Helsystem med valmöjlighet?

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
letar helsystem till min, hitills har jag bara hittat akrapovic, men nu har jag ju redan haft akra o vill ha nåt annat. prövade att mejla till ett ställe men han sa att det bara är akras dämpare som passar på de rören. vart vänder man sig om man vill ha tag i alla rör fram tills dämparen, men med möjlighet att sätta dit vilken dämpare man önskar?

Passar på vilka rör? Helsystem är väl defakto att man byter ut allt från motorn till utblåset, eller har jag levt i en massuppfittning hela mitt liv?

Är det slipon du pratar om måste det ju finnas en uppsjö till Z1000 så det är en populär hoj. Har svårt att tänka mig att bara akra har gjort helsystem också f.ö. :)

Varför skulle det inte gå att byta dämpare på Accras rör? Det är standardmått på alla infästningar för slip-oni princip. 51mm, 55mm och 62mm vill jag minnas. Säljaren pratar strunt.

Om anslutningen sitter på samma ställe så kan du nästan välja vilken dämpare du vill så länge anslutningsdiametern är densamma. Det går även få på med annan anslutningsdiameter med lite bonnmek.

Det finns tre olika anslutningar av slip-on som jag vet om: Klämanslutning, där ljuddämparens rör kläms fast på det främre röret med en klämma. Skruvanslutning, där ljuddämparen sittter fastskruvad i det främre röret och fjäderanslutning, där ljuddämpare endast hålls på plast av fjädrar. Akrapovic använder sig av fjäderanslutning och klämma.

Last edited:
Det som avgör om annat passar är ju som sagt diametern på röret, skarvpunkten och infästningsmetoden. Har du koll på de parametrarna är det bara att handla burkar från valfri tillverkare. Dämpare är väldigt icke hightech

ok. nu gick jag ju på säljarens snack om att jag måste köpa hela för det passar inte annars mm. men så hade jag i min enfald rätt ändå.

jo det är tänkt med ett ett helsystem, inte bara slipons. alltså hela tjobangen, från cylindrarna o bakåt. men jag vill som sagt kunna sätta valfri dämpare på som faller mig i smaken.

anledningen till att jag inte just väljer akras helssystem är väl mest för att jag läst att akra är överskattat, finns andra märken som är minst lika bra om inte bättre, och säkerligen billigare.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!