Helljus?

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
På Hondan jag köpt är det hemma kopplat med lyktorna, tex högra ljuset är alltid på HEL har jag märkt, så hel/halv funkar bara på vänstra.
Är detta godkänt på en besiktning?

Hojen är Honda cbr 1000rr -04

Tack i förhand :)
 
om det högra ljuset stänger av sig när du slår av till halv så "borde" det vara ok. Annars föreslår jag att du rycker kontakten till det högra ljuset och håller tummarna.
 
På min CBR900 från 97 så är det bara helljus på högra sidan, kollar man på reflektorerna så ser de helt olika ut.
Så när man slår på helljuset så har man det på högra och halvljus på vänstra sidan.
Ska det inte vara så från fabrik på Honda?

Eller missuppfattade jag helt tråden?
 
har inte tänkt på det iofs men är det inte så att heljuset är på ena sidan och på andra sidan är det bara halvljus? men det kanske är olika på 600 o 1000 rr ?
 
På min CBR900 från 97 så är det bara helljus på högra sidan, kollar man på reflektorerna så ser de helt olika ut.
Så när man slår på helljuset så har man det på högra och halvljus på vänstra sidan.
Ska det inte vara så från fabrik på Honda?

Eller missuppfattade jag helt tråden?

han skriver ju att hel/halv funkar på vänster sida och höger sida är det ALLTID hel.

vilket ju såklart är helt fel, om han inte menar nåt annat än vad han skriver ;)
 
Det är som jag skriver, men varför hålla på och labba med sånt?
Är osäker på hur personen har gjort det, pga är ingen guru på elmeck.
 
Nu har man rivit ned o kollat, hittade en plastdosa med on/off knapp som jag satt på off (som satt ihopkopplat med ljusen), då lyste bara höger lampa, och när jag satt på helljuset så knäpptes vänstar lampan på, det verkar vara mer logiskt och kanske mer acceptabelt inför en besiktning?
Sorry för min dåliga förklaring, jag e kass på sånt :huvet
 
verkar mer logiskt nu, men är det helljus som lyser på högersidan kommer den endå aldrig gå igenom besiktning, de kontrollerar alltid, utan undantag, ljusbilden

är ljusbilden fel blir det ombes., du är säker på att det inte är ett halvljus som lyser?
 
Så ska det vara original:

Höger = Helljus

Vänster = Halvljus

Helljusomkopplaren i normalläge => Endast halvljus (vänster lykta).
Helljusomkopplaren i intryckt läge => Både halvljus (vänster) och helljus (höger) lyser.

Från helljusreläet går en kabel (Svart-vit) som tänder helljuslampan vid omkoppling till helljus.
 
Okej jag har ständigt HEL på höger (vette fan hur man kopplar om den), men om jag kopplar ut den inför besiktning för vänster funkar HEL/HALV utmärkt, går den igenom då? :confused:
 
Okej jag har ständigt HEL på höger (vette fan hur man kopplar om den), men om jag kopplar ut den inför besiktning för vänster funkar HEL/HALV utmärkt, går den igenom då? :confused:

Vad har du för typ av glödlampor på höger respektive vänster strålkastare?
H7 (med två stift) eller H4 (med tre stift).
Original har två stift (H7) i bägge lyktor och alltså ingen avbländning i själva glödlampan, utan reflektorn avgör om det blir halv- eller helljusbild.
(Jag antar att du med höger strålkastare menar den som sitter på höger sida på hojen när du sitter i sadeln och inte när du står framför den och tittar.)
 
Vad har du för typ av glödlampor på höger respektive vänster strålkastare?
H7 (med två stift) eller H4 (med tre stift).
Original har två stift (H7) i bägge lyktor och alltså ingen avbländning i själva glödlampan, utan reflektorn avgör om det blir halv- eller helljusbild.
(Jag antar att du med höger strålkastare menar den som sitter på höger sida på hojen när du sitter i sadeln och inte när du står framför den och tittar.)

Jag har H7 samt höger lykta när man sitter på den.
Jag var ute nyss och tog en mörkerkörning, tror lyktan e okej, för som du säger ang avbländning i själva lampan (reflektorn som bestämmer hur ljuset skall placeras mot mötande trafik mm)
För ute på vägen funkade det fint, med hel och halvljus.
Dosan som sitter inkopplad e pga kunna ha vänster lykta påslagen samtidigt med högra lyktan, den är inbyggt motstånd mm för dra ned ljusstyrkan på lampan, men som förbikopplas när man vill ha helljus på.
Och sen vill jag tacka för alla svaren, samt Eldis grymt bra förklaring... Du :yoparty
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top