Helikopterpilot

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Har vi någon eller några helikopterpiloter på forat tro?

Det har ju säkerligen för många av oss varit en dröm sedan barnsben att bli en stridspilot (tack Tony Scott, Tom Cruise m.fl. för Top Gun).

Har i några år haft en dröm om att både på hobbynivå och som karriärsbyte försöka sig på att bli helikopterpilot. Dock aldrig blivit mer än en dröm.

Så för några dagar sedan dök tankarna upp igen med besked (som en pungspark fast skön haha) och nu med några dagars research är begäret snuskigt högt. Läst på om licenser, olika tillverkare, modeller osv. Hittade snabbt helikopterpiloten.se som vart en liten guldgruva, men med ett dött forum.

Northern Helicopters finns ju väldigt passande och bra här i Jönköping, men hittar på ris och ros om dessa på nätet, och en sådan här grej är ju inget man påbörjar dagen efter eller inom en vecka, så kan likaväl hända och tänka mig att en resa till USA och utbildning där (för en billigare peng) sker om 1-3 år (och 400 000 - 700 000 kr senare)

http://www.svenskpilotutbildning.se/se/ kanske är något!? bland de vettigaste hemsidorna iallafall hehe



För något år sedan kollade upp det hela genom Försvarsmakten, men fick det tråkiga beskedet att folk över 25 inte ens kunde ansöka till deras utbildning, och aldrig fått eller hittat något bra svar på varför - men misstänker att när/om man väl plockat licensera privat så är det inget större problem att komma in i Försvarsmakten som helikopterpilot, förutsatt att det är dit man vill såklart (eller varför inte jobba på Red Bull och skjutsa runt Jon Olsson? hehe)

Tills vidare får det nog bli att införskaffa joystick m.m. till speldatorn :rolleyes::tummenupp

*EDIT*

Lite bilder och klipp :)

red-bull-heli-2012_main-blog-04.jpg


http://www.youtube.com/watch?v=mrSyCXgZFSw
http://www.youtube.com/watch?v=8Xxsj2YSPgU
 
Last edited:
Ec2BME tror jag du kan pma - han har inkommit med taktiskt info* om Ec135 i "Dra snewten trådar"

Räckvidd,räckvidd fullgas,svaga punkter o sikta mot och sånt:hihi
 
när jag var väldigt mkt yngre, flög jag en cool helikopter, men har glömt i vilken grotta jag gömt den i...

 
Jag har både en god vän och en bror som är helikopterpiloter. Det här är vad jag fått reda på via dem.

Polaren sålde sin bostadsrätt på Södermalm för att få råd med utbildningen. Nu har han en massa certifikat och är helikopterpilot. Det finns dock inte jättemycket jobb för dessa. Det mesta är sightseeing. En del jobbar med snöröjning och att såga ner träd. Drömmen för alla är att jobba som ambulanshelikopterförare eller för polisen. Polaren jobbar kanske till 60%-70% med slavgöra, typ köra flygbränsle i lastbil och sånt, och 30% flyga (Uppskattat av mig och inte honom).

Brorsan bor i Florida och tog cerifikatet där. Där är det mycket billigare. Dock är inte certifikaten giltiga i Sverige utan vidareutbildning. Däremot ska Svenska funka i USA om jag förstått det rätt.

Det blev sjukt många helikopterpiloter efter "helikopterrånet", många mer än det finns jobb. De har skitlöner för att få göra det de tycker är kul.


Hoppas det gav lite insikt. PM:a om du vill ha kontakt med polarn så kanske han kan styra en flygtur till reducerat pris eller så.
 
Känner en som arbetar som helikopterpilot. Hans arbetsfält är i princip hela världen på de mest avlägsna platserna. Ofta väldigt välbetalda uppdrag. Men det har sitt pris. Han är i princip aldrig "hemma" och får aldrig tid att landa innan det är dags för nästa uppdrag på något helt annat hörn i världen. Man får själv finansiera utbildningar och certifikat samt flygtimmar för att i huvudtaget ha chansen att söka vissa uppdrag. Konkurrensen är stenhård.
 
Flight Simulator X - Gold Edition är beställt (168 kr) och snart en joystick fast begagnad för 1500:-

Känns som jag har certifikaten i handen redan, saknas bara en riktig helikopter också så man kan börja plocka in jobb och fixa cash :tungan ;)
Nej men känns som en vettig grund att prova på det hela för en ganska billig penning - nånting måste man ju underhålla sig med under vintern när man inte kan köra MC.

Tack för info m.m. Hela världen som arbetsplats låter inte det minsta fel för mig, inget intresse eller behov av att "låsa fast mig" med villa, vovve, volvo och det paketet. Även "dålig" lön (antar dålig lön som pilot inte är så dålig egentligen) är helt okej så länge man för göra det man drömmer om. Trivs på mitt jobb och kollegorna och chefen osv. men kontorsapa hela livet... svårt att se det hända, och i så fall waste of life :rolleyes:

Redan upptäckt utav det här att en polare som jobbar som flygtekniker i Norge inom kort kommer åka ner till Australien för att få jobba där, men lite bättre lön och roligare väder (och folk!?) - så kan mycket väl hända att det blir det jag beger mig om det inte blir utbildning inom Sveriges gränser.


En får se vart det här bär av :yoparty
 
Har man pengarna är det väl bara att köra. Jag är sugen men skulle behöva spara några år. Men det är just den tråkiga arbetsmarknaden som drar ner intresset. Slita röven av sig i flera år för att få råd. Sen slita för att få jobba. Visst när du fått ihop några tusen timmar och kan söka till offshore eller ambulans då har man det nog jävligt bra. Men om man inte skulle få de jobben har man bränt en jävla massa pengar, förhoppningsvis har man iofs haft kul på vägen.
 
Att bli helikopterpilot är ett officiellt löfte jag gav mej själv redan i tonåren. Är inte ens i närheten av att förverkliga den drömmen. Det får bli när man blir rik.

Men en dag...
 
Jag har planer på att bli hkp pilot men tänker då gå via försvaret med utbildningen! Dock så är man ju bara 16 år så får vänta 3 år till men sen... då ska det bli pilotutblidning för min del!
 
Jag har planer på att bli hkp pilot men tänker då gå via försvaret med utbildningen! Dock så är man ju bara 16 år så får vänta 3 år till men sen... då ska det bli pilotutblidning för min del!

Då antar jag att man får hälsa dig välkommen hit till Linköping om tre år?
 
Så länge du väljer att inte börja arbeta mot offshore sektorn så kan det nog vara ett omväxlande jobb.

Att tura ut till riggar/plattformar verkar dock jävligt trist, från heliport som ligger vid kusten någonstans flyger du rakt ut över öppet hav och inte mycket att se, ofta dåligt väder med så du får ligga och flyga i molnen/över molnen. Sen 1.5h senare landa på en installation, passagerare bagage av/på i rask takt. Du blir tillstucken ett paket mackor av helicrew genom rutan och ett manifest, 10 minuter senare lämnar ni för nästa installation eller går tillbaka till heliporten igen. Repeat!

Stora helikoptrar med, jag har inget cert. och har inte provar själv men gissar att mindre choppers är roligare.

/bitter då helikoptern är inställd pga REGN och sitter på min lediga tid på en riggjävel mitt ute i ingenstans
 
Flight Simulator X - Gold Edition är beställt (168 kr) och snart en joystick fast begagnad för 1500:-

Känns som jag har certifikaten i handen redan, saknas bara en riktig helikopter också så man kan börja plocka in jobb och fixa cash :tungan ;)
Nej men känns som en vettig grund att prova på det hela för en ganska billig penning - nånting måste man ju underhålla sig med under vintern när man inte kan köra MC.

Tack för info m.m. Hela världen som arbetsplats låter inte det minsta fel för mig, inget intresse eller behov av att "låsa fast mig" med villa, vovve, volvo och det paketet. Även "dålig" lön (antar dålig lön som pilot inte är så dålig egentligen) är helt okej så länge man för göra det man drömmer om. Trivs på mitt jobb och kollegorna och chefen osv. men kontorsapa hela livet... svårt att se det hända, och i så fall waste of life :rolleyes:

Redan upptäckt utav det här att en polare som jobbar som flygtekniker i Norge inom kort kommer åka ner till Australien för att få jobba där, men lite bättre lön och roligare väder (och folk!?) - så kan mycket väl hända att det blir det jag beger mig om det inte blir utbildning inom Sveriges gränser.


En får se vart det här bär av :yoparty

Som en gammal FS9/FSX nörd så måste jag inflika lite snabbt att flyga helikopter i FS är inte riktigt helt vad man kanske önskat sig. Jag har dock aldrig provat att flyga med någon payware addon utan endast de helikoptrar som finns med som default och några freeware addon. Så det är mycket möjligt att payware addon ger en betydligt bättre upplevelse. Lagom sugen jag blev själv nu att installera FSX och härja runt lite i skyarna. :banana
 
VicKtigaste frågan är väl ändå varför både helikopterpilot och helikopterförare är relativt vanligt förekommande i skrift, varför? Flygförare används väl inte?
 
/bitter då helikoptern är inställd pga REGN och sitter på min lediga tid på en riggjävel mitt ute i ingenstans

Min bror var fast på en rigg under norska flygstrejken i somras.

Han var sådär nöjd med tanke på att vi skulle iväg på roadtrip genom europa på hojarna bara dagar efter att han egentligen skulle kommit hem.

Som tur var hann han tillbaka i tid..
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top