Helt förvirrad - vad ska man köra nu då?

Chrille skrev:
Det vet vi ju redan. Första året med Synsam(utan SM-status) gav ett tydligt svar om hur viktigt den Svemo-sanktionerade SM-statusen är. Kör STCC en egen serie som de gjorde med Synsam så får Svemo slänga sig platt på rygg. Eller dela ut låtsas-titlar.

Bryr sig någon om vem som vann SM i SS600 när man körde första säsongen med Synsam??

Nä, du har helt rätt. Ingen bryr sig om statusen. Det ska vara kul o köra. Och för min egen del så ska det vara biiiillllliigast möjligt :tomten

Chrille skrev:
Drömmar är bra att ha men där är vi inte på flera år.

Helt rätt. Det är tyvärr bilar som är det stora lockbetet, och utan dem så lär
inte Veidec vara intresserade eller någon annan heller för den delen.

Chrille skrev:
Det vet vi ju redan. Första året med Synsam(utan SM-status) gav ett tydligt svar om hur viktigt den Svemo-sanktionerade SM-statusen är. Kör STCC en egen serie som de gjorde med Synsam så får Svemo slänga sig platt på rygg. Eller dela ut låtsas-titlar.

Bryr sig någon om vem som vann SM i SS600 när man körde första säsongen med Synsam??

Så var det inte för STCC fick ss600 till 2001 och lovade tv-sändning i Race och att hojarna skulle jämställas med bilarna. De hade SM status från början. Vad jag vet får de forstås fortsatt SM status på 600cc och hjälp med ett nytt reglemente om så önskas för att få ner kostnaderna för förarna.

Chrille skrev:

Drömmar är bra att ha men där är vi inte på flera år.

Det är dock stor skillnad på STCC idag och för 3-4 år sedan. Både vad gäller tv-produktioner och publik. Det är långt från samma framgångsaga nu som det var då..

oFFkeFF skrev:
Det är dock stor skillnad på STCC idag och för 3-4 år sedan. Både vad gäller tv-produktioner och publik. Det är långt från samma framgångsaga nu som det var då..

Ja, och där är nog bara ett jätte enkelt svar som har med det att göra:
Johan Torén och SVT.

Nordgren skrev:
......Så var det inte för STCC fick ss600 till 2001 och lovade tv-sändning i Race och att hojarna skulle jämställas med bilarna. De hade SM status från början. ....

Nog tusan körde man SS600 på SM-tävlingarna samma år som Synsam körde första året? Med sisådär en 10 deltagare per rejs?? Var det utan officiell SM-status?

Bennybåge skrev:
Nä, du har helt rätt. Ingen bryr sig om statusen. Det ska vara kul o köra. Och för min egen del så ska det vara biiiillllliigast möjligt :tomten

Helt rätt. Det är tyvärr bilar som är det stora lockbetet, och utan dem så lär
inte Veidec vara intresserade eller någon annan heller för den delen.

Öhh, Veidec har inte direkt varit inspirerade av bilsport alls. Speedway, hojdragracing och roadracing so far här hemma..

Bennybåge skrev:
Ja, och där är nog bara ett jätte enkelt svar som har med det att göra:
Johan Torén och SVT.

Precis. Efter det har det bara gått utför. Så ska vi satsa på något som är i nerförsbacke, eller försöka lyfta fram vår egen sport?

oFFkeFF skrev:
Precis. Efter det har det bara gått utför. Så ska vi satsa på något som är i nerförsbacke, eller försöka lyfta fram vår egen sport?

Undra vad det hade kostat att försöka få Johan Torén att sända lite RR SM?
Någon som har en aning?

För att återgå till ursprungsfrågan dåra.

Knepigt val. Själv gillar jag bäst 600 men tycker att det kanske kan vara lite tråkigt med std. ( ja jag vet att jag inte kör fortare med en SS600, men ändå.) Vill gärna att det ska vara lite mer racigt, det ska låta lite osv. 1000 hojarna är ju grymma men själv vågar jag inte köra dessa bestar.

Sen kan ju detta scenario utspela sig.

DQ står och putsar på sin hoj och hans drömpingla kommer fram. ”Hej, vilken söt liten 600 hoj du har. En sån har min tjejkompis också. Nä nu har jag inte tid o prata nå mer med dig. Jag ska gå o titta på de tuffa grabbsen som kör SUBERBIKE, hejdå.

Mad Moose skrev:
DQ står och putsar på sin hoj och hans drömpingla kommer fram. ”Hej, vilken söt liten 600 hoj du har. En sån har min tjejkompis också. Nä nu har jag inte tid o prata nå mer med dig. Jag ska gå o titta på de tuffa grabbsen som kör SUBERBIKE, hejdå.
Just så har jag upplevt det också. Skit med små hojar helt enkelt. :rolleyes:

Muahahahaha!!! Sjuuuukt bra avatar!!!

Mad Moose skrev:
För att återgå till ursprungsfrågan dåra.

Knepigt val. Själv gillar jag bäst 600 men tycker att det kanske kan vara lite tråkigt med std. ( ja jag vet att jag inte kör fortare med en SS600, men ändå.) Vill gärna att det ska vara lite mer racigt, det ska låta lite osv. 1000 hojarna är ju grymma men själv vågar jag inte köra dessa bestar.

Sen kan ju detta scenario utspela sig.

Pratade med en veidec förare om just nästkommande säsong. Han sa en jäkligt vettig grej just om marknadsföringen av roadracing. Exemplet var , Citat: Nu spänner vi bågen ännu hårdare i Veidec Trophy (om det nu kommer heta så) och kör med 170 hästar, 1000cc. Låter lite bättre än att nu går vi ner till 600 std... Själv så tycker jag att det skulle vara coolt som glass att det blev 1000cc.
Men som svar på DQ´s fråga så har jag själv blivit gråhårig av beslutsångest :huvet

Mrlind skrev:
Pratade med en veidec förare om just nästkommande säsong. Han sa en jäkligt vettig grej just om marknadsföringen av roadracing. Exemplet var , Citat: Nu spänner vi bågen ännu hårdare i Veidec Trophy (om det nu kommer heta så) och kör med 170 hästar, 1000cc. Låter lite bättre än att nu går vi ner till 600 std... Själv så tycker jag att det skulle vara coolt som glass att det blev 1000cc.
Men som svar på DQ´s fråga så har jag själv blivit gråhårig av beslutsångest :huvet
Sjävklart borde Veidec vara de största maskinerna med mest hästkrafter. De marknadsföringsmässiga fördelarna är uppenbara. Fråga 10 personer som går på STCC vad som är häftigast; en 600cc-(eller 250cc-) eller en 1000cc-hoj. Att RR-nördar tycker annorlunda är en helt annan sak.

valmers skrev:
Sjävklart borde Veidec vara de största maskinerna med mest hästkrafter. De marknadsföringsmässiga fördelarna är uppenbara. Fråga 10 personer som går på STCC vad som är häftigast; en 600cc-(eller 250cc-) eller en 1000cc-hoj. Att RR-nördar tycker annorlunda är en helt annan sak.
Ja så är det, nästan alla gatisar är övertygade att "cubic is king" att se sin egen modell susa fram med Cralle & co ger mersmak.

Bennybåge skrev:
Undra vad det hade kostat att försöka få Johan Torén att sända lite RR SM?
Någon som har en aning?

1.5-2 miljoner ungefär för våra få deltävlingar. Veidec och STCC hade inte råd med det iaf, och de har ändå betydligt mer pengar att röra sig med än rr-sektionen och övriga sm-arrangörer har tillsammans.

Victor skrev:
Okej, men kan vi inte enas om att dra gränsen här? För om den här trenden håller i sig är det väl bara en tidsfråga innan du GSXR1100R vill ha en ny avatar. Och det kan vi alla slippa.
Njea det räcker mad att Mattias skämmer ut sig :D

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...