Lång text mode ON:
En liten lektion om våra ögon!
Ögonen fungerar som en videokamera med mekanisk slutare. De tar en stillbild, fokuserar om och tar en ny stillbild, fokuserar på en ny sak och tar en stillbild...and so on... Kan bli många bilder per tidsenhet (Detta kallas sackader, sackaterade (språngvisa) ögonrörelser)
All denna information som ögonen VÄLJER att presentera skickas till hjärnan och hjärnan bearbetar dessa enligt en massa olika regler. Beroende på utkomsten så kommer då bara vissa bilder att skickas till medvetandet så att vi varseblir vad ögonen såg. Allt detta sköts automatisk och styrs av instinkter, attityder, uppfostran, träning, fysisk förmåga plus en mängd andra saker.
Själva regelverket för systemet är inställt för grottmänniskan, dvs max den fart som en människa kan springa, typ 20km/h och inte mer. När vi då kör bil eller motorcykel så kommer det helt enkelt för många bilder per tidsenhet, ögonen blir överbelastade (en del av förklaringen till varför vi blir så trötta när vi kör länge) och när ögonen blir överbelastade så skruvas bildfrekvensen ner (FPS på dataspråk).
Ögonen kommer helt enkelt inte att se allt som de behöver se...
Nästa steg är att all denna information även överbelastar mottagningen i hjärnan, den kan heller inte hinna med att processa all information och kommer således att skita i vissa bilder, enligt ett regelverk som verkligen inte gagnar oss hojåkare!!!
Tänk er nu att vi ser detta genom bilistens ögon:
Prio ett är att ögonen fokuserar på det som är farligt. Det går alltid först. Är någonting INTE farligt så hoppar ögonen över det.
Det andra som prioriteras är saker som rör sig, om något rör sig sakta så skiter ögonen i det i förhållande till något som rör sig snabbare.
Det tredje är storlek. Är nånting större än något annat så prioriteras det större föremålet.
Jaha, hur påverkar detta oss hojåkare då?
Storlek till exempel... Ja, självklart så prioriteras en hoj bort i en trafiksituation, vi försvinner bland bussar, bilar och lastbilar, ganska självklart. Ögonen filtrerar bort den lilla hojen.
Rörelse då? Det klagas ju på att vi kör för fort (vilket vi ofta gör) men tänk er en rörelse i förhållande till den övriga trafiken. Om jag sitter i bilen vid en korsning, tittar åt något håll och ser annalkande fordon. När vi möter dessa fordon så rör de sig väldigt sakta på rakt kommande, de kan till och med nästa stå still. Är det då en motorcykel som ligger framför en bil, till och med långt framför, så rör sig den här motorcykeln väldigt sakta i förhållande till bilen. Visst, bilen rör sig lika sakta men den är också större. Ligger bilen bakom och det kanske är en sväng på vägen så bilen syns mer i sidled än den på rak kurs kommande motorcykeln så rör sig dessutom bilen fortare...och är större... Ögonen filtrerar bort hojen.
Hur är det med farlighet då? Det vet ju alla hur farlig en biker är, stenhård med skinnkläder och solglasögon...
I många människors ögon så är vi töntar som spänner oss med dessa skinnkläder, knäpuckar som slipats på garagegolvet, tandkrämsfärger ( Jag vet, 80-tal...men ni fattar

) Långa skägg på en förnuftig BMW, 60 årig gubbe på en customhoj som bär dekaler med "Live hard, die young"... och andra fördomar som allmänheten har.
Så vi är av många betraktade som töntar...är töntar farliga? Nä, såklart inte...
Men även utan töntstämpel så tycker ändå inte vårt ögonsystem att vi är farliga. Vi är en obetydlig del av bilden de har framför sig, vi utgör inget hot mot den som sitter skyddad i sin plåtlåda.
Det finns en brittisk studie som påvisar att helljus, gult ljus, varselväst eller ljusa kläder inte alls har någon större betydelse. Chansen ökar att vi ska synas men vi kan inte räkna med det.
Det enda som hade betydelse var faktiskt när vi klädde oss i blått eller gult ställ, vit hjälm, vit hoj med blå och gula dekaler... DÅ blev vi plötsligt farliga och då såg bilisten oss...
Så, när en bilist har krockat med en motorcyklist och påstår att han/hon inte har sett motorcyklisten så är det inte bara nys, det kan faktiskt vara på det sättet att bilisten inte såg hojen. Ögonen och hjärnan har helt enkelt filtrerat bort motorcykeln som ett litet, obetydligt, långsamt fordon...
Lång text mode OFF!
Sensmoral, tänk på detta mina vänner, vi är VERKLIGEN, på riktigt, osynliga i trafiken...
