Althin krävde att Mijailovic skulle släppas på fri fot – var det realistiskt?
Per E Samulesson advokat:
– Nej, det var helt otänkbart och framför allt bottnade det i en felaktig analys av åtalet. Åtalet omfattar misshandel och hans klient har ju erkänt att han angrep och attackerade Lindh. Jag tror att det var pedagogiskt tokigt att lägga upp det på detta sätt, det väcker avsky. Men han ansåg sig väl tvungen. Han tyckte sig väl inte ha stöd i klientens version för att erkänna någonting. Men det blev olyckligt rent taktiskt.
Susanne Wennberg professor i straffrätt:
– Det förstår jag inte riktigt. Det låter konstigt.
Jerzy Sarnecki professor i kriminologi:
– Det var patetiskt och nonsens. Samtidigt låg det i linje med hans totala försvar under rättegången.
Om de här personerna som borde ha lite koll uttalar sig som de gör, är det då så konstigt att vanliga svenssons (typ jag) reagerar på ett sånt uttalande. Jag tror inte att det är något som förstärker folks redan dåliga förtroende för sveriges rättsamhälle. Det är ju inte helt ovanligt att folk som dödat åker in på 8 år och är ute efter 4. Och kör man rattfull och har ihjäl nån får man ju knappt nåt straff alls. Men naturligtvis har väl alla försvarsadvokater rätt, de gör ju bara sitt jobb..