HELP!! skumt elfel på min ktm 640!

Danii84

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
02-R1
Hej alla glada fartsyndare!

har ett konstigt litet elfel på min "moped"..:tungan

va ute en sväng igår kväll och allt fungerade som det skulle... kom hem från jobbet idag och skulle ta en tur, meeeen.......(nu börjas det...)

nyckel i tändningen.. vrider om... display lyser.. strömbrytaren på... och ska starta, ingenting hände... whatta hell.... displayen blinkar och har sig..

MEN!! när jag slår av strömbrytaren så lyser displayen solklart.. och när jag slår på den igen så blinkar den igen.. och slocknar vissa ggr...

fram och bak lysen funkar inte samt bromsljus.. när bromsar med handtaget o fotbromsen så slocknar displayen..

DOCK så funkar blinkers runt om, strömbrytarn på "off"...

kan kicka igång den utan problem!!

har kollat alla säkringar tryckt dit alla relän och kablar..

ibland funkar alla lysen som det ska oxå..

och ja, det är fullt kräm i batteriet... fattar noll... :huvet

samma sak gäller när jag kickar igång högen... blinkers blinkar snabbt.. svagt ljus, och ett väldigt svag ljud från tutan ( nästan ingenting )..
med tanke på att den funkade gallant dagen innan.. dvs en har stått stilla 24 tim.. nån som har nått bra tips???

Skulle nog börja med att kolla kablarna från batteriet så du inte har något kabelbrott/dålig anslutning.

samma sak gäller när jag kickar igång högen... blinkers blinkar snabbt.. svagt ljus, och ett väldigt svag ljud från tutan ( nästan ingenting )..
med tanke på att den funkade gallant dagen innan.. dvs en har stått stilla 24 tim.. nån som har nått bra tips???

Nu vet jag inte ett smack om just ktm el...Men på hondas xr 600/650 så sitter det en likströmsregulator som gör om växelström till lik, och går den väck så funkar blinkers dåligt typ lyser blinkar inte + att tuten låter svagt och som en gammal tant.

Nu har du ju batteri på din så det borde ju funka som likriktare:va

hej! tack för inläggen!

har hållt på som en tok hela dagen med hojjen.. plockat ner den totalt och satt ihop den igen.. :D men hittar ingenting..

däremot så klickar det med jämna mellanrum från div relän tror jag (små svarta dosor)?? en som sitter bakom insatsen fram p.s sjukt mycket kablar och krafs som jag inte förstår mig på.. men det är nånting där bakom som klickar och har sig..

frågan är om det är värt att lämna in hojjen?? för att slippa allt sånt... hmm...

tror fan att det är startrelät som spökar.. för att nu har batteriet inget kräm i sig även om den visar 12 v... plus ett klickande ljud från relät.. får väl byta o se vad som händer... och köpa nytt batteri...
weii... :)

hej igen! fick låna en polares mc batteri och satte in den... då startade den utan problem... med tanke på att mitt batteri funkade fint i 1 mån, startade alltid även när det va kall osv.. hur kommer det sig att det bara på 1 natt vart helt dött??

om man har fullt kräm i ett batteri men startrelät trasigt, kan den gå igång endå??

drar den tjuvström om den e kaput??

hej igen! fick låna en polares mc batteri och satte in den... då startade den utan problem... med tanke på att mitt batteri funkade fint i 1 mån, startade alltid även när det va kall osv.. hur kommer det sig att det bara på 1 natt vart helt dött??

om man har fullt kräm i ett batteri men startrelät trasigt, kan den gå igång endå??

drar den tjuvström om den e kaput??

Du har fått in vinkelvolt i batteriet:D DVS det har blivit kortslutning . Då kan volmätaren visa fullt men under belastning så finns inget.....
Förmodligen kommer den att fungera bra med nytt batteri,, men mät upp laddningen när du monterat det nya, så inte laddreläet bara släpper på hela tiden och kokar väck även det nya!!

okej! fifan.. magic at work!! :D

med mitt gamla batteri hände det samma sak.. fast då trodde jag bara att den va dålig o sliten så jag bytte ut den... samband kanske??

så det är ett trasigt laddrelä som orsakar att det blir kortis eller???

"young grasshopper wants to learn"

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...