand har man ju mobilen.

Högerfilen är tom. Det finns ingen anledning att köra där.
Pratar man inte i mobilen kör man fortare än 60-70. Och man får inte köra om mobilpratarna
på högersidan. Så efter påfarten får man lägga sig i kö efter en mobilpratare i mittenfilen
och vänta på att man ska kunna tränga sig ut i vänsterfilen.

Så alla som vill köra fortare än 60-70 får samsas i vänsterfilen.
Och utnyttja 1/3 av miljardinvesteringarna.

När jag körde hem från jobbet nyss kom jag att tänka på att det finns en regel som man har
infört här i Stockholm för att underlätta för trafikanterna. För att undvika för mycket
vinglande är det förbjudet att försöka använda körriktningsvisaren med den handen
man inte håller mobiltelefonen i.

Något man borde titta på stenhårt från polisens sida. Viktigare än alla hastighetskontrollerna är avstånden mellan bilarna. Väldigt många lämnar inga marginaler till framförvarande.

Finns det inte utrymme, backa av och avvakta tills en ny lucka uppstår. Finns ingen anledning att jaga någon av vägen som vissa tycks tro. Med det sagt borde folk bli bättre på att lämna företräde istället för att ligga kvar i vänsterfilen. Närmar sig någon snabbare bakifrån sinkar det knappast en att gå in i högerfilen och släppa förbi honom. Man behöver inte ens släppa på gasen. In i högerfilen och tillbaka igen. Personligen fattar jag inte var problemet ligger.

Som sagt händer det att jag kör om på insidan om situationen kräver det och jag är tillräckligt förbannad på beteendet.

såhär gör vi i malmö:
984623

http://www.gifbin.com/984622

Bifogat

• machine-gun-intimidation.jpg
    machine-gun-intimidation.jpg
    8.6 KB · Visningar: 55
Last edited:
Här i Stockholm har vi spenderat miljarder på att bygga 3-filiga 90/110-motorvägar.
Men det går bara att köra 90/110 i högst en av filerna.

I vänsterfilen kan man i bästa fall köra 90/110.

I mittenfilen kör man om man ska prata i mobilen.
Detta pga att man bara kan köra i 60-70, och dessutom behöver 4m vingelutrymme åt varje
håll, när man bara styr med vänster hand. I höger hand har man ju mobilen.

Högerfilen är tom. Det finns ingen anledning att köra där.
Pratar man inte i mobilen kör man fortare än 60-70. Och man får inte köra om mobilpratarna
på högersidan. Så efter påfarten får man lägga sig i kö efter en mobilpratare i mittenfilen
och vänta på att man ska kunna tränga sig ut i vänsterfilen.

Så alla som vill köra fortare än 60-70 får samsas i vänsterfilen.
Och utnyttja 1/3 av miljardinvesteringarna.

Jag brukar använda högerfilen flitigt då den går snabbast och oftast är helt ren från övriga fordon. Som du är inne på går det ca 70-80 i mittenfilen, 90-110 i vänsterfilen och i högerfilen 130.

Enda problemet är när man stöter på den där enda jeppen som kör rätt och också kör 80 i högerfilen men det brukar gå att lösa ;)

En annan "pet peeve" är alla muppar som undanlåter sig att blinka höger när de närmar sig rondellen dom tänkt svänga höger i. Dom kommer i en jävla fart vänster ifrån, så jag bromsar in för att lämna företräde då dom kommer in rondellen före mig...och så svänger dom höger istället för att köra rakt fram :mad:

En jävligt idiotisk grej som dessa bilister som tråden handlar om är vid 1 till 2 filsvägar.

Först sitter de och kör som mesar, så fort det blir dubbel fil så börjar de gasa när man ska om dem och sedan när det över går till 1 fil igen så börjar de slöa om o om o om igen.

Jag är en lugn och sansad person och gör aldrig en stor grej av det i trafiken utan fortsätter i min vanliga takt, så länge jag sitter i bil! fuckar de upp när jag sitter på hojen åker spegeln av eller så åker jag efter dem tills de stannar. Och det har man fått göra ett par ggr tyvärr.

Edit: och för att alla missförståare inte ska börja spinna så gör jag inte detta om de bara slöar, för kommer om dem på hojen hursom närsom. Utan det är ifall de gör allvarligare saker som försöker preja en osv.

Last edited:
Har kommit fram till att jag även ska montera ett extraljus bakåt på bilen då många tydligen inte fattar att man ska blända av när någon ligger framför.
Undrar om dom tänker till ifall man slår på ljuset rakt i ögonen på dom ;)

Finns så mycket folk som inte borde köra bil och som många sagt innan, folk som kör för sakta är hopplösa, dom finns överallt spec dom som går ut i vänsterfilen utan att öka farten när en annan kommer och är på väg att köra om :mad:

Tror jag ska montera 50 cal akan på taket så man kan bekämpa idioter som ligger ivägen för ens framfart :kulspruta

Har kommit fram till att jag även ska montera ett extraljus bakåt på bilen då många tydligen inte fattar att man ska blända av när någon ligger framför.

Finns så mycket folk som inte borde köra bil och som många sagt innan, folk som kör för sakta är hopplösa, dom finns överallt spec dom som går ut i vänsterfilen utan att öka farten när en annan kommer och är på väg att köra om :mad:

Tror jag ska montera 50 cal akan på taket så man kan bekämpa idioter som ligger ivägen för ens framfart :kulspruta

har du dimljus bak så tänd och släck de några ggr så hajar de oftast.

En sen natt körde jag hem från Kastrups flygplats i Köpenhamn. På motorvägen utanför Löddeköpinge norr om avfarten till Lund men innan Landskrona får jag en bil bakom mig som har helljuset på. Jag sänker farten för att han ska förstå att han ska köra om. Att slå av helljuset verkar otänkbart. Tillslut står vi helt stilla på motorvägen. Då fattar han att det är dags att köra om. Hämnden var ljuv men kort.

En gammal arbetskamrat glömde slå av helljuset när han kom ikapp en ambulans. Det dröjde inte länge innan de slog på arbetsbelysningen bakåt och han fick stanna vid vägkanten för att återfå mörkerseendet.

har du dimljus bak så tänd och släck de några ggr så hajar de oftast.
Har inte såna moderna saker på min gamla racervolvo :D
Men visst de hade nog funkat.

En gammal arbetskamrat glömde slå av helljuset när han kom ikapp en ambulans. Det dröjde inte länge innan de slog på arbetsbelysningen bakåt och han fick stanna vid vägkanten för att återfå mörkerseendet.

Som sagt de verkar effektivt!

Såna bilister är en av anledningarna till att jag klämt på 4x xenon på hojen... Har en fet tuta också, men har inte fått dit den än....
Smart ju, ligger du bakom en förare som blir bländad av dina ljus så får du skylla dig själv om du får en flygtur för man ser inte mycket när man får såna ljus i nacken och då tenderar somliga att bromsa.

Tillslut står vi helt stilla på motorvägen. Då fattar han att det är dags att köra om. Hämnden var ljuv men kort.
Det bästa motmedlet, tyvärr så innebär de oftast att man får slå av på farten och de vill man ju inte, ska inte kyla ner turbon i onödan :D

Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...