Help!...Yamaha TT 600 eller Honda XR 600?

The Doc skrev:
Vad skiljer motorerna åt på XT och TT 600?

Är effekten densamma?

Så gott som inget.

På senare TT dvs TTR(-98) är det annan tändkurva osv.

Det som skiljer mest är komfort detaljer och lite kåpor osv,och elstart.

Ram /motor komponeter är lika.


Kollla här.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1423719&postcount=8

Angånde TTR fjädring så har den en fin fullt ljusterbar Öhlins dämpare bak och en fullt ljusterbar 43mm Polini gaffel fram.

TTR ´s fjädring är suverän och hur skön som helst.

Men en del äldre TT har lite sunkig fjädring.
 
Last edited:
-PLM- skrev:
Jag har en XR -93 med högkompkolv och helsystem + annat filter.
Går som ett skott (högst relativt), jag tar upp den på 4.an i 100-110 sittandes och på femman ståendes. Orginaldrevad.
Har inte kört TT(r), men vad jag hört är XR(efter -92) bättre än TTR på allt, även om det är ytterst marginellt. TTR ser ju mycket bättre ut dock.
Jag blir förvånad om en vanlig LC4 ångar ifrån min på styrka, de jag kört har ikke imponerat. 525 osv är ju en annan division såklart.
Jag är nog väldigt partisk i den här frågan, men jag tycker XR är en jävligt bra hoj för pengarna, och skulle inte byta en TTR mot min.
för att en xr 600 ska hänga på en lc4a (från 00-) så krävs..... Högkomp,lite vassare kam,helsystem,filter,och en redigt bra portning! Då ar man gämn! En lc4a är ju på 46-50 hk beroende på avgas. En xr med högkomp o helsyst lämnar högst 40!
 
Boost 2 skrev:
för att en xr 600 ska hänga på en lc4a (från 00-) så krävs..... Högkomp,lite vassare kam,helsystem,filter,och en redigt bra portning! Då ar man gämn! En lc4a är ju på 46-50 hk beroende på avgas. En xr med högkomp o helsyst lämnar högst 40!

Ja det stämmer säkert, men de vanliga LC4 jag kört känns inte vassare, och på vägen tror jag inte den skillnaden får den att dra ifrån min mer än högst marginellt.
Vässad LC4 är ju annorlunda.
 
-PLM- skrev:
Ja det stämmer säkert, men de vanliga LC4 jag kört känns inte vassare, och på vägen tror jag inte den skillnaden får den att dra ifrån min mer än högst marginellt.
Vässad LC4 är ju annorlunda.
De enda som görs åt lc4an är inbestyckning o öppnad lufburk o öppet orgina eller slipon . med sån mod så går en lc lika bra so xr650 med slip o inbestyckat har t,o,m bättre mellanreg än xr650. De är enorm skillnad, på 400meter är du 40 meter efter och har 15-20 knyck mindre.
 
På tal om bestyckning nån svammlade om dynojet till TTR här tidigare, och om nån nål som skulle se annorlunda ut än original. ser inget om det på dynojets sida, så var hittar man info om dylik nål. det där med borra trotteln har jag redan en krok ute på ang diameter på borren.
 
An3Azz skrev:
På tal om bestyckning nån svammlade om dynojet till TTR här tidigare, och om nån nål som skulle se annorlunda ut än original. ser inget om det på dynojets sida, så var hittar man info om dylik nål. det där med borra trotteln har jag redan en krok ute på ang diameter på borren.



de va jag! kan kolla part# på kitet imorrn.
 
Heh!....Ja då var TT:n inköpt. Blev en 99:a...den som LeZZe (tack för tipset kompis) länkade till här ovan. Den är i bra skick och riktigt glassig att titta på.

Dock har jag jäkla svårt att få igång den när den är varm. Den började dumma sig igår vilket gjorde att jag bytade till ett nytt stift idag. Men det hjälpte tji!!...stod precis och kickade i 40 min nere i stan. Blir ju fan tokförbannad när man får stå och kicka i full utrustning i sommarsolen.... :va. Man får ju lust att tända fyr på den och grilla Denniskorvar..... :finger

När den är kall så smäller den igång på första kicken så det bara stänker om det. Varenda gång jag fått igång den då den varit varm så har jag fått ha choken ute. Tillfällighet?

Vad göra? Fel kickteknik eller fel på hojen? Okej om man har fel kickteknik...men nog fasen borde den väl starta på typ 50 kickar... :confused:

I övrigt ska det väl tilläggas att jag är nöjd med den...ska bara justera fjädringen lite så jag slipper att bli sjösjuk... :tungan
 
Last edited:
The Doc skrev:
Heh!....Ja då var TT:n inköpt. Blev en 99:a...den som LeZZe (tack för tipset kompis) länkade till här ovan. Den är i bra skick och riktigt glassig att titta på.

Dock har jag jäkla svårt att få igång den när den är varm. Den började dumma sig igår vilket gjorde att jag bytade till ett nytt stift idag. Men det hjälpte tji!!...stod precis och kickade i 40 min nere i stan. Blir ju fan tokförbannad när man får stå och kicka i full utrustning i sommarsolen.... :va. Man får ju lust att tända fyr på den och grilla Denniskorvar..... :finger

När den är kall så smäller den igång på första kicken så det bara stänker om det. Varenda gång jag fått igång den då den varit varm så har jag fått ha choken ute. Tillfällighet?

Vad göra? Fel kickteknik eller fel på hojen? Okej om man har fel kickteknik...men nog fasen borde den väl starta på typ 50 kickar... :confused:

I övrigt ska det väl tilläggas att jag är nöjd med den i övrigt...ska bara justera fjädringen lite så jag slipper att bli sjösjuk... :tungan


Kolla ventilerna så dom är rätt ställda.

Höj tomgången lite och se om det hjälper.

Efter 20 kickar så är den stensur och du sabbar stiftet.

Startar den inte på 3-4 så stäng av täningen och bensinkranen och kicka några gånger så du luftar ur den.

Slå på tändningen(men inte bensinkranen) och ge den ett par kickar så brukar den springa igång.
 
Långa farbron skrev:
Kolla ventilerna så dom är rätt ställda.

Höj tomgången lite och se om det hjälper.

Efter 20 kickar så är den stensur och du sabbar stiftet.

Startar den inte på 3-4 så stäng av täningen och bensinkranen och kicka några gånger så du luftar ur den.

Slå på tändningen(men inte bensinkranen) och ge den ett par kickar så brukar den springa igång.

Jo soppakranen är det första jag stänger om den inte drar igång på 2-3 kickar. Hmm...borde kolla ventilerna då.Då får man lämna in den och kötiden är sådär lagom lång mitt i sommarruset... :va

Finns det nån risk att motorn blir så varm att soppan i förgasaren dunstar och inte hinner tända? Är ju svinvarmt härnere i skåneland nuuuu...
 
The Doc skrev:
Heh!....Ja då var TT:n inköpt. Blev en 99:a...den som LeZZe (tack för tipset kompis) länkade till här ovan. Den är i bra skick och riktigt glassig att titta på.


hmmm de känns ju lite surt när den inte går som den ska o ja va förmedlare,men ja ska göra mitt bästa för att hjälpa till :fyllisar :pannkyss
 
The Doc skrev:
Heh!....Ja då var TT:n inköpt. Blev en 99:a...den som LeZZe (tack för tipset kompis) länkade till här ovan. Den är i bra skick och riktigt glassig att titta på.

Dock har jag jäkla svårt att få igång den när den är varm. Den började dumma sig igår vilket gjorde att jag bytade till ett nytt stift idag. Men det hjälpte tji!!...stod precis och kickade i 40 min nere i stan. Blir ju fan tokförbannad när man får stå och kicka i full utrustning i sommarsolen.... :va. Man får ju lust att tända fyr på den och grilla Denniskorvar..... :finger

När den är kall så smäller den igång på första kicken så det bara stänker om det. Varenda gång jag fått igång den då den varit varm så har jag fått ha choken ute. Tillfällighet?

Vad göra? Fel kickteknik eller fel på hojen? Okej om man har fel kickteknik...men nog fasen borde den väl starta på typ 50 kickar... :confused:

I övrigt ska det väl tilläggas att jag är nöjd med den i övrigt...ska bara justera fjädringen lite så jag slipper att bli sjösjuk... :tungan
Till att börja med kolla att luftskruven är öppen 1,5varv eller ännu bättre om du vet hur man ställer in en luftskruv, Sedan skulle jag monterat en vajer från dekompen på toppen till styret, så att man kan ställa in kolven snabbt i läge för start och även suveränt vid urluftning.
 
Skivet av An3Azz, på Lurchs konto. Min smäller igång på 1:sta varm som kall, har luftskruven utskruvad 3 varv, bestyckat 145/166, samt orig stift enligt manualen. Dock så får man inte råka choka för länge då blir den sur lätt, men det gäller ju kallstart. Men ventiljustering är nog att rekommendera för dig skulle jag tro.
 
Lurch skrev:
Skivet av An3Azz, på Lurchs konto. Min smäller igång på 1:sta varm som kall, har luftskruven utskruvad 3 varv, bestyckat 145/166, samt orig stift enligt manualen. Dock så får man inte råka choka för länge då blir den sur lätt, men det gäller ju kallstart. Men ventiljustering är nog att rekommendera för dig skulle jag tro.

Oki...tack för goda tips...min högerfot är jättetacksam... :3freak

Den startar aningen lättare nu sen jag höjde tomgången...eller så är det bara jag som blivit mer förbannad och fått oanade krafter... :lol. Nu åker man omkring med en rusande motor istället... :tungan
 
Jag är skitdålig på det där med bestyckning osv, men på min XT var det skitsvårt att starta om hojen var varm, oavsett om jag stängde av kranen eller inte. Förgasarnålen sänktes från 5/5 till 3/5 och nu är det en baggis att starta den.

Likväl blev den ännu enklare att starta, särskilt kall, när jag satte tillbaka originalutblåset inför besiktning (har ett nästan tomt Supertrap annars). Är som sagt inte så bra på sånt här, så jag kan inte förklara varför, bara att det är lättare.

Däremot kanske någon kan förklara varför hojen beter sig som den gör? Den senaste tiden när jag varit ute och kört så har jag känt att hojen varit glad den första halvtimmen jag kört, sen blir den nästan så trött som när den precis ska börja hosta p g a bensinslut. Jag funderar på om det egentligen inte är någonting, utan bara jag som tycker hojen börjat bli för slö för mig.
 
The Doc skrev:
Oki...tack för goda tips...min högerfot är jättetacksam... :3freak

Den startar aningen lättare nu sen jag höjde tomgången...eller så är det bara jag som blivit mer förbannad och fått oanade krafter... :lol. Nu åker man omkring med en rusande motor istället... :tungan

Har du dekompwiren kvar, eller har den gått av/var borttagen som på min. Kan säga att den blev riktigt mycket lättare och få igång med wiren på plats och rätt justerad. Dock får man trampa några ggr innan det känns att man har kolven i topp och kan stampa till ordentligt.
 
An3Azz skrev:
Har du dekompwiren kvar, eller har den gått av/var borttagen som på min. Kan säga att den blev riktigt mycket lättare och få igång med wiren på plats och rätt justerad. Dock får man trampa några ggr innan det känns att man har kolven i topp och kan stampa till ordentligt.

:confused: ....wiren borde väl funka...annars hade man väl inte fått runt motorn överhuvudtaget typ? Får kanske justera den lite då......
 
The Doc skrev:
:confused: ....wiren borde väl funka...annars hade man väl inte fått runt motorn överhuvudtaget typ? Får kanske justera den lite då......

Som tidigare sagt så är jag inte den skarpaste kniven i lådan när det gäller sånt här, men min XT har inte ens en decomp. Jag får kicka runt ett par varv först.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top