Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Eller om du har någon AGA-depå i närheten.
http://www.aga.se/international/web/lg/se/like35agase.nsf/docbyalias/nav_balloon_filling
Eller om du har någon AGA-depå i närheten.
http://www.aga.se/international/web/lg/se/like35agase.nsf/docbyalias/nav_balloon_filling
Väte är lättare och billigare och roligare eftersom man då kan få ballongerna att smälla rätt bra.![]()

Okey.
Ska leta på AGA och se om man kan fixa fram en flaska. Ballongerna är vanliga och något tjejen får fixa.
Slösa fint helium
Snart når vi säkert helium-peak!
Haha forskare som gillar och kyla grejer med Helium hatar ju ballonger då priset åker upp.
Fan med väte - kan ju smälla som fan - faktiskt kan det deflagera (alltså detonera istället för brinna)
Jämför Svartkrut,bladkrut mot sprängämne.
Helium är dödsäkert ur den synvinkeln och en totalt inert gas

Appap, bladkrut detonerar.![]()
.Bara om det är instängt - så glöm.
Skillnaden är att krutliknande saker tänds och brinner och sprängämnen via chockvåg - jmf krut antänds med tändare , sprängämnen med stötvåg.
Typiskt sprängämne detonerar med +2000 m/s , men visst krut i en stängd behållare kan komma upp i bra fart det med

Ja men då smäller man igång det isåfall med en liten feting som knallhatt - men det måste vara samlat så inte knallhatten blåser iväg skiten.
Alltså lite instängt![]()

Det krutet gör i hylsan för och skicka iväg den är lite balanserat mot vilka gastryck man måste ha och vilka gastryck vapnet tål.
En subsonic kula underladdad för och axa upp till sådär 300 m/s och en viss piplängd o sen toppad med en bra ljuddämpare laddas ju annorlunda med annorlunda krut mot en standard generellt.
I samtliga fall är det en brutal snabb förbränning i ökat tryck - sök på Cooking tank i Syrien så ser ni snabbgrill
av tankbesättning - trycklöst så brinner det fan ur manluckan - inte explodera.
Harmlös test ned för dom som inte gillar att veta att det finns folk där inne:
http://www.youtube.com/watch?v=wHZbC-VCyoE - exempel på trycklös förbränning av projektil ammo
Så, då deflagerar krutet i bössan och detonerar under ogynnsamma omständigheter.
Eller hur skall man tolka svamlet?
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |