Helvete vad förbannad man blir!!!

Förra veckan var det en notis i tidningen om en man i 25-årsåldern som kört om i högerfilen innan en rondell, för att sedan lägga sig i vänsterfilen.
Det stod ingenting om fortkörning, bara att det hade körts om i högerfilen.

Varför är det otillåtet?
Går den högra filen fortare än den vänstra så borde det väl inte vara något problem? Eller ska den högra filen då bromsas ner bara för att det ligger en tröttkeps i vänsterfilen?

Regeln är kombinerad med en regel som säger att man ska ligga kvar i vänster körfält om man ska svänga vänster nästa gång, oavsett hur långt det är dit. Det är alltså fel att byta till högerfilen om du nästa gång ska svänga vänster.
Regler är regler...
Detta är väl för att förhindra sicksack körning..

Har för mig att regeln om att köra om på insidan (höger om bilen) är skrotad, utriven ur trafiklagboken och papperstrimlad till 1000 :va?

Har för mig att det beror på skyltad hastighet. Om det är över eller under 70, typ, så får man köra om till höger.

Edit: hittade det här: http://www.trafikvett.nu/fragor_svar.htm

När är det tillåtet och vad gäller vid omkörning till höger om annat fordon?

Man får köra om på höger sida om ett fordon (kortfattat):

*då fordonet framför svänger vänster i en korsning
*vid köbildning då det finns flera körfält i samma riktning
*när körfälten (flera) är utmärkta med körfältsvägvisare för olika färdmål
*då det finns minst två markerade körfält i samma riktning och hastigheten är begränsad till 70 km/h eller lägre
*som används i vägarbete (asfaltering, snöplogning, saltning, m.m)
*om fordonet du kör om är en spårvagn eller ett järnvägståg

Last edited:
Har för mig att regeln om att köra om på insidan (höger om bilen) är skrotad, utriven ur trafiklagboken och papperstrimlad till 1000 :va?
Verkar lustigt, men det stod faktiskt inget om just regeln om att hålla sig vänster om man ska vänster utan;

"Här är det tillåtet att köra om även på höger sida:

När det finns två eller flera körfält i samma riktning och tät trafik i alla körfält och hastigheten bestäms av fordonet framför dig - tät köbildning

det finns körfältsvägvisare som beskriver olika färdmål

i skilda körfält i anslutning till vägkorsning

om körfältet på sidan om dig är ett kollektivkörfält "

Om man läser det här så är det fritt blås i alla hastigheter att dra om till höger (om det är trångt)

"Här är det tillåtet att köra om även på höger sida:

När det finns två eller flera körfält i samma riktning och tät trafik i alla körfält och hastigheten bestäms av fordonet framför dig - tät köbildning

Om man läser det här så är det fritt blås i alla hastigheter att dra om till höger (om det är trångt)

Då har jag varit laglig trots allt då, Bosse-filen ftw! :tummenupp

Du måste vara inflyttad skåning, din pajas
"Ta och mössa dig lite och kom ner på jorden" :va:D

Flydda, inte flutta.

Ved hud föur hilvede, paugablära!
Kan meddela att jag är in stolt o inavlad skåning,så de så.
Din jäävla klydderöv,e du fubbick ellor?:tungan
Ellor baora felvaggad?
Hilvede e ju danska:va

Har sagt det förut och säger det igen:
MITTFIL
ÄR
OMKÖRNINGSFIL!!!

Idag var jag till Hägersten i ett ärende och helvete vilket trafikkaos det var där då :mad: Slutade med att jag körde på cykelvägen för att nån idiot hade stängt av dit jag skulle, utan att visa ut ny väg. Idioti.
Och inte kunde ni stockholmare köra bil heller, stor krock vid Fittja och jag fick köra norra vägen hem istället, en nätt omväg på några mil och snigelkörning i 80km/h på 90-väg trots 3 filer :mad:
Hur fan står ni ut där uppe, och varför dör inte fler människor per år i trafiken? Då pga våldsbrott utförda av arga förare vill säga...

Kraeng en breeda, e du reint gåen i hoed?
Men så är nog fallet, vissa ord drabbas vi kustbor av ofrivilligt från grannarna i väst...

De e nok så riktit.
Nu taer vi oss en bajjer:yoparty

Ibland så hade det suttit fint med en sån kostötare som bönderna har o givit folk som inte accar på påfarten en jävla strömstöt i häcken.
Samtidigt så kan man hoppas på en lagändring där utländska åkare får betala böter på plats.Jevla svin till att köra.
En del kan ju fan inte ens backa m trailer.
Vidare så hade jag gärna sett samma hastighet för långtradare som enbart lastbil.Stor mening med 10 km/h i diff....
Då hade man samtidigt kunnat införa omkörningsförbud mellan dylika fordon.:tummenupp

Last edited:
fy fan vad jag garvade......lätt att jag ska ha ett sånt.

ska beställas direkt på ebay :D:yoparty

kan man få plats med det nångonstans på hojen? :D helt klart bättre än att varva hojen till max....

Idag var jag till Hägersten i ett ärende och helvete vilket trafikkaos det var där då :mad: Slutade med att jag körde på cykelvägen för att nån idiot hade stängt av dit jag skulle, utan att visa ut ny väg. Idioti.
Och inte kunde ni stockholmare köra bil heller, stor krock vid Fittja och jag fick köra norra vägen hem istället, en nätt omväg på några mil och snigelkörning i 80km/h på 90-väg trots 3 filer :mad:
Hur fan står ni ut där uppe, och varför dör inte fler människor per år i trafiken? Då pga våldsbrott utförda av arga förare vill säga...

var inte bara en krock. det stod krockade fordon med ett par hundra meters mellanrum där :D

Last edited:
kan man få plats med det nångonstans på hojen? :D helt klart bättre än att varva hojen till max....

var inte bara en krock. det stod krockade fordon med ett par hundra meters mellanrum där :D

Var en tråd här på sh ang nån signalhorn som var liten men lät som satan

Jag håller med dig fast tvärtom, det är så jävla jobbigt när man ligger lugnt och fint en söndagmorgon och är på väg ut på E4:an, brukar väl hålla en sisådär 60-70 km/h och så kommer det någon jävla ungtupp bakom en i nästan det dubbla och ska lägga sig i arslet på en.

Jag blir så jävla sné alltså, vad är det för sätt. Brukar dra på en tvärnit för jag har dragkrok och då är det deras bil som smashas ifall det blir lite närkontakt.

Jag säger bara en sak, jiddra aldrig med en kroknäsa i framförvarande bil :yoparty

Något man borde titta på stenhårt från polisens sida. Viktigare än alla hastighetskontrollerna är avstånden mellan bilarna. Väldigt många lämnar inga marginaler till framförvarande.

Finns det inte utrymme, backa av och avvakta tills en ny lucka uppstår. Finns ingen anledning att jaga någon av vägen som vissa tycks tro. Med det sagt borde folk bli bättre på att lämna företräde istället för att ligga kvar i vänsterfilen. Närmar sig någon snabbare bakifrån sinkar det knappast en att gå in i högerfilen och släppa förbi honom. Man behöver inte ens släppa på gasen. In i högerfilen och tillbaka igen. Personligen fattar jag inte var problemet ligger.

Som sagt händer det att jag kör om på insidan om situationen kräver det och jag är tillräckligt förbannad på beteendet.

Last edited:
Något man borde titta på stenhårt från polisens sida. Viktigare än alla hastighetskontrollerna är avstånden mellan bilarna. Väldigt många lämnar inga marginaler till framförvarande.

Finns det inte utrymme, backa av och avvakta tills en ny lucka uppstår. Finns ingen anledning att jaga någon av vägen som vissa tycks tro.

Ett fenomen som är otroligt vanligt i Skåne, ibland undrar man om någon har fastnat på ens dragkrok.

Blixtlås funkar inte heller i Skånelandet.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti