Helt ny & ska skaffa A2. Behöver hjälp med hojval

om du tror att du behöver körlektioner är det hög tid att boka nu, dom brukar gå åt väldigt väldigt fort, ett tips bara:tummenupp

Har ringt till fyra skolor i närheten och ingen av dom har ens börjat sätta datum för lektioner eller så. De säger endast i slutet av mars/april.. annars hade jag gärna tagit en i veckan eller nästa vecka:)

Har du bilkort sen tidigare hade jag kört lite själv först med handledare för att bli lite varm i kläderna. Börjat på stora företagsparkeringar, industriområden på kvällar/helger. Sen tagit ett par lektioner för att få dom där viktiga tipsen och få veta att man är på rätt spår.

Banorna hade jag tränat på privat.

Och gå på som helvete med teorin och riskettan nu när det regnar uppåt så det är fixat och klart när det är dax att köra. Man får beställa risktvåan när man klarat teorin eller hur är det?

EDIT: och se till att ha ett par olika handledare så du kan få mycket körtid.

Last edited:
Har ringt till fyra skolor i närheten och ingen av dom har ens börjat sätta datum för lektioner eller så. De säger endast i slutet av mars/april.. annars hade jag gärna tagit en i veckan eller nästa vecka:)

bra att du kollar ;) jag vet när jag körde så släppte de tiderna i slutet av februari (visserligen kungälv) och jag körde min första lektion i mars :)

Har du bilkort sen tidigare hade jag kört lite själv först med handledare för att bli lite varm i kläderna. Börjat på stora företagsparkeringar, industriområden på kvällar/helger. Sen tagit ett par lektioner för att få dom där viktiga tipsen och få veta att man är på rätt spår.

Banorna hade jag tränat på privat.

Och gå på som helvete med teorin och riskettan nu när det regnar uppåt så det är fixat och klart när det är dax att köra. Man får beställa risktvåan när man klarat teorin eller hur är det?

EDIT: och se till att ha ett par olika handledare så du kan få mycket körtid.

jag har b-kort sen 4 år tillbaka. Jag har tänkt lägga upp det precis så där som du förslår. Det största problemet är dock att jag inte har någon handledare som kan följa med mig ut i trafiken. Ingen som jag känner har en cykel eller plan på att skaffa cykel detta år:/ banorna och det ska jag definitivt ta privat för att inte behöva sumpa den dyra risk 2an.

Om jag hade möjlighet att hitta 1-2 handledare så vore det toppen. Vågar man göra en tråd här på forumet tro och fråga ifall någon i mitt område kan dela med sig av kunskap och framförallt ge mig möjligheten att få ta mig ut på gatorna och utöva körandet?

bra att du kollar ;) jag vet när jag körde så släppte de tiderna i slutet av februari (visserligen kungälv) och jag körde min första lektion i mars :)

Det vore ju fint, ska dock försöka att inte ta fler än 1-2lektioner för att hålla kostnaderna nere så gott det går, lägger hellre på skydd och cykel än de där dyra skolorna

Det är bara nya street triple som kan strypas till 35 kw eftersom orginalet har för hög effekt 106 hk istället för max 95,hk

Den nya är en 95 hk version som är strypt till 48 hk.

Dom äldre hojarna i den klassen har ofta runt 100 hk såsom cb 600 hornet eller z750.

Det finns ett flertal twinnar som är lämpliga för strypning t.ex. er 6 , gladius .ducati monster 620,696,796. På moderna hojar består eftermarknadstrypningen ofta har en plåtbit som verkar som ett trottelstopp. Det gör att motorns insugningsrör ej blir stört av strypbrickor ofta med dålig motorgång som följd.

Sedan finns det er5 cbf 500 som kan vara strypt till 34 hk sedan tidigare istället för 50 hk, här priset lägre och storleken räcker för uppkörningen

Sedan finns en grupp nya hojar som passar för direkt för a2 t.ex cb (r) 500, ninja 300, z300, ktm390duke. Där har alla cb 500 för lite kubik för kunna användas vid uppkörningen. Men dom går kanonbra eftersom dom byggda för effekter på 40.-48 hk från fabrik.

jag har b-kort sen 4 år tillbaka. Jag har tänkt lägga upp det precis så där som du förslår. Det största problemet är dock att jag inte har någon handledare som kan följa med mig ut i trafiken. Ingen som jag känner har en cykel eller plan på att skaffa cykel detta år:/ banorna och det ska jag definitivt ta privat för att inte behöva sumpa den dyra risk 2an.

Om jag hade möjlighet att hitta 1-2 handledare så vore det toppen. Vågar man göra en tråd här på forumet tro och fråga ifall någon i mitt område kan dela med sig av kunskap och framförallt ge mig möjligheten att få ta mig ut på gatorna och utöva körandet?

Finns ett Göteborgsforum om du scrollar nedåt. Finns några redan som söker handledare men det är ju bara att starta en tråd om att du också söker en:tummenupp

Är själv snart färdigutbildad trafiklärare (man får endast utbilda för B-körkort i ett år och därefter vidareutbilda sig till A). Jag har varit handledare åt några kompisar på mc och är det åt tjejen nu.
Hade jag haft tid och ork så hade jag kunnat ställa upp, men något säger mig att jag kommer att behöva göra annat om kvällar/helger än att fortsätta med det man gör på sitt jobb.. Tex köra hoj så som man vill själv:tummenupp

De flesta seriösa skolor rekommenderar att du övar med handledare också för mängdträningens skull:tummenupp

Lycka till med kortet!

Finns ett Göteborgsforum om du scrollar nedåt. Finns några redan som söker handledare men det är ju bara att starta en tråd om att du också söker en:tummenupp

Är själv snart färdigutbildad trafiklärare (man får endast utbilda för B-körkort i ett år och därefter vidareutbilda sig till A). Jag har varit handledare åt några kompisar på mc och är det åt tjejen nu.
Hade jag haft tid och ork så hade jag kunnat ställa upp, men något säger mig att jag kommer att behöva göra annat om kvällar/helger än att fortsätta med det man gör på sitt jobb.. Tex köra hoj så som man vill själv:tummenupp

De flesta seriösa skolor rekommenderar att du övar med handledare också för mängdträningens skull:tummenupp

Lycka till med kortet!

Jag har skrivit fel område ser jag, jag söker någon i Örebro området. ska starta tråd tror jag

Jag välte faktiskt inte heller min första hoj. Däremot lyckades jag välta stillastående med min andra hoj.
Upptäckte att packväskorna skyddade alldeles utmärkt från repor, inte ett märke på hojen :)

Annars gjorde jag som många föreslagit, köpte en 10 000 kr hoj och övningskörde och körde upp på, och njöt av den första säsongen. Sålde den sedan för kring 8000 två år senare, helt okej värdeminskning.

har inte prövat någon street trippel men den var med när jag valde hoj i sommras. valet föll på MT-07 anledningen var pris, försäkring och så gillar ja även utseendet mer på yamahan. är iaf riktigt nöjd. jag kör dock inte på A2 utan obegränsad. vet inte men kan tänka mig att strypningen enbart är elektronisk och kan säkert plockas bort relativt lätt. och 75hk ostrypt tycker ja är helt ok för mig då ja tog kortet sommaren -14. planer på mer hoj med mer hk har jag såklart men det blir om 3 år då ja haft kortet ett tag samt fyllt 30, då försäkringspremien rasar kraftigt runt 30 och ett par körkortsår på nacken. jag betalar runt 6500/år för min, många av dom andra ja kollade på street triple och 690 duke bland annat låg på 10 000+.

så planerar du att ta bort strypningen så kan det även vara värt att kolla försäkring på ostrypt.

edit: glömde nämna avgasystemet. är såklart ett måste att byta. ska du ha en laglig så är det enbart akrapovic titan som gäller, inget av dom andra är "street legal" men beroende på vilket system du vill ha så kostar dom 5-10k jag kollar mest på akra carbon samt yoshimura r-77, dom andra ser ut som stryk imo :)

och rätta mig om jag har fel men böteslappen på för hög ljudnivå ligger på 500kr, men då ska det även göras en ombesiktning för att avgöra om den är för hög eller inte. polisman på gatan kan alltså inte bötfälla pga ljudnivå med sitt öra som mätinstrument.

och med tanke på andra hojars ljudnivå så tror ja inte dom bryr sig om min hoj.

Last edited:
Hej! Jag är i precis samma sits om trådskaparen! Kanske bättre att starta en egen tråd, säg till i så fall istället för att det ska bli internet-hat efter första inlägget?.. :lol

Är 22 år och hade därför tänkt skaffa A2 behörighet, skillnaden mot trådskaparen är dock att jag har lärt mig att man har minst lika skoj med en gammal maskin som man inte gråter över att repa när man tränar på krypkörning eller testar hur man kan gasa ur en kurva på grusväg osv...:crash Så jag skulle gärna vilja ha lite tips på vettiga nybörjar-hojar av god kvalitet som klassar in under A2 och inte kostar mer än ca 20´000?

PS: Sedan moppetiden har man lite förkärlek för Honda.. :)

Strypningen ska vara trottelstop på båda så ska inte vara elektroniskt.
Kan få en försäkring som är ganska okej på streeten men hög självrisk så kan inte bestämma mig. och sen går den som sagt upp med det dubbla vid full effekt så.

Akra systemet är väl egentligen endast laglig för gata med katten i om man ska vara helt korrekt men det är ju inget att tänka på. sen som du säger inte fan kommer dom för lite högt ljud med tanke på alla fordon som åker runt och vrålar. yama erbjuder arrow före akra när jag pratat med dom framförallt för att de får ner priset mer på de systemet.

Strypningen ska vara trottelstop på båda så ska inte vara elektroniskt.
Kan få en försäkring som är ganska okej på streeten men hög självrisk så kan inte bestämma mig. och sen går den som sagt upp med det dubbla vid full effekt så.

Akra systemet är väl egentligen endast laglig för gata med katten i om man ska vara helt korrekt men det är ju inget att tänka på. sen som du säger inte fan kommer dom för lite högt ljud med tanke på alla fordon som åker runt och vrålar. yama erbjuder arrow före akra när jag pratat med dom framförallt för att de får ner priset mer på de systemet.

Det är nog DB-killern som ska sitta i akrat, katten borde sitta ganska fast monterad bakom grenröret.

Hej! Jag är i precis samma sits om trådskaparen! Kanske bättre att starta en egen tråd, säg till i så fall istället för att det ska bli internet-hat efter första inlägget?.. :lol

Är 22 år och hade därför tänkt skaffa A2 behörighet, skillnaden mot trådskaparen är dock att jag har lärt mig att man har minst lika skoj med en gammal maskin som man inte gråter över att repa när man tränar på krypkörning eller testar hur man kan gasa ur en kurva på grusväg osv...:crash Så jag skulle gärna vilja ha lite tips på vettiga nybörjar-hojar av god kvalitet som klassar in under A2 och inte kostar mer än ca 20´000?

För 20papp får du väldigt mkt hoj om du köper äldre, kolla på 400cc 4 cylle hojarna. körde en sådan och är tokkär, men jag ville ha en nyare hoj nu, men jag sneglar på dom varje dag. (de hojar jag tänker på är honda cb1 400 samt bandit 400, alternativt RR hojarna i 400cc som är mer sällsynta).
annars så finns de gott om V2 för de priset eller dom vill ha lite äldre 600a så har du yamaha FZR 600 (början av 1990). dom har typ 66 eller 67kw och jag har sett rätt många med 25kw strypning (så då borde den vara klar för A2), sist i somras såg jag en för 15 papp i ok skick och färdigstrypt.
men Suzuki SV650 eller bandit 650, finns väl en 650TL ? men ej säker). men annars så ja. det är väl bara gå in på blocket o sätta ett max tak på 20 papp och sedan kan du gå in här och koll lite
http://www.motorcyclenews.com all info är inte 100% korrekt men om hojen har under 90hk så stämmer det nog överens med reg beviset. t.ex så har GSR600 92hk enl deras men de står fortfarande 71 eller 72kw (98hk) i reg beviset i sverige så de skiter säg ändå. men typ alla V2 ~600cc hojar som du kan hitta där men även andra kommer passa A2

Här på sporthoj.com finns tex två till salu: http://www.sporthoj.com/annonser/?id=79626

Just det, avgassystem.

Jag har ett Barracuda på min hoj. http://www.barracudaexhaust.com/MT-07_1

Låter gott och passade utan problem (jag köpte helsystem till min) och jag har aldrig haft problem med varken polis eller besiktning (ska enligt barracuda själva vara helt lagliga).

För 20papp får du väldigt mkt hoj om du köper äldre, kolla på 400cc 4 cylle hojarna. körde en sådan och är tokkär, men jag ville ha en nyare hoj nu, men jag sneglar på dom varje dag. (de hojar jag tänker på är honda cb1 400 samt bandit 400, alternativt RR hojarna i 400cc som är mer sällsynta).
annars så finns de gott om V2 för de priset eller dom vill ha lite äldre 600a så har du yamaha FZR 600 (början av 1990). dom har typ 66 eller 67kw och jag har sett rätt många med 25kw strypning (så då borde den vara klar för A2), sist i somras såg jag en för 15 papp i ok skick och färdigstrypt.
men Suzuki SV650 eller bandit 650, finns väl en 650TL ? men ej säker). men annars så ja. det är väl bara gå in på blocket o sätta ett max tak på 20 papp och sedan kan du gå in här och koll lite
http://www.motorcyclenews.com all info är inte 100% korrekt men om hojen har under 90hk så stämmer det nog överens med reg beviset. t.ex så har GSR600 92hk enl deras men de står fortfarande 71 eller 72kw (98hk) i reg beviset i sverige så de skiter säg ändå. men typ alla V2 ~600cc hojar som du kan hitta där men även andra kommer passa A2

Ja 400 är minimum så man får köra upp med den iaf :) Okej, det bästa är ju om man hittar en som från början har precis under 35kW så man slipper regga om, men det kanske inte ska vara så enkelt ;) Får kika på blocket å se vad som dyker upp, tycker det är lite dåligt utbud, men det kanske bättrar sig om någon månad??

Här på sporthoj.com finns tex två till salu: http://www.sporthoj.com/annonser/?id=79626

Tack drog iväg ett mail på Hondan :tummenupp
Dock står det att skickat-korgen är tom, ska det vara så?.. ^^

De är fint med mc-kort!! :) Jag snubblade över min flickväns farfars gamla Xt500 -81(eller-80) 24kW och började övningsköra den. I början var det bara mer för skojs skull, inte riktigt helt seriöst. Höll på o körde lite då och då under 2013 tror jag det var. Sen 2014 trappade jag upp det och ville satsa på ett körkort på våren, men sket i det och fortsatte övningsköra, och nu i höstas 2014 lyckades jag ta A2-kortet(är 21 år) och lyckades både skriva o köra upp utan att behöva göra om(peppar peppar..). Några veckor efter det så köpte jag en Sv650s, lyckades hitta en 25kW reggad så den passade fint. Med GPR-slipon och borttagna strypningar(eller... ;) ) så har man runt 60Kw, och det duger helt klart som nyexaminerad hojjförare :) Fick ge 17.000:- så tyckte det var överkomligt med tanke på att jag var tvungen att ha en strypt hojj.

Däremot lyckades jag göra mig illa på jobbet i höstas med så min hojjhöst tog slut i slutet av september så han bara ha körkortet knappt en månad. Men än så länge är jag nöjd med hojjen och snart är det dags att ta ut den :D

Jag säger alltid att man ska välja hoj med hjärtat.
Så, jag håller med dem. Och att tappa hojen på garageuppfarten är inget problem om man satt på kraschpuckar på den, då tar de smällen. Samma med att ramla omkull i gångfart som jag gjorde.
Men det gör jävligt ont i hjärtat att tappa sin älskling i backen.
Så, köp den hojen som får hjärtat att ticka på lite fortare än de andra hojarna. :) Men det är bra att ha en övningshoj man kan tappa i backen utan att det hugger i bröstet. (Typ en gammal risig sv650 för 10-15k. :D)

Hallå där, känner mig mobbad ju... Min är inte risig, bara gammal :P Man ska ha respekt för åldern ju :7peta

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla