URRninja skrev:Nej nej, det vet jag väl. Men det jag pratade om var att Heliac verkade tro att Nova sagt att han (Nova) tyckte att Mijailovic skulle släppas ut. Nova sa bara att det var Althins jobb och inget annat.
Aha, då är jag med på banan igen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
URRninja skrev:Nej nej, det vet jag väl. Men det jag pratade om var att Heliac verkade tro att Nova sagt att han (Nova) tyckte att Mijailovic skulle släppas ut. Nova sa bara att det var Althins jobb och inget annat.
heliac skrev:1. Men är det inte så att en försvarsadvokat ska se till att hans klient får rätt straff och inte straffas för varken mer eller mindre än han gjort?
2. Ska man i Sverige kunna hugga ner någon med kniv och sedan släppas på fri fot?
HanneZ skrev:1. Och althin kan ju inte försöka att få sin klient att gå fri när han erkännt.
2. Utan han ska ju se till att han blir dömd för de som han erkännt.
/ Hannes
HanneZ skrev:osså glömde ja skriva att om man anses frisk efter 1 år så blir man ju skickad till fängelset för att avtjäna resten av straffet, lr det kanske inte trätt i kraft än?

heliac skrev:Hmm..jag kan inget om juridik. Men är det inte så att en försvarsadvokat ska se till att hans klient får rätt straff och inte straffas för varken mer eller mindre än han gjort? I så fall är det väl inte så konstigt att man reagerar på ett sånt uttalande...släppas på fri fot. Ska man i Sverige kunna hugga ner någon med kniv och sedan släppas på fri fot? Vad Althin ska göra är att se till att den här personen får någon form av vård istället för fängelse, inte försöka få honom ut på gatan igen. Sen fattar väl jag att varken Althins eller Novas personliga åsikt är att han ska släppas fri. Men att säga att han ska släppas fri är så jävla fel vem det än kommer från.
heliac skrev:Althin krävde att Mijailovic skulle släppas på fri fot – var det realistiskt?
Per E Samulesson advokat:
– Nej, det var helt otänkbart och framför allt bottnade det i en felaktig analys av åtalet. Åtalet omfattar misshandel och hans klient har ju erkänt att han angrep och attackerade Lindh. Jag tror att det var pedagogiskt tokigt att lägga upp det på detta sätt, det väcker avsky. Men han ansåg sig väl tvungen. Han tyckte sig väl inte ha stöd i klientens version för att erkänna någonting. Men det blev olyckligt rent taktiskt.
Susanne Wennberg professor i straffrätt:
– Det förstår jag inte riktigt. Det låter konstigt.
Jerzy Sarnecki professor i kriminologi:
– Det var patetiskt och nonsens. Samtidigt låg det i linje med hans totala försvar under rättegången.
Om de här personerna som borde ha lite koll uttalar sig som de gör, är det då så konstigt att vanliga svenssons (typ jag) reagerar på ett sånt uttalande. Jag tror inte att det är något som förstärker folks redan dåliga förtroende för sveriges rättsamhälle. Det är ju inte helt ovanligt att folk som dödat åker in på 8 år och är ute efter 4. Och kör man rattfull och har ihjäl nån får man ju knappt nåt straff alls. Men naturligtvis har väl alla försvarsadvokater rätt, de gör ju bara sitt jobb..
Silwer skrev:jag hoppas han lyckas mycket dåligt och jag förstår inte varför de värsta förbrytarna alltid ska ha sjärnadvokater.
Det kostar flis att ha sånna där gubbar, han hade gott kunnat bli tilldelad nån på lägre nivå.
För det första finns det knappast en advokat överhuvudtaget att få för 400:-. Jag jobbade på ett företag som gick i konkurs i början av 90-talet (kommer ni ihåg 500% marginalränta?). Advokaten som skötte konkursförvaltningen debiterade 1200:- per timme. Och detta var alltså över 10 år sen. Om jag får gissa så debiterar de 1500:- idag.-Lowrider- skrev:Har läst en hel del juridik på universitet och det är samma taxa för alla advokater, har för mig att det är ca 400 kr /timme på arbetet de lägger ned.
Däremot så blir deras slut lön om man kan kalla det så, förmodligen högre.
...
Jag kommer mest ihåg den där låten i radioprogrammet "på håret". Istället för långa bollar på Bengt sjöng de "flera hundra, flera hundra, fem hundra procent".Robban_C skrev:(kommer ni ihåg 500% marginalränta?)
Silwer skrev:Alla får väl reagera tycker jag, alla är ju inte experter på hur det går till.
Ibland är det hela så konstlat o tillgjort i rättsystemet så man inte fattar eftersom man inte är så insatt.
Silwer skrev:Alla får väl reagera tycker jag, alla är ju inte experter på hur det går till.
Ibland är det hela så konstlat o tillgjort i rättsystemet så man inte fattar eftersom man inte är så insatt.
TLRR skrev:Det här är ju löjligt att rättsväsendet velar så,finns det bevis så ska fanskapet in på livstid.Så är det och borde vara.Sen tycker jag det är betydligt värre när en 5-åring mördas på dagis av en komplett idiot,men det har man inte hört någonting om hur det blev med den mördaren.
Slutligen.Det hårda sparkraven slog tillbaks på politikerna.Samt oskyldiga i gamla stan.Järnrörsmannen åkeshov.5-åringen på dagis.mfl.
Sluta med detta jävla mesande,har man gjort våldsbrott skall man fan känna på vad man gjort fel.
TLRR skrev:Det här är ju löjligt att rättsväsendet velar så,finns det bevis så ska fanskapet in på livstid.Så är det och borde vara.Sen tycker jag det är betydligt värre när en 5-åring mördas på dagis av en komplett idiot,men det har man inte hört någonting om hur det blev med den mördaren.
Slutligen.Det hårda sparkraven slog tillbaks på politikerna.Samt oskyldiga i gamla stan.Järnrörsmannen åkeshov.5-åringen på dagis.mfl.
Sluta med detta jävla mesande,har man gjort våldsbrott skall man fan känna på vad man gjort fel.
TLRR skrev:1. Det här är ju löjligt att rättsväsendet velar så,finns det bevis så ska fanskapet in på livstid.Så är det och borde vara.
2. Sen tycker jag det är betydligt värre när en 5-åring mördas på dagis av en komplett idiot,men det har man inte hört någonting om hur det blev med den mördaren.
3. Slutligen.Det hårda sparkraven slog tillbaks på politikerna.Samt oskyldiga i gamla stan.Järnrörsmannen åkeshov.5-åringen på dagis.mfl.
oFFkeFF skrev:Det du missar är att gravt psyksjuka som han i gamla stan och han i värmland, är att de inte förstår vad de gjort, eller varför etc.
Det är ungefär som att låsa in fyråringar som inte vet vad rätt och fel är, plus att barn inte har samveten...
|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |